گزارش و تحلیل

ایران همواره صدای مردم یمن خواهد بود

© Photo / IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2022
اشتراک
خطیب زاده: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم یمن است برای اینکه صدای مردم تحت فشار و مظلوم یمن شنیده شود.
اسپوتنیک - نیروی دریایی ارتش آمریکا اعلام کرد که فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا در 18 ژانویه یک کشتی ماهیگیری در خلیج عمان که قبلاً در حال استفاده برای قاچاق سلاح در سواحل سومالی بود را توقیف کردند.
بر اساس این بیانیه، این کشتی از مبدا ایران حرکت کرده و حامل 40 ​​​​​​​تن کود‌ شیمیایی "اوره" برای تولید مواد منفجره بود و قصد داشت خود را به یمن برساند.
این اولین بار نیست که ایالات متحده آمریکا اعلام می کند جمهوری اسلامی ایران در حال کمک به انصارالله در یمن است.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
موضع ما کاملاً روشن است آنچه در یمن اتفاق می‌افتد یک تراژدی انسانی است و این تراژدی با سبوئی تحمیل کنندگان، آغاز کنندگان و ادامه دهندگان جنگ و این محاصره غیر انسانی در یمن در حال وقوع است.
جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم یمن است برای اینکه صدای مردم تحت فشار و مظلوم یمن شنیده شود.
تلاش ما این است که از طریق راه حل های سیاسی و دیپلماتیک به یک فرآیند گفتگو های یمنی_ یمنی کمک کنیم.
نیروی دریایی آمریکا یک کشتی از ایران را رهگیری کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2022
نیروی دریایی آمریکا یک کشتی از ایران را رهگیری کرد
متأسفانه آنهایی که زرادخانه های گسترده سلاح دارند منافع بسیار گسترده‌ ای در فروش سلاح دارند، برخی کشور های اروپایی به طور مشخص انگلستان، آلمان، فرانسه و ایالات متحده آمریکا طرفینی هستند که در این موضوع دخالت می‌کنند.
زنجیره‌ ای که امروز شاهد آن هستیم بدلیل چک سفید امضایی است که متاسفانه به ائتلاف خود خوانده متجاوز برای کشتار مردم یمن داده شده، این‌ یک گواه تاریخی است البته مردم یمن نشان دادند این مسائل را از طریق مقاومت حل می‌کند هر چه زودتر همه طرف‌ ها به راه حل سیاسی پایبندی خود را نشان دهند قطعاً این بحران در شرایط بهتری قابل حل است.
وی افزود:
امروز بحران یمن به یک وضعیت تراژدیک تبدیل شده متاسفانه پس از سال‌ ها بمباران‌ های ناجوانمردانه بر علیه مردم یمن چرخه خشونتی شکل گرفته که این چرخه قطعا قطع نمی‌شود مگر اینکه آنهایی که این چرخه خشونت و این جنگ نابرابر را آغاز کردند پی به اشتباه خود ببرند و با راه حل های سیاسی و دیپلماتیک صلح ایجاد کنند.
جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد از تمامی توان و ظرفیت های خود برای این گفتگو، مفاهمه، چارچوب سیاسی و راه‌ حل دیپلماتیک کمک بگیرد؛ امیدوار هستیم آنچه امروز از این تریبون گفته شده در پایتخت‌ های منطقه شنیده شود و به اینکه راه حل های سیاسی و دیپلماتیک برای پایان جنگ یمن تنها راه حل است پاسخ درست داده شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون رزمایش مرکب جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه بیان کرد:
رزمایش مرکب با شرکت واحد های مختلف در گروه نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران و واحد های متناظر روسیه و چین همراه با چندین فروند ناو و جزئیات متعدد اجرا شد.
هدف این رزمایش صلح، ثبات و امنیت در منطقه بود طبیعی است روابط ایران با روسیه و چین در یک مسیر رو به گسترش است و یکی از ابعاد آن هماهنگی ها و همکاری ها در ابعاد نظامی است.
ایران از سازمان ملل در حل بحران یمن حمایت میکند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
گزارش و تحلیل
ایران از سازمان ملل در حل بحران یمن حمایت میکند
آقای دکتر سعید خطیب زاده بدهی قطعی کره جنوبی به جمهوری اسلامی ایران را پرداخت نشده عنوان کرد و اظهار داشت:
آنچه که بین دو کشور گفتگو می شود همچنان با سرعت بسیار کند در حال حرکت است که نه مورد قبول ما است و نه فراموش می شود.
آنچه اتفاق می‌افتد این است که منابع مردم ایران نزد دولت کره به امانت است و متاسفانه ما رعایت امانتداری را ندیده ایم آنچه اتفاق افتاده این است که بخشی از پول خود ما در کره از طریق امنی به حساب سازمان ملل متحد منتقل شده، کماکان ما منتظر شرایطی هستیم که امکان دسترسی کامل به منابع خود را داشته باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اهمیت روابط ایران و عربستان افزود:
روابط ایران و عربستان سعودی به عنوان دو همسایه که در طول تاریخ کنار هم بودند و باقی خواهند ماند باید تلاش کنند تا هر دو کشور برای منافع دو ملت و منافع منطقه از اختلافات عبور کنند.
به رغم وجود اختلافات در دستور کار باید بتوانیم براساس منافع مشترک و منافع منطقه رابطه عادی و طبیعی داشته باشیم این بلوغ قطعا وجود دارد و باید تبدیل به یک اراده و یک ظرفیت واقعی شود، گفتگو هایی که هنوز در جریان است در همین مسیر است و منطقه اولین منتفع روابط عادی میان ایران عربستان سعودی خواهد بود.
وی تاکید کرد:
دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست آتی سازمان همکاری های اسلامی و برای اولین بار پس از چند سال در عربستان به سر می‌برند، تمرکز امروز ما بازگشایی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری های اسلامی است طبیعی است اگر موارد چهار دوره مذاکره ی گذشته را بتوانیم به نتیجه برسانیم و بتوانیم پاسخ از طرف سعودی بگیریم می‌توانیم وارد فاز جدید تنظیم روابط هم بشویم.
آقای دکتر سعید خطیب زاده جمهوری اسلامی ایران را پیگیر با دقت و از نزدیک تحولات اوکراین دانست و بیان کرد:
تلاش کردیم با طرف هایی که در موضوع وجود دارد رایزنی‌ هایی را داشته باشیم، راه حلی که ما برای همه تنش ها و بحران‌ های منطقه‌ ای در نظر میگیریم گفتگو، راه‌ حل سیاسی و دیپلماتیک است و امیدواریم این موضوع به کاهش تنش کمک کند.
وی افزود:
یکی از موضوعات جدی در گفتگو های آقای لاوروف و آقای دکتر امیرعبداللهیان موضوعات کنسولی بود که ابعاد مختلف آن بررسی شدند و برخی نکات و جزئیات تبادل شد.
قرار شد هر دو طرف رایزنی‌ ها در سطوح کارشناسی از طریق مراودات نزدیکتر میان بخش های کنسولی را انجام دهند.
روادید گروهی نیز اجرایی شده اما به دلیل برخی موضوعات مرتبط با پروتکل های کرونایی و ممنوعیت‌ های سفر گاها با سختی همراه بود اما به طور مداوم این متن ها میان دو طرف در حال انجام است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала