عربستان و اندونزی گزینه‌های بعدی اسرائیل برای عادی سازی روابط

© Sputnik / Alexey Kudenko /  مراجعه به بانک تصاویر دیدار وزیر خارجه اسرائیل با مقامات آمریکایی مسئول در امور ایران
دیدار وزیر خارجه اسرائیل با مقامات آمریکایی مسئول در امور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2022
اشتراک
وزیر امور خارجه اسرائیل اعلام کرد عربستان سعودی و اندونزی جزء گزینه‌های مهم برای عادی‌سازی روابط هستند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس،یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، سه‌شنبه، در گفت‌و‌گو با رادیوی ارتش اسرائیل (گلگلتز) به بحث عادی‌سازی روابط پرداخت.
وزیر خارجه امور خارجه تل‌آویو در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره احتمال پیوستن اندونزی به توافق عادی‌سازی روابط ابتدا گفت: "اسرائیل علاقمند به توسعه دامنه توافق‌هاست" وی در ادامه اظهاراتش در کنار اندونزی به نام عربستان سعودی نیز اشاره و بیان کرد: "اندونزی و عربستان سعودی [در این زمینه] جزء کشورهای بسیار پراهمیت هستند؛ اما این مسئله زمانبر خواهد بود".
سؤال درباره احتمال پیوستن اندونزی به توافق عادی‌سازی روابط پس از آن مطرح می‌شود که وبگاه آمریکایی "آکسیوس" ابتدای دی ماه خبر داد که "جو بایدن" وزیر امور خارجه آمریکا با برخی مقامات جاکارتا درباره امکان عادی‌سازی روابط با تل‌آویو گفت‌و‌گو کرده است. آکسیوس گزارش داده بود دولت فعلی آمریکا قصد دارد بزرگترین کشورهایی را که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند، وارد توافق عاد‌ی‌سازی روابط کند.
رئيس جمهور اسرائيل برای نخستین بار در تاريخ به امارات سفر می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2022
رئيس جمهور اسرائيل برای نخستین بار در تاريخ به امارات سفر می کند
از سوی دیگر، روزنامه عبری‌زبان "اسرائیل هیوم"، مهرماه، خبر داده بود که "فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود" وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی بی‌سابقه سخنانی در تأیید دولت اسرائیل بر زبان آورده است. اسرائیل هیوم در این خصوص نوشته بود:‌ "ما هر روز چنین اظهاراتی را در تأیید اسرائیل از سوی یک مقام سعودی نمی‌بینیم، همانطور که امروز در واشنگتن شاهدش بودیم".
این روزنامه اسرائیلی در ادامه اضافه کرده بود که فیصل بن فرحان یک روز پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ریاض روابط خود را با تل‌آویو عادی سازی خواهد کرد، گفته است: "اسرائیل به ثبات منطقه و حرکت به سوی صلح در منطقه کمک کرده است". با این حال، وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه گفت که عربستان سعودی یقین دارد که تنها راه دست‌یابی به ثبات کامل، حل و فصل مسئله فلسطین است.
فیصل بن فرحان پیشتر در مصاحبه با شبکه آمریکایی "سی‌ان‌ان" در پاسخ به سؤالی درباره احتمال عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو گفته بود: "نمی‌دانم که این امر قریب‌الوقوع است یا خیر چراکه این مسئله تا حد زیادی به پیشرفت روند صلح بستگی دارد". وزیر خارجه سعودی همچنین تصریح کرده بود: "بنابراین گزینه عادی‌سازی روابط حتما بر روی میز مطرح است البته از سال ۲۰۰۲ تاکنون و تحت عنوان طرح صلح عربی شناخته می‌شود".
طرح صلح عربی که در اجلاس سران عرب در بیروت، پایتخت لبنان در مارس ۲۰۰۲ توسط همه کشورهای عضو تصویب شد، شامل مقرراتی است که از عادی‌سازی روابط با اسرائیل جلوگیری می‌کند تا زمانی که تل‌آویو به بازپس‌دهی حقوق فلسطینی‌ها بر اساس قطعنامه‌های بین المللی متعهد نباشد و از خاک کشورهای عربی که در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده عقب نشینی نکرده باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала