علت استعفای رئیس جمهور ارمنستان، فقدان اختیارات مناسب رئیس جمهور اعلام شد

© Sputnik / Asatur Yesayantsعلت استعفای رئیس جمهور ارمنستان، فقدان اختیارات مناسب رئیس جمهور اعلام شد
علت استعفای رئیس جمهور ارمنستان، فقدان اختیارات مناسب رئیس جمهور اعلام شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2022
اشتراک
آرمن سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان در جریان استعفای خود، از فقدان اختیارات مناسبی که او را از تأثیرگذاری بر سیاست خارجی و داخلی باز می دارد، انتقاد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، امروز 23 سرکیسیان در بیانیه ای که در سایت خود منتشر کرده است، نوشت: "مدت ها فکر کردم و تصمیم گرفتم پس از چهار سال کار فعال از سمت ریاست جمهوری کناره گیری کنم."

رئیس جمهور ارمنستان در بیانیه استعفای خود گفت: "کشور ما در ظاهر جمهوری پارلمانی است، اما نه از لحاظ محتوا."

وی در این بیانیه افزود: "ما یک موقعیت متناقض داریم که در آن رئیس جمهور باید ضامن دولت باشد، در واقع بدون ابزار واقعی. قانون اساسی همچنین حاکی از برتری یک نهاد دولتی بر دیگری است، موانعی را برای مشارکت متخصصان مشهور دیاسپورا در مدیریت نهادهای دولتی در میهن تاریخی ایجاد می کند."
سرکیسیان، رئیس مجلس ملی (پارلمان) ارمنستان آلن سیمونیان تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام جدید رهبر ارمنستان بر اساس ماده مربوطه قانون اساسی به عنوان رئیس جمهور این کشور تعیین کرد.
آرمن سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2020
سرکیسیان خواستار استعفای نخست وزیر و انتخابات زودهنگام شد
سرکیسیان خاطرنشان کرد: "ما در یک واقعیت منحصر به فرد زندگی می کنیم، واقعیتی که در آن رئیس جمهور نمی تواند بر مسائل جنگ یا صلح تأثیر بگذارد. او نمی تواند قوانینی را که برای دولت و مردم نامناسب می داند وتو کند. زمانی که توانایی های رئیس جمهور نه به عنوان یک مزیت برای دولت، بلکه به عنوان یک تهدید از سوی گروه های سیاسی مختلف تلقی می شود، پس رئیس جمهور نمی تواند از بیشتر ظرفیت خود برای حل وظایف سیستماتیک سیاست داخلی و خارجی استفاده کند."

وی همچنین افزود که او و خانواده‌اش مورد هدف گروه ‌های سیاسی مختلفی قرار می‌گیرند که "نه به دستاوردهای نهاد ریاست‌ جمهوری به نفع کشور که به گذشته من، تئوری‌ های توطئه و افسانه ‌های مختلف علاقه‌مند هستند."

سرکیسیان گفت، تصمیم برای استعفا احساسی نیست و از منطق مشخص پیروی می کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: "رئیس جمهور در این برهه سخت برای کشور و مردم ابزار لازم برای تأثیرگذاری بر فرآیندهای اساسی سیاست داخلی و خارجی را ندارد."

سرکیسیان از سال 2018 عهده دار مسئولیت ریاست جمهوری بوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала