درخواست ایران برای پاسخگو کردن عوامل و حامیان جنایات در یمن

© Photo / IRNAکاظم غریب آبادی ، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی در وین
کاظم غریب آبادی ، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران  در سازمان های بین المللی در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2022
اشتراک
دبیر ستاد حقوق بشر ایران در نامه ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد جنایات ائتلاف به رهبری سعودی و با حمایت آمریکا در روز ۲۱ ژانویه علیه غیر نظامیان یمنی را محکوم کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر در ابتدای نامه خود نوشت: "همانگونه که مطلعید، روز جمعه ۲۱ ژانویه و در اولین ماه از سال نو میلادی که بسیاری از مردم جهان غرق در شعف و شادی بودند، جهان بار دیگر شاهد اقدامی جنایتکارانه، بی‌رحمانه، غیرانسانی و خلاف مسلم تمامی اصول و مبانی حقوق بین‌الملل به ویژه حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر بین‌المللی بود. ائتلاف تجاوز به رهبری عربستان سعودی و تحت هدایت و حمایت آمریکا در حمله هوایی به زندانی در یمن، جان بیش از ۱۰۰ زندانی را گرفت و بیش از ۲۶۰ نفر را نیز زخمی کرد. تاسف برانگیزتر آنکه در میان کشته شدگان، ۳ کودک نیز دیده می‌شوند."
وی افزود: "ائتلاف تجاوز فقط در ماه ژانویه بیش از ۸۳۹ حمله هوایی علیه غیرنظامیان، منازل آنان و زیرساخت‌های یمن انجام داد. این در حالی است که حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی تحت حقوق بشردوستانه بین‌المللی ممنوع شده اند. در این حملات وحشیانه به هیچ وجه اصول تفکیک، تناسب و ضرورت نیز رعایت نمی‌شوند. همانگونه که سخنگوی سرکار عالی نیز در ۱۸ ژانویه اعلام کرد، "عدم احترام به چنین اصولی به جنایات جنگی منجر می‌شود" که خود، زمینه ارجاع پرونده به مراجع بین‌المللی ذیصلاح را نیز فراهم می‌نماید."
غریب آبادی در ادامه نوشت: "همانگونه که سرکار عالی نیز حتما مطلع شده‌اید، بیش از ۷۰ درصد مردم یمن به حمایت نیاز دارند و بیش از ۹۰ درصد نیز به دارو و غذای وارداتی از طریق کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند که به علت ممانعت‌های ائتلاف تجاوز، ارسال این کمک‌ها با موانع جدی مواجه است. چنانچه تلفات انسانی ۳۷۰ هزار نفری از مردم بی‌گناه یمن که تعداد قابل توجهی از آن را نیز کودکان و زنان تشکیل می‌دهند به این فهرست اضافه کنیم، جنایت نسل کشی نیز به جرائم این ائتلاف اضافه می‌شود."
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2022
گزارش و تحلیل
ایران همواره صدای مردم یمن خواهد بود
وی خاطر نشان کرد: "ملت یمن که صرفا برای اعمال حق تعیین سرنوشت و استقلال خود بیش از ۶ سال است در حال هزینه کردن از جان و مال خود هستند، در واقع قربانی سیاست‌های انفعالی، دوگانه، ابزاری و ضدحقوق بشری کشورهای مدعی حقوق بشر محسوب می‌شوند. در چنین شرایطی که مدعیان حقوق بشر چشمان خود را عامدانه بر تمامی جنایات ارتکاب یافته علیه ملت یمن بسته‌اند، نقش سازمان‌های بین‌المللی در انعکاس این جنایات، محکومیت شدید آنها، اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار آن‌ها و پاسخگو نمودن مرتکبین آن‌ها بیش از پیش برجسته‌تر می‌شود."
دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید حملات ۲۱ ژانویه و سایر جنایات ائتلاف تجاوز و ضمن تاکید بر ضرورت پاسخگو نمودن عوامل و حامیان این اقدامات جنایتکارانه، از کمیسرعالی حقوق بشر خواست تا به عنوان عالی‌ترین مقام حقوق بشری سازمان ملل اقدامات زیر را انجام دهد:
۱. به عنوان اولین اقدام، نسبت به محکومیت شدید این حمله جنایتکارانه اقدام نمایید.
۲. از تمامی ظرفیت‌های در اختیار خود برای توقف جنایات ۷ ساله علیه ملت یمن، تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم تحت محاصره و پاسخگو نمودن ائتلاف تجاوز و حامیان آن در قبال اقدامات جنایتکارانه خود استفاده نمایید.
۳. تمامی تلاش خود را به کار گیرید تا موضوع ارائه گزارشات سالانه کمیسرعالی حقوق بشر و دبیرکل سازمان ملل درخصوص وضعیت یمن، مجددا در دستورکار شماره دو نشست‌های شورای حقوق بشر قرار گیرد. مایه تاسف است که در یک اقدام سیاسی، این موضوع در سپتامبر گذشته از دستورکار شورا خارج گردید.
۴. از تمامی ظرفیت‌های دفتر کمیسر عالی و رویه‌های ویژه جهت برجسته کردن این قبیل اقدامات که در زمره جنایات جنگی و نسل کشی قرار می‌گیرد، از جمله از طریق ارائه گزارش و صدور بیانیه بهره‌مند شوید.
لازم به توضیح است که رونوشتی از این نامه برای رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و کشورهای عضو شورای حقوق بشر نیز ارسال شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала