دلیل حاشیه سازی ها درباره سفر آقای رئیسی به مسکو

© Sputnik / Pavel Bednyakov /  مراجعه به بانک تصاویر دلیل حاشیه سازی ها درباره سفر آقای رئیسی به مسکو
دلیل حاشیه سازی ها درباره سفر آقای رئیسی به مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2022
اشتراک
با توجه به روابط حسنه فی ما بین ایران و روسیه سفر آقای رئیسی به مسکو امری کاملا پیش بینی شده بود اما هیاهو و حاشیه سازی هایی که این روزها درباره این سفر اتفاق می افتد بسیار عجیب و غریب می باشد.
اسپوتنیک - یکی می آید برای خود درباره نحوه استقبال تحلیل می کند، در حالی که کوچکترین اطلاعی از پروتکل های دیپلماتیک و نحوه استقبال روسیه و دیگر کشورها از رهبران دیگر کشورها ندارد و دیگری می آید و درباره سیاست های نه شرقی نه غربی ایران صحبت می کند در حالی که خود زمانی وی سر گروه پاکسازی دانشگاه ها در ایران بود و یکی دیگر می آید در باره اینکه آقای رئیسی در روسیه چپ راه رفت یا راست صحبت می کند و...
برخی هم حتی می آیند و از آن طرف بام می افتند و برای رویارویی با این جناح روسیه و چین را ناجی ایران معرفی می کنند و...
این را به صراحت بگویم، کی باید وقت آن برسد که متوجه شویم ناجی خودمان فقط خودمان هستیم و اگر دست روی زانوی خود نگذاریم و بلند نشویم هیچ اتفاقی برای ما رخ نمی دهند و در این جهان کثیف حتی کسی نمی آید و دستمان را هم برای رضای خدا بگیرد تا بلند شویم.
بنده آن زمان که برخی به سمت غرب غش کرده بودند و برجام را ناجی جان و مال و ناموس و زندگی ایرانی ها معرفی می کردند و روی دروازه کاخ های کشورهای غربی دخیل بسته بودند می گفتم و الان هم می گویم همین مساله درباره دیگر کشورها صدق می کند.
مذاکرات پوتین با رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.01.2022
واکنش نمایندگان مجلس ایران به سفر رئیسی به روسیه
کسی قرار نیست ناجی ما باشد. باید بفهمیم که در روابط بین المللی فقط این منافع هستند که حاکم می باشند و بس، و ما ایرانی ها هم در روابط خود با دیگر کشورها باید به دنبال منافع خود باشیم.
اگر امروزه ما تلاش می کنیم روابط مان را با کشورهای شرقی علی الخصوص چین و روسیه بهبود بخشیم دلیل اش این است که منافع ما ایجاب می کند این کار را انجام دهیم، نقطه سر خط.
کشورهای غربی که سالها منتظر همکاری آنها بودیم هرگونه بلایی می توانستند سرمان آوردند و همین اروپایی ها که پس از برجام حدود ۹۰ درصد قراردادهای اقتصادی را با ما بستند سربه زنگاه دست ما را در پوست گرو گذاشتند و رفتند.
و دلیل به هم خوردن برجام هم در واقع این بود که ما بیش از حد در آغوش اروپایی ها غش کرده بودیم. چرا؟
چون آنها وقتی دیدند ما ۹۰% قرارداد هایمان را روی سینی طلا گذاشتیم و تقدیم آنها کردیم احساس کردند که شاید میتوانستند قرارداد های بهتری را می بستند و سود بیشتری کنند و شاید سرشان کلاه رفته.
البته برخی مقامات در دولت ایران هم تصور می کردند که اگر این پروژه ها را به اروپایی ها بدهند احتمالا می توانند آنها را تطمیع کنند تا اگر آمریکایی ها بعدها زیر میز برجام زدند اروپایی ها به دلیل منافع اقتصادی خود با آمریکا مقابله کنند، ولی متاسفانه آن نشد چون بیش از حد در آغوش اروپایی ها غش کردند و همانگونه که قبلا هم گفتم اروپایی ها تصور کردند اگر این قراردادها به هم بخورد و بعد دوباره بخواهند اینها را امضا کنند شاید بتوانند سود بیشتری ببرند.
آمریکایی ها هم آمدند و دیدند که ای بابا ما یک قرارداد با ایرانی ها بسته ایم که همه سود اش به جیب اروپایی ها رفته و حتی ترامپ همین را به زبان هم آورد.
در واقع به همین دلیل آمریکایی ها آمدند و توافق را به هم زدند و امروزه هم اگر در وین گره ای وجود دارد به این دلیل است که آمریکایی ها سهم بزرگتر را میخواهند واروپایی ها تلاش دارند سهم بزرگتر از کیک اقتصادی ایران نصیب آنها شود.
دلیل وجود تحریم ها هم در واقع این است که آمریکایی ها می بینند سودی از تجارت با ایران نمی برند پس تحریم ها را می گذارند تا کس دیگری هم نتواند سود ببرد.
ابراهیم رئیسی: ایران و روسیه همکاری های دفاعی و هوافضایی را گسترش خواهند داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.01.2022
ابراهیم رئیسی: ایران و روسیه همکاری های دفاعی و هوافضایی را گسترش خواهند داد
آمریکایی ها و اروپایی ها تصور می کردند که کیک اقتصادی ایران همیشه برایشان سر جایش باقی خواهد ماند، حالا احساس می کنند که به دلیل زیاده روی ای که کرده اند این کیک در حال از دست رفتن است و عصبانی شده اند.
شاید برخی از این زاویه تا به حال به ماجرا نگاه نکرده اند، اما واقعیت امر این است که همه این کشورها تصمیماتشان بر اساس منافع اقتصادی شان است نه بر اساس حب و بغض نسبت به طرف دیگر.
نمونه اش همین قانون قیصر است که آمریکایی ها برای سرمایه گذاری در سوریه گذاشته اند.
باید خیلی ساده لوح باشیم که تصور کنیم آمریکایی ها به دلیل علاقه ای که به مردم سوریه و یا حقوق بشر و یا ... دارند این کار را کرده اند.
اصل ماجرا این است که آمریکایی ها می بینند چند هزار میلیارد دلار پروژه بازسازی در آنجا خوابیده و شرکت های آنها به دلیل سیاست هایشان ذینفع نیستند به همین دلیل سرمایه گذاری در سوریه را تحریم می کنند تا بگویند اگر ما هم سهم نداشته باشیم اجازه نمی دهیم دیگران سهم داشته باشند.
اگر به ماجرای ایران و سفر آقای رئیسی به مسکو برگردیم باید توجه داشته باشیم امروزه منافع ایران ایجاب می کند که برای ایجاد موازنه قوا در معادلات بین المللی در روابط خود با دیگر کشورها توازن ایجاد کند و اینگونه نیست که ما تصور کنیم اگر همین فردا توافقی در وین امضا شد گل و بلبل می شود.
همه کشورها امروزه به این رشد سیاسی رسیده اند که باید تراز سیاسی در رابطه بین المللی ایران متعادل باشد و برای متعادل کردن این تراز سیاسی ایرانی ها درحال بهبود روابط خود با شرق مخصوصا دو قطب قدرت آن یعنی چین و روسیه می باشند.
در واقع هم منافع اقتصادی طولانی مدت ما بیشتر در رابطه با کشورهای شرق و آسیای میانه و غرب آسیا و حتی آفریقا و آمریکای جنوبی است تا با کشورهای اروپایی یا آمریکای شمالی، چرا که در معادلات اقتصادی فیما بین ما و کشورهای غربی عموما ما وارد کننده کالای آنها هستیم و به جز نفت و برخی کالای جزئی مانند مثلا پسته و فرش و زعفران چیزی برای صادر کردن به آن کشورها نداریم و عموما هم اگر به تراز تجاری ایران با کشورهای غربی قبل از تحریم ها نگاهی بیاندازید می بینید همیشه تراز تجاری به نفع آنها بوده تا به نفع ایران.
اما وقتی مساله به شرق بر می گردد امروزه بسیاری از کشورها موجود در مجموعه شاید بهتر است نام آنها را غیر بلوک غرب بگذاریم، خریدار کالای ایرانی هستند و ما می توانیم به جای اینکه وارد کننده کالا از آن کشورها باشیم صادر کننده باشیم و تراز تجاری با این کشورها معمولا به نفع ما هست.
Президент Исламской Республики Иран Сейед Эбрахим Раиси после выступления на пленарном заседании Госдумы РФ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.01.2022
بازدید سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران از روسیه + تصاویر
تحریم ها این را به ما نشان دادند که ما کالای دیگری برای صادر کردن به دیگر کشورها داریم و بازارهای بالقوه ما کشورهای آسیایی و آفریقایی و آمریکای جنوبی است.
اینکه ما بیاییم و روابط خود با روسیه و چین را تقویت کنیم در واقع موجبات آن می گردد که بتوانیم از پتانسیل های بالقوه اقتصادی و سیاسی این دو کشور به نفع خود در زمینه ایجاد توازن سیاسی و اقتصادی با غرب استفاده کنیم و بنده تصور می کنم هر وقت کشورهای غربی تحریم های خود از بالاسر ایران را برداشتند و خواستند وارد بازارهای ایران شوند درب کوچک پشتی همیشه برایشان باز است.
مشکل آنها در این است که میخواستند این بار هم مانند سابق از دروازه های باز وارد شوند و متوجه می شوند که دیگر این دروازه ها برای آنها مانند سابق باز نیست.
در زمینه سیاسی هم در واقع غربی ها بسیار از نزدیکی ایران با روسیه و چین ناراحت هستند چون متوجه هستند این نزدیکی در چانه زنی های بین المللی به نفع ایران و به ضرر آنها می باشد و آنها نمی خواهند هر روزی که می گذرد برگه های ایران در چانه زنی های بین المللی قویتر باشد.
به نظر می رسد به همین دلیل آنها هم از ابزار رسانه ای خود شروع کرده اند استفاده کردن برای اینکه موجبات تضعیف این روابط را فراهم کنند و بالطبع برخی هم که از بطن ماجرا بی خبر هستند و یا شاید هم با خبر هستند در فضا سازی های مورد نظر غربی ها همراه می شوند.
قبل از آقای رئیسی تعداد دیگری از روسای جمهوری ایران به روسیه سفر کردند وندیدیم برخی بحث نه شرقی نه غربی را پیراهن عثمان کنند، و آقای پوتین هم چندین بار به ایران سفر کرد و در همه این سفرها پروتکل ها همین بود، فقط شاید بتوان گفت قبلا کرونا درکار نبود و محدودیت های کرونایی وجود نداشت امروزه کرونا هم به پروتکل ها اضافه شده و باید توجه داشته باشیم که در روسیه به دلیل انتشار سریع اومیکرون محدودیت های بسیار شدید اعمال می شود اما به دلیل اهمیت ملاقات آقای پوتین و آقای رئیسی طرفین ترجیح دادند این ملاقات انجام گردد و برخی پروتکل های بهداشتی رعایت شود، همین و بس.
پیشنهاد می کنم آنهایی که نشسته اند و سر خود را درد می آورند و حاشیه سازی می کنند خود را خسته نکنند، قدم به قدم و لحظه به لحظه سفر جناب آقای دکتر رئیسی به روسیه فی ما بین طرفین از قبل هماهنگ شده بود و هیچ حاشیه ای در این سفر وجود نداشت و سفر بسیار بسیار موفق بود و به زودی چشم حسودان از دود نتایج این سفر کور خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала