گزارش و تحلیل

در چه شرایطی دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد می شود؟

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر در چه شرایطی دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد می شود؟
در چه شرایطی دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد می شود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2022
اشتراک
ایران با ارسال نامه ای به مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری از کره جنوبی خواسته است دارایی های بلوکه شده را به ایران بازگرداند.
اسپوتنیک - ایران نامه ای به یک نهاد بین المللی برای بازگرداندن دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی ارسال کرد.
شبکه کره جنوبی KBS گزارش داد که بانک مرکزی ایران با ارسال نامه ای به مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه گذاری از کره جنوبی خواسته است دارایی های بلوکه شده را به ایران بازگرداند.
سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی گفت که سئول این نامه را در سپتامبر گذشته دریافت کرده و در تلاش برای حل این اختلاف است.
KBS خاطرنشان می کند که اگر دو کشور ظرف شش ماه آینده راه حلی پیدا نکنند، احتمالا ایران از این نهاد بین المللی شکایت خواهد کرد.
کره جنوبی در ازای خرید میعانات گازی از دو بانک ایرانی در مجموع ۷ میلیارد دلار به ایران بدهکار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ به بهانه تحریم های آمریکا پرداخت نشده است.
برای بررسی این موضوع و پاسخ به این پرسش که کره جنوبی تحت چه شرایطی این وجوه را آزاد می‌کند، با خانم مریم جلالوند، کارشناس ارشد حقوق بین الملل به گفتگو نشستیم.
اسپوتنیک –به نظر شما کره جنوبی در چه شرایطی دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد خواهد کرد؟
مریم جلالوند – کره جنوبی قبل از اینکه معافیت های خرید نفت از ایران تمام شود، مقدار قابل ملاحظه ای نفت و میعانات گازی از ایران خرید می‌کند. حال به گفته مقامات جمهوری اسلامی البته در آن زمان حدود 7 میلیارد دلار از این پول ها در کره جنوبی می ماند و مسدود می‌شود، همه می دانیم که تحریم های ایالات متحده ظالمانه و خارج از عرف شورای امنیت است. با این حال خود کشور کره جنوبی مستقل نیست و وابستگی تاریخی به ایالات متحده آمریکا دارد و همین وابستگی هم این کشور را بر آن داشت تا در روابطش با جمهوری اسلامی تجدیدنظر کرده و تحریم های آمریکا را برای جمهوری اسلامی سخت تر بکند.
علی باقری کنی،  معاون وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2022
باقری: کره جنوبی موظف به آزادسازی دارایی‌های ایران است
جمهوری اسلامی برای آزادسازی این پول ها چندین بار با کره جنوبی گفتگو کرده، از طرفی استدلال کره جنوبی این هست که دلیل بازنگرداندن این پول اتصال سیستم بانکی این کشور به سیستم بانکی ایالات متحده است. و از آنجا که بانک مرکزی ایران هم در لیست تحریم های آمریکا قرار دارد، کره جنوبی تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند تحریم ها را دور بزند و پول های بلوکه شده ایران را برگرداند. در واقع اگر کره جنوبی دارایی های ایران را آزاد کند، با تنبیه و مجازات ایالات متحده آمریکا مواجه می‌شود.
راهکاری که ایران می تواند برای حل مشکل داشته باشد، پیگیری از طریق دیوان و مراجع دادگستری بین المللی است، اینکه دیوان بین المللی بخواهد حکمی صادر بکند که کره جنوبی دارایی های ایران را آزاد بکند، بسیار زمان بر هست و اگر ایران این طرح دعوا را در دادگاههای کره جنوبی انجام دهد خیلی بعید است که آنها بخواهد اموال ایران را استرداد بکنند و یا حتی دولت کره را برای این کار ترغیب کنند.
حال اهرم قدرت جمهوری اسلامی ایران آبراهه خلیج فارس و دریای عمان است، کشتی هایی که متعلق به کره جنوبی هستند براحتی دارند در خلیج فارس و دریای عمان تردد می کنند، جمهوری اسلامی میتواند این کشتی ها را متوقف بکند و انجام چنین کاری از سوی ایران می تواند یک اخطار و پیامی برای سایر کشورهایی که دارایی های ایران را مسدود کردند و تابع سیاست های آمریکا هستند باشد.
راهکار دوم این هست که در صورتی که دو کشور طی شش ماه مذاکره رسمی اگر به یک راه حل مناسب نرسند، ایران احتمالا به مرکر بین المللی حل اختلاف سرمایه گذاری شکایت کند.
دیدار نمایندگان ایران و کره جنوبی در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2022
دیدار نمایندگان ایران و کره جنوبی در وین
این بهانه جویی کره جنوبی برای بلوکه کردن دارایی های ایران مبنی بر این که بدلیل تحریم های آمریکا نمی‌تواند آنها را به ایران پرداخت کند، علاوه بر غیرقانونی بودن تحریم های آمریکا، با خود این تحریم ها نیز همخوانی ندارد.
به این ترتیب میتوان گفت که کره جنوبی به صورت اختیاری و یا اجباری از تحریم های آمریکا علیه ایران استفاده می کند.
بنابراین برای ایران این امکان وجود دارد که با مراجعه به دادگاه ها و نهادهای بین المللی طرح دعوا نموده و برای آزادسازی اموال خود اقدام کند.
در نتیجه به نظر من و با در نظر گرفتن اینکه تجارت بین ایران و کره جنوبی به حداقل رسیده و تعیین مهلت 6 ماهه نیز نتوانسته راهگشا باشد، جمهوری اسلامی باید مقدمات طرح شکایت از کره جنوبی را آغاز کند و با تکیه بر روشهای حقوق بین الملل و استفاده از ظرفیت های مجامع بین الملل از جمله مراجع قضایی و شبه قضایی در راستای استیفای حقوق ملت خود و نیز اخذ غرامت های مربوطه حتما عمل کند، یعنی علاوه بر آزادسازی 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده خود، درخواست غرامت نیز بکند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала