اوجی: آمادگی همکاری گسترده در زمینه انرژی با روسیه داریم+ویدئو

© Sputnik / Marina Al-shalanجواد اوجی وزیر نفت ایران
جواد اوجی وزیر نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.01.2022
اشتراک
وزیر نفت ایران اعلام کرد: پیشنهادات گوناگونی برای همکاری در زمینه انرژی به طرف روسی ارائه شد که با استقبال وزیر انرژی این کشور مواجه شد.
به گزارش اسپوتنیک، جواد اوجی وزیر نفت ایران در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک، در رابطه با پیشنهاد سوآپ گازی بیان کرد: در این سفر یکی از پیشنهاداتی که به شرکت های روسی دادیم، بحث انجام سوآپ گازی بود، پروژه ای که با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان انجام شد و از اول سال نوی میلادی عملیاتی شد به طرف روسی اعلام کردیم، که آمادگی داریم با توجه به خطوط انتقال شرکت ملی گاز ایران که بعد از گازپروم دومین شرکت عظیم در زیرساخت خطوط لوله و انتقال و توزیع شبکه گازی را در اختیار داریم قادر خواهیم بود از طریق روسیه و جمهوری آذربایجان به ایران، از شمال ایران دریافت گاز را برای انجام عملیات سوآپ داشته باشیم.
وی افزود: در حوزه جنوبی ایران منطقه خلیج فارس نیز آمادگی تحویل گاز را داریم، این گاز توان تبدیل به گاز ال ان جی گردد، همانطور که می دانید شرکت های توانمند روسی توانایی این تبدیل را دارند و بحث صادرات و سرمایه گذاری در حوزه های پتروشیمی نیز گفتگوها و پیشنهاداتی صورت گرفت که در قالب حجمی این موضوع عملیاتی تر است.
اوجی خاطرنشان کرد: بنابراین هر ظرفیتی که طرف روسی مایل به انتقال و سوآپ گاز داشته باشد با توجه به زیرساخت های گازی پیشرفته ایران امکان پذیر است. همچنین از هر نقطه شمالی کشور به دلیل زیرساخت های گسترده آمادگی تحویل گاز برای سوآپ به جنوب را داریم که با استقبال وزیر انرژی و شرکت های روسی مواجه شد.
وزیر نفت ایران در رابطه با تمایل طرف روس برای شرکت و سرمایه گذاری در حوزه های دیگر انرژی همچون اکتشاف و استخراج نفت گفت: با توجه به توانمندی شرکت های روسی در خصوص اکتشاف و تولید و استخراج دارند؛ خوشبختانه مذاکراتی داشتیم و توافقات و تفاهمات اولیه صورت پذیرفته و حوزه ها و بلوک هایی را مشخص کرده ایم و پیشنهاد دادیم که در حال بررسی توسط کارشناسان است تا ان شاءالله بزودی منجر به عقد قرارداد گردد.
وی تصریح کرد: سایت ها نفتی در نواحی جنوبی، شمالی، خشکی و دریایی پیشنهادات استخراج و اکتشاف منابع نفتی و هیدروکربنی به همکاران روسی ارائه شد، امیدواریم که حجم بالایی از همکاری ها را با روسیه داشته باشیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала