گزارش و تحلیل

ایران در صورت لزوم‌ گفتگوی مستقیم با آمریکا خواهد داشت

© Photo / IRNAحسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2022
اشتراک
روز دوشنبه چهارم بهمن ماه با مشارکت دفتر مطالعات وزارت امور خارجه و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام،همایش ملی ایران و همسایگان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران در این همایش سرلشکر صفوی، دکتر وحیدی وزیر کشور، دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و دکتر دهقانی فیروز آبادی دبیر علمی همایش نکات خود را مطرح کردند.
در ادامه نشست ۷ پنل علمی با محوریت سیاستهای همسایگی، همکاریهای زیست محیطی، اقتصاد سیاسی، رقابتهای ژئواستراتژیک، تعاملات علمی و فرهنگی و همچنین کریدورهای منطقه ای و بین المللی برگزار شد.
دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور جمهوری اسلامی ایران در اختتامیه این نشست با اشاره به سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، به اقدامات و دستاوردهای کشورمان اشاره کرد و بیان نمود در رویکرد جدید سیاست همسایگی، مشورت با همه همسایگان از جمله در خصوص مذاکرات وین از اولویتهای ماست.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نیاز مبرمی به عملیاتی کردن مزایای نسبی خود در محیط پایدار بین المللی دارد خاطر نشان ساخت که این مهم با سیاست منسجم همسایه محور حاصل می شود. سیاست همسایگی دولت سیزدهم مبتنی بر اعتمادسازی است که این امر به سرعت بخشیدن به پیشرفت کشور کمک شایان توجهی خواهد نمود.
دکتر امیر عبداللهیان در راستای تبیین این سیاست اظهار داشت، جمهوری اسلامی ایران در پیگیری این هدف با دو چالش عمده روبروست: یک چالش، همسایه شرقی یعنی افغانستان است. امنیت مرزها موضوعی بسیار مهم برای جمهوری اسلامی ایران است که در دیدار چند روز قبل با مقامات طالبان بر آن تاکید شد.
رییس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت،به طرف افغانستانی به صراحت اعلام کرده ایم که تشکیل دولت فراگیر برای ما بسیار اهمیت دارد و پس از شکل گیری این دولت، درباره شناسایی دولت جدید افغانستان و واگذاری سفارت اقدام خواهیم نمود.
وزیر امور خارجه ایران چالش دوم همسایگی را موضوع یمن دانست و افزود، آنچه بین یمن و برخی همسایگان می گذرد موضوعی یمنی است و جمهوری اسلامی ایران به صراحت طرح سیاسی ۴ ماده ای خود را پیش تر ارایه داده و از آن حمایت می نماید.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2022
گزارش و تحلیل
خطیب زاده: از هر زمان به توافق در وین نزدیکتریم
دکتر امیر عبداللهیان با نگران کننده خواندن گسترش دامنه جنگ بیان کرد که از امارات و عربستان می خواهیم با رویکرد سازنده به پذیرش پایان جنگ و آتش بس و گفت و گوهای یمنی- یمنی اقدام نمایند.
وزیر امور خارجه از تداوم گفت و گوها با عربستان سعودی حمایت نمود و بیان کرد هر زمان که این کشور تصمیم بگیرد روابط با جمهوری اسلامی ایران را به حالت طبیعی بازگرداند از باز شدن سفارت و عادی سازی روابط حمایت می کنیم.
دکتر امیر عبداللهیان در بخش دیگری از صحبتها به همسایه شمالی، روسیه پرداخت و اعلام کرد که توافق همکاریهای جامع بلند مدت بین دو کشور در آینده نزدیک به امضا خواهد رسید و در سفر دکتر رئیسی، رئیس جمهور به روسیه درباره این نقشه راه توافقات لازم انجام شد.
ایشان با اشاره به برخی تحرکات حاشیه ای در فضای مجازی، دستاوردهای این سفر را در راستای منافع ملی توصیف نمود و خاطر نشان ساخت که هیچ اقدامی که به تصمیم سیاسی ایران خدشه وارد کند رخ نداده است.
دکتر امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به مذاکرات وین خاطر نشان کرد، طرف آمریکایی از طرق مختلف این پیام را منتقل میکند که خواهان سطحی از مذاکرات با کشورمان می باشد.
وزیر امورخارجه تاکید کرد، تا کنون ارتباط با آمریکا با واسطه هست، اما اگر در روند مذاکرات به مرحله ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب و با تضمین بالا الزاما سطحی از گفتگو با آمریکا را ایجاب میکند، این موضوع را نادیده نخواهیم گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала