گزارش و تحلیل

ایران از همگرایی عربستان و عراق حمایت میکند

© IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2022
اشتراک
طی روز های گذشته یادداشت تفاهم اتصال شبکه برق عراق و عربستان در ریاض بین وزارت انرژی عربستان و وزارت برق عراق امضا شد.
اسپوتنیک - چندین سال از آغاز عادی سازی روابط میان کشور های عربی با اسرائیل و ایجاد روابط تجاری با این رژیم میگذرد این در حالی است که سال ها رابطه کشور های عربی با اسرائیل به دلیل اشغالگری در فلسطین متوقف شده بود.
این روابط در ابتدا با میانجیگری ایالات متحده آمریکا عادی سازی شد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
رژیم جعلی اشغالگر قدس رژیمی هست که بحران آفرینی در ذات اوست، این رژیم تنها بر اساس بحران آفرینی، ترور، خشونت و خونریزی دوام می آورد و حیات خود را در همین بحران آفرینی ها می بیند ما تنها نمونه بارزی که امروز در نظام بین‌الملل به عنوان رژیم آپارتاید داریم، رژیم جعلی اشغالگر قدس است.
این رژیم بر اساس تعاریف قطعنامه ۳۳۷۹ به عنوان رژیم جعلی آپاراتاید نام برده شده و همچنان همان گونه است.
به دنبال سلطه یک نژاد اقلیتی در سرزمین‌ های اشغالی است، بر اساس تعاریف به دنبال اقدامات ظالمانه سیستماتیک بر علیه ساکنین اصلی فلسطین و برتری نژادی یک قوم خاص است در سال ۲۰۱۸ با قانون نژادپرستانه دولت_ملت یهود صحه ای بر این رفتار نژادپرستانه خود گذاشت.
جمهوری اسلامی ایران هرگونه عادی سازی روابط با این رژیم جعلی را محکوم می کند.
امیدواری اسرائیل به افزایش فرصت‌ها برای عادی‌سازی روابط خود با اعراب  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2021
امیدواری اسرائیل به افزایش فرصت‌ها برای عادی‌سازی روابط خود با اعراب
وی در ادامه ضمن محکوم کردن حملات به یمن بیان کرد:
متاسفانه ائتلاف خود خواننده این روز ها به صورت بسیار وحشیانه مردم یمن را هدف حملات کور خود قرار داده و برخی از نقاط چندین بار مورد حمله قرار گرفتند، مردم یمن قربانی این اقدامات هستند و طی سال های گذشته این موضوع ادامه داشت.
جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده است صدای مردم یمن باشد در عین حال تلاش کرده از ساز و کار های بین‌المللی استفاده کند تا به این خشونت بر مردم یمن از چارچوب‌ های سیاسی و سریع گفتگو های یمنی_یمنی پایان دهد.
طی چند روز گذشته نیز جمهوری اسلامی ایران تمام توان و ظرفیت خود استفاده کرد، اما چرخه خشونتی که توسط برخی کشور های منطقه آغاز شده چرخه ی بی پایانی است مگر اینکه آنها نقطه پایانی بر اقدامات خود بگذارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین بر این نکته که در ملاقات صمیمانه ی چند ساعته دکتر رئیسی و رئیس جمهور روسیه در همه حوزه ها و موضوعات فیمابین از جمله تحولات سوریه گفتگو های بسیار جدی انجام شد تاکید کرد.
طی روز های گذشته یادداشت تفاهم اتصال شبکه برق عراق و عربستان در ریاض بین وزارت انرژی عربستان و وزارت برق عراق امضا شد.
"عبدالعزیز بن سلمان"، وزیر انرژی عربستان و "حمید الغزی"، دبیر هیئت دولت عراق و هماهنگ کننده عراق در شورای هماهنگی عراق و عربستان به نمایندگی از کشورشان این یادداشت تفاهم را امضا کردند.
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2021
عراق در ایجاد همگرایی بین ایران و عربستان موفق بود
وزیر انرژي عربستان سعودی با تاکید بر اینکه فرصت های امیدوارکننده ای در پروژه اتصال شبکه هاي برق بین عربستان و عراق وجود دارد، گفت: سرمایه گذاری بهینه در پروژه های تولید برق از طریق این پروژه محقق می شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد که "هر دو کشور از این پروژه سود خواهند برد زیرا فرصتی برای ایجاد بازار منطقه ای برای توليد و تجارت برق فراهم می شود".
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگترین صادر کنندگان برق به کشور عراق بوده و برخی گمانه‌زنی‌ ها بر این نکته است که این تفاهم‌ نامه رقابتی جدی میان ایران و عربستان رقم خواهد زد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما از روابط کشور های منطقه از جمله میان عراق و عربستان حمایت می‌کنیم ما تلاش منطقه ای برای همگرایی بیشتر را به نفع منطقه می‌دانیم و جمهوری اسلامی ایران خود را یکی از پیشنهاد دهندگان و یکی از طراحان همگرایی منطقه‌ ای می‌داند و بر این باوریم که هر چه این همگرایی ها بیشتر شود فرصت ها بیشتر می شود و فکر می کنیم منطقه به اندازه کافی فرصت برای همگرایی دارد و نیاز به رقابت‌ های بیجا وجود ندارد.
از سوی دیگر عراق هم در مسائل مختلف نیازمند این حمایت‌ ها و همکاری‌ ها است، البته میان ایران و عربستان تحول و خواسته جدیدی وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد به صورت رسمی اعلام خواهد شد اما بدون شک هر چقدر بتوانیم از این تقابل به فضای تعامل منطقه‌ای حرکت کنیم به نفع ملت دو کشور و منطقه است.
وی افزود:
در ماه های گذشته با عراق به طور خاص گفتگو های ویژه وجود داشته، ما در حوزه تضمین صادرات به کشور های مختلف، ارتقاء آن و شیوه‌ های دسترسی به منابع مالیمان تخصص های خود را داریم، ما از همان نفوذ که مربوط به حوزه حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران است استفاده از برخی منابع در خارج از کشور برای برقرار نگه‌ داشتن فضای عادی تجارت استفاده کردیم و کماکان در حال استفاده از آن هستیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала