سرمایه‌گذاری 50 میلیارد یورویی چینی ها در ایران + فیلم

CC BY 2.0 / IRNA / ایران و چین
ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2022
اشتراک
بروجردی: چینی‌ها می‌خواستند ۵۰ میلیارد یورو برای ساخت و تعمیر سیستم ریلی کشور فاینانس کنند، در ازایش نفت بدهیم.
به گزارش اسپوتنیک، علاءالدین بروجردی، سفیر اسبق ایران در چین و رئیس انجمن دوستی ایران و چین، اظهار داشت چینی‌ها می‌خواستند ۵۰ میلیارد یورو برای ساخت و تعمیر سیستم ریلی کشور فاینانس کنند، در ازایش نفت بدهیم، اما آخوندی اجازه نداد.
سفیر اسبق ایران در چین در ادامه افزود: "شش ماه قبل از انتخاب ترامپ، چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری به ایران آمدند ولی دولت روحانی آن‌ها را دست خالی بازگرداند. چینی‌ها بخاطر ما ۱۵ درصد پیش پرداخت را هم حذف کردند اما آخوندی اجازه عقد قرارداد فاینانس را نداد. آخوندی ۲۰ روز هیئت عالی رتبه چینی را معطل کرد تا اینکه آنها در آخر خسته شدند و به چین برگشتند".
علاءالدین بروجردی، رئیس انجمن دوستی ایران و چین، پندی پیش مدعی شده بود عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی "فرصت ۵۰ میلیارد یورویی فاینانس چینی‌ها را برای راه‌اندازی خط راه‌آهن سریع‌السیر به علت امیدواری به اروپایی‌ها برای حل مشکلات، از بین برد.
گفتنی است مطابق با گزارش های رسانه‌ای ایران، اصغر فخریه کاشان مشاور سابق امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی ایران در واکنش به این سخنان، گفته بود که "آقای بروجردی مدعی شده بود چینی‌ها در آن زمان حاضر بودند که خط سریع‌السیر راه‌آهن تهران- مشهد و تهران- تبریز و هر پروژه دیگری را به پیشنهاد ما بدون دریافت وجه چهار ساله راه‌اندازی کنند و بعد از اتمام آن یک سال تنفس در نظر می‌گرفتند و برای بازپرداخت آن حاضر به دریافت پول و در صورت نبود پول، حاضر بودند به جای آن نفت بگیرند.
اگر چین قرار بود فاینانس ۵۰ میلیارد یورویی به ایران بدهد، هزار و یک امتیاز از ایران می‌گرفت و بعد این فاینانس را در اختیار کشورمان قرار می‌داد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала