گزارش و تحلیل

اهمیت سفر رئیسی به مسکو

© Photo / IRNAسید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2022
اشتراک
قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به نوعی یک توازن قوا در جهان وجود داشت که به یک طرف اجازه نمیداد تا با قلدری خواسته های خود را بر دیگران تحمیل کند.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و فروپاشی بلوک شرق ایالات متحده خود را تک قدرت برتر جهان دانست و حق خود می دانست تا همه حق و حقوق دیگران را زیر پا بگذارد و ما یملک دیگران را غصب کند.
در واقع نبود یک بلوک قدرت که بتواند جلوی زیادی خواهی های ایالات متحده را بگیرد منجر به آن شد که آمریکا حتی خطوط قرمز ترسیم شده میان خود و دیگر کشورها را نیز زیر پا بگذارد از دست درازی آمریکا به مرزهای اروپای شرقی و ایجاد انقلاب های رنگین و بهم ریختن ثبات و امنیت کشورهای مختلف و اشغال برخی از آنها و قلدری در آبراه های جهانی مثل شرق آسیا و... همه به دلیل نبود یک موازنه جهانی قدرت به حساب می آید.
قطعا اگر این موازنه قدرت وجود داشت حتی ایالات متحده نمی توانست قوانین داخلی خود را بر دیگر کشورها تعمیم بخشد وبا سوء استفاده از دلار آمریکا سیاست تحریم های اقتصادی بر علیه دیگر کشورها را خودسرانه اعمال کند و در سطح جهانی کشورهای مختلف که فرمان های آمریکا را اجرا نمی کنند را مجازات کند.
ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2022
رئیس جمهور ایران: تعامل ایران و روسیه در منطقه جلوی یکجانبه‌گرایی را خواهد گرفت
امروزه آمریکایی ها خود را فاعل ما یشاء می دانند و آنچه کنگره آنها تصویب می کند را فراتر از مقررات بین المللی و جامعه ملل می دانند و قطعا اگر به زودی یک توازن بین المللی ایجاد نشود جهان با یک جنگ تمام عیار جهانی جدید مواجه می گردد.
اگر به دلایل جنگهای جهانی اول و دوم هم نگاهی گذرا بیاندازید می بینید کوتاهی های مجامع بین المللی و اینکه برخی تصور می کردند که قدرتمند تر هستند و حق و حقوق بیشترین نسبت به بقیه دارند و میتوانند به زور خواسته های خود را بر دیگران تحمیل کنند در کنار استعمار کشورهای مختلف توسط برخی کشورهای اروپایی و سرقت منابع آنها دلایلی بود که موجبات جنگ های جهانی را فراهم کرد.
امروزه می توان گفت بسیاری از کشورهای جهان روی ایران – روسیه و چین حساب باز کرده اند تا دست به دست هم دهند و این موازنه را مجددا برقرار کنند و موجبات نجات جهان از یک فاجعه حتمی که طمع آمریکایی ها ممکن است موجبات به وجود آمدن آن را ایجاد کند، فراهم نمایند.
فراموش نکنید که اینبار اگر جنگی جهانی رخ دهد با توجه به انواع تسلیحات موجود در جهان احتمال اینکه جهان چندین بار به فنا برود وجود دارد.
البته بماند که برخی خرافه پرست ها که فعلا در برخی مناصب قدرت در برخی کشورهای جهان مخصوصا ایالات متحده می باشند تصور می کنند که باید این جنگ را به وجود آورند و از آن به عنوان جنگ آرماگدون و باور دارند باید این جنگ رخ دهد تا آخر الزمان اتفاق افتد.
به هر حال به نظر بهتر است فعلا از جریان جنگ آرماگدون بگذریم.
اینکه آقای رئیسی برای اولین سفر رسمی دوجانبه خود روسیه را انتخاب کرده هم نشان می دهد ریاست جمهوری ایران توجه ویژه ای به تحکیم روابط فیما بین دو کشور برای مقابله با تهدید های استراتژیک برای هر دو کشور وهمچنین مقابله با تهدید هایی که صلح جهانی را به خطر می اندازد، دارد.
همچنین باید توجه داشت که مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده اند که دولت ها در ایران باید تحکیم روابط با شرق را در اولویت خود قرار دهند و طبیعتا این سفر جناب آقای رئیسی در این راستا می باشد.
تحکیم روابط ایران با شرق حتی می تواند موجبات ایجاد نوعی توازن استراتژیک در معادله های قدرت بین المللی برای ایران ایجاد کند چرا که همه آنهایی که با امور سیاست های بین المللی آشنایی دارند به خوبی می دانند در چانه زنی های بین المللی موازنه های قدرت که بر اساس روابط کشورها و حجم این روابط وجود دارند حاکم می باشند و کشوری که در جمع تعاملی با تعداد بیشتری کشورها باشد قدرت چانه زنی بالاتری را دارد.
همانگونه که پیشتر گفتم بسیاری از کشورها منتظر ظهور ائتلاف جدید هستند که احتمالا با ائتلاف استراتژیک ایران و روسیه و چین شروع خواهد شد و بقیه هم به آن خواهند پیوست.
این ائتلاف هم میتواند یک ائتلاف اقتصادی باشد که بیش از نیمی از اقتصاد جمعیتی جهان را در دل خود دارد و خود به خود یا بهتر است بگویم درون خود توان مقابله با تحریم های آمریکا را دارد هم اینکه می تواند در زمینه های نظامی و... موجبات ایجاد نوعی موازنه قوا برای جلوگیری از جنگ و ایجاد صلح و امنیت در جهان را فراهم کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала