چرا واشنگتن برای دیدار مستقیم با ایران ابراز آمادگی کرده است؟

© AP Photo / Carolyn KasterState Department spokesman Ned Price speaks at the State Department in Washington, Wednesday, March 31, 2021.
State Department spokesman Ned Price speaks at the State Department in Washington, Wednesday, March 31, 2021. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که واشنگتن برای دیدار مستقیم با ایران آماده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تارنمای "عرب نیوز"، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری در واشنگتن همزمان با پیشرفت مذاکرات وین اعلام نمود که: ما آماده ایم با ایران به صورت مستقیم دیدار کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: "ما به صورت دائم این موضع را داشته ایم که تعامل مستقیم با ایران در مورد مذاکرات برجام و سایر مسائل از جمله قالب های دوجانبه و چند جانبه مفیدتر خواهد بود.
تأثیر دیدار مستقیم برای رسیدن سریعتر به بازگشت متقابل به برجام و اجرایی شدن آن بیشتر و ضروری است. با توجه به سرعت پیشرفت های ایران، زمان بسیار کم است. با توجه به سرعت پیشرفت های ایران، زمان برای رسیدن به یک توافق در مورد بازگشت مشترک به اجرای کامل برجام، تقریبا به پایان رسیده است. ما به دنبال انجام این دیپلماسی به شکل فوری هستیم و آشکار اعلام کرده ایم تعامل مستقیم در راستای این اهداف خواهد بود".
Germany America آلمان آمریکا Германия Америка - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2022
وال استریت ژورنال: آلمان دیگر متحد معتبری برای آمریکا نیست
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز 24 ژانویه درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفته بود: "آمریکایی‌ها دائما درخواست مذاکره مستقیم را مطرح می‌کنند اما ما هنوز در جمع‌بندی‌های خود به این نقطه نرسیده‌ایم".
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از 24 ژانویه آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده رو به جلو و در مسیر پیشرفت قرار دارد. هرچند جمهوری اسلامی ایران ضرب‌الاجلی را در مذاکرات تعیین نکرده و با هدف دست یابی به توافق نهایی در گفت‌وگوها حضور دارد اما اگر طرف‌های مقابل ظرف روزهای آینده اراده‌ای از خود برای پیشرفت مذاکرات نشان ندهند، ادامه گفت‌وگوها با چالش‌هایی مواجه خواهد بود.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
بلینکن: هنوز فرصت اتمام موفقیت آمیز مذاکرات برجام وجود دارد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.01.2022
بلینکن: هنوز فرصت اتمام موفقیت آمیز مذاکرات برجام وجود دارد

طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
هفتمین دور مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران در ۲۹نوامبر در وین آغاز شد و در ۳دسامبر به حالت تعلیق درآمد، شرکت کنندگان اروپایی قبل از ادامه گفتگو برای رایزنی های بیشتر به کشورهای خود بازگشتند. در ۹دسامبر مرحله دیگری اتفاق افتاد که در آن جمهوری اسلامی ایران پیش نویس توافقنامه تمدید توافق هسته ای را در قالب دو سند در مورد لغو تحریم های آمریکا و مسائل مربوط به برنامه هسته ای به طرفین ارائه کرد.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала