دستور کار مذاکرات پوتین و رئیسی مشخص شد

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر یک مقام ارشد کرملین از بازگشت به دوره جنگ سرد بین آمریکا و روسیه خبر داد
یک مقام ارشد کرملین از بازگشت به دوره جنگ سرد بین آمریکا و روسیه خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
اشتراک
کرملین: رئیس جمهور روسیه طرح های مشترک اقتصادی و موضوعات بین المللی را با رئیس جمهور ایران به بحث خواهد گذاشت.
به گزارش اسپوتنیک، کرملین مسکو از دستور کار پوتین و رئیسی خبر داد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طرح های مشترک اقتصادی و موضوعات بین المللی را با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به بحث خواهد گذاشت.
علاوه بر آن، پوتین و رئیس جمهور ایران موضوع اجرای برجام در باره برنامه هسته ای ایران را بررسی خواهند کرد.
شایان ذکر است که روز 19 ژانویه (چهارشنبه) ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به دعوت همتای روس خود به مسکو سفر خواهد کرد. بسیاری بر این باورند این سفر تفاهمنامه ها و توافقات تجاری اقتصادی و سیاسی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر دیدار رئیس جمهوری ایران از مسکو را رویدادی بسیار مهم برشمرد و روابط دو کشور را نیازمند تعمیق بیشتر توصیف کرد.
گام‌های عملی دولت رئیسی در توسعه مناسبات اقتصادی با روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.01.2022
گزارش و تحلیل
گام‌های عملی دولت رئیسی در توسعه مناسبات اقتصادی با روسیه
فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در این زمینه گفته بود که"به نظر می رسد پر اهمیت ترین سفر در ماه های اخیر در محافل بین المللی سفر رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به مسکو است این سفر از نقاط مختلفی هم برای روسها و هم برای ایرانیان و البته برای دنیا بازتاب های مختلفی دارد و از اهمیت بسیاری برخوردار است.
هر دو کشور قدرت های منطقه هستند و در تحولات و معادلات جهانی تاثیر گذارند، طبیعی است که مسائل اقتصادی، سیاسی و تجاری در موضوعات مهمی که بررسی می شود وجود خواهد داشت. هم بحث روابط دوجانبه و هم بحث مسائل منطقه‌ ای و بین‌ المللی در ملاقات آقایان رئیسی و پوتین حائز اهمیت خواهد بود.
اهمیت سفر باعث می شود تا رسانه‌ های غربی و محافل سیاسی غربی اظهار نظرهای مخربی را داشته باشند، اگر این سفر ارزشمند نبود چنین نظراتی بیان نمی شد. این سفر بسیار پر اهمیت است به ویژه برای روس ها از جهت مسائل بالکان و اوکراین و موضع گیری هایی که اکنون بین آمریکا و روسیه در جریان است و در این موضوعات قطعاً تنش‌ های سیاسی وجود دارد.
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
چگونگی وضعیت حضور ایران در بازار روسیه
از همه مهمتر اینکه روسای جمهور دو کشور با دیدار خود به جهان نشان می دهند که روابط عمیق و استراتژیک میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در جریان است".
محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، از دستور کار نبودن امضای سند راهبردی ۲۰ ساله ایران و روسیه در سفر آتی رئیس جمهور به مسکو خبر داد.
وی گفته بود که "این سند به دلیل بررسی های بیشتر و انجام توافقات ابتدایی هنوز به مرحله نهایی برای امضای دو سران نرسیده است؛ از این رو سند ۲۰ ساله ایران و روسیه هنوز در مرحله ابتدایی قرار دارد و به این سفر رئیس جمهور به روسیه نخواهد رسید. در سفر رئیس جمهور به مسکو بر مقدمات این سند بحث و تبادل نظر خواهد شد و بر مقدمات آن توافق خواهد شد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала