آیا مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا برگزار خواهد شد؟

© REUTERS / Pool / Carlos Barriaند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2022
اشتراک
وزارت خارجه آمریکا: ایران هنوز با مذاکرات مستقیم با آمریکا موافقت نکرده است.
به گزارش اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز 27 ژانویه (پنجشنبه) اعلام کرد:"ایران هنوز با مذاکرات مستقیم با آمریکا در باره برجام و برنامه هسته‌ای ایران موافقت نکرده است".
وی در ادامه افزود:"هر چند ایران هنوز موافقت خود را در این رابطه اعلام نکرده است، اما ما باید برای دیدار رودررو با ایران آماده باشیم".
گفتنی است، دولت آمریکا مطمئن است که به زودی مشخص خواهد شد که آیا تهران به تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران عمل خواهد کرد یا خیر. برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه و شمال آفریقا شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه در سمینار آنلاین کارنگی اعلان کرد.
وی با بیان اینکه "مذاکرات به اوج خود می رسد" گفت: به زودی خواهیم دانست که آیا امکان دارد ایران با شرایطی که ما و جامعه بین المللی می توانیم به توافق هسته ای بازگردد یا خیر.
علی مطهری، سیاستمدار ایرانی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2022
توئیت سیاستمدار مشهور ایرانی درباره مذاکرات مستقیم با آمریکا
مک گورک گفت: ما برای هر یک از این سناریوها آماده هستیم. به عقیده وی، "اکنون همه چیز در آستانه یک بحران هسته‌ای است، زیرا برنامه ایران به سمت جلو حرکت کرده است، حتی با وجود عقب‌نشینی‌های بزرگ، همچنان به جلو حرکت می‌کند و به نقطه‌ای نزدیک می‌شود" که تهران مواد لازم برای ایجاد سلاح هسته ای را داشته باشد. ما قادر نخواهیم بود آن را شناسایی کنیم، و بازرسان آژانس انرژی اتمی قادر به شناسایی آن نخواهند بود (اگر ایران به برجام پایبند نباشد). ما در حال نزدیک شدن به این احتمال هستیم. یک وضعیت بسیار جدی است."
در وین، در سوم ژانویه، پس از تعطیلات سال نو، دور هشتم مذاکرات با هدف بازگرداندن برجام به شکل اولیه و بازگرداندن آمریکا به این توافق چندجانبه از سر گرفته شد. این کار در قالب اعضای کمیسیون مشترک ایران و پنج کشور (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) و رایزنی جداگانه آنها با آمریکا بدون مشارکت ایران انجام می شود. اما آماده مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی است. مذاکره کنندگان قبلاً برای تسریع روند کار روی پیش نویس توافق توافق کرده اند. همانطور که انتظار می رود، دور هشتم ممکن است آخرین دور باشد، مذاکره کنندگان مصمم هستند تا در فوریه 2022 کار را به پایان برسانند.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
رئیسی: تجارت میان ایران و روسیه به 10 میلیارد دلار خواهد رسد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2022
رئیسی: تجارت میان ایران و روسیه به 10 میلیارد دلار خواهد رسد
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.
در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала