گزارش و تحلیل

سفر رئیسی به مسکو: معادل میلیاردها دلار سود برای اقتصاد ایران

© REUTERS / Majid Asgaripour/WANAسفر رئیسی به مسکو: معادل میلیاردها دلار سود برای اقتصاد ایران
سفر رئیسی به مسکو: معادل میلیاردها دلار سود برای اقتصاد ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
اشتراک
کارشناس سیاسی در روسیه در سخنانی تصریح کرد که رئیس‌جمهور کنونی ایران و دولت او بر خلاف دولت قبلی که سهم بیشتری در سیاست خارجی بیشتر به غرب می‌داد، نسبت به فدراسیون روسیه بسیار مطلوب هستند.
به گزارش اسپوتنیک ، فردا اولین سفر رسمی خارجی رئیس جمهور ایران، آقای ابراهیم رئیسی به روسیه است. رسانه های ایرانی گزارش می دهند که در این سفر تعدادی اسناد مهم در زمینه همکاری امضا خواهد شد که در میان آنها قرارداد نظامی به ارزش 10 میلیارد دلار گنجانده شده است.
از نشست روسای جمهور روسیه و یران چه برنامه ای باید انتظار داشت؟ چرا غرب از این دیدار خشنود نیست؟ این سفر چه تغییری در روابط مسکو و تهران و همچنین در منطقه خاورمیانه می تواند ایجاد کند و چه تاثیری بر روند مذاکرات وین بر سر توافق هسته ای خواهد داشت؟
فرهاد ابراهیموف، کارشناس مسائل ایران و از اعضای باشگاه گفتگوی والدای، در گفت وگو با اسپوتنیک فارسی، به این پرسش ها پاسخ می دهد:
فرهاد ابراهیموف در خصوص سفر اخیر رئیس جمهور ایران به روسیه گفت: ابراهیم رئیسی به دلایلی روسیه را به عنوان اولین کشور برای سفر رسمی خارجی خود انتخاب کرد. او می داند که روابط روسیه و ایران باید تقویت شود. می توان گفت که رئیس‌جمهور کنونی ایران و دولت او بر خلاف دولت قبلی که سهم بیشتری در سیاست خارجی بیشتر به غرب می‌داد، نسبت به فدراسیون روسیه بسیار مطلوب هستند.
حسن روحانی نقشه راه مناسبی که دلالت بر روابط نزدیک با کشورهای ما داشته باشد، نساخته است. تمام تاکید سیاست او رهایی از تحریم های آمریکایی و بازگشت به توافق هسته ای برجام است. رئیسی البته قصد دارد اطمینان حاصل کند که توافق هسته ای به طور کامل باز می گردد و تحریم های ایران برداشته می شود.
© Photoفرهاد ابراهیموف، کارشناس مسائل ایران و از اعضای باشگاه گفتگوی والدای
فرهاد ابراهیموف، کارشناس مسائل ایران و از اعضای باشگاه گفتگوی والدای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
فرهاد ابراهیموف، کارشناس مسائل ایران و از اعضای باشگاه گفتگوی والدای
از سوی دیگر، ابراهیم رئیسی به طور عینی این واقعیت را می بیند که توسعه روابط نه با غرب، بلکه در درجه اول با همسایگان ایران ضروری است. رئیسی، روسیه را یک شریک استراتژیک بسیار مهم می بیند که قادر است توازن قوا را نه تنها در منطقه خاورمیانه، بلکه در جهان بازگرداند. روسیه کشوری است که می تواند موازنه ای برای غرب و آمریکا، مخالفان اصلی مسیر سیاسی رئیسی باشد. برای او بسیار مهم است که نه تنها روابط سیاسی بین المللی را تقویت کند، بلکه روابط اقتصادی با همسایگان خود را نیز توسعه دهد. و ما می دانیم که بسیاری از پروژه های اقتصادی ایران به روسیه گره خورده است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
گزارش و تحلیل
نقشه راه جدید در روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه
فرهاد ابراهیموف همچنین خاطرنشان کرد: دستور کار اصلی مذاکرات، بررسی جزئیات سند راهبردی همکاری ایران و فدراسیون روسیه برای مدت 20 سال خواهد بود. موافقتنامه مبانی روابط و اصول همکاری بین روسیه و ایران در مارس 2001 با تمدید متعاقب آن هر 5 سال یکبار امضا شده است. اما در پاییز 2021 منقضی شد. دولت جدید رئیس جمهور ایران اعلام کرد که در حال بررسی امکان توافق طولانی تر با فدراسیون روسیه است و امضای چنین سندی کاملاً محتمل است، زیرا نه تنها برای ایران، بلکه برای روسیه نیز مفید خواهد بود. پیش از این یک کارشناس روس خاطرنشان کرده بود که احتمال افزایش تجارت میان این دو کشور به 10 میلیارد دلار وجود دارد.
در جامعه سیاسی و کارشناسی ایران بارها تاکید شده است که توسعه روابط بلندمدت اقتصادی نه تنها با چین، بلکه با فدراسیون روسیه ضروری است. در میان خود ایرانی ها، نگرش به روسیه به عنوان یک شریک تجاری مثبت است. ایرانی ها که در شرایط بسیار سخت اقتصادی به سر می برند، وجود چنین سند بلندمدت دوجانبه ای که مشابه آن توافقنامه همکاری 25 ساله ایران و چین است، به توسعه اقتصاد روسیه و ایران کمک می کند. این یک سوال در مورد سرمایه گذاری روسیه در اقتصاد ایران، گذار به ارزهای ملی در تسویه حساب های بانکی است.
اکنون گردش تجاری ایران و فدراسیون روسیه نسبتاً اندک است: حدود 2 میلیارد دلار. بنابراین، امضای یک سند بلندمدت بین کشورهای ما انگیزه ای برای رشد تجارت خواهد داشت: در این رابطه تعدادی شرکت و سازمان در روسیه می توانند در خاک جمهوری اسلامی ایران و شرکت های ایرانی در خاک فدراسیون روسیه ایجاد شوند. بنابراین، وظیفه این است که این گردش تجاری حداقل به 5 تا 10 میلیارد دلار افزایش یابد. مشارکت اقتصادی با روسیه به اقتصاد ایران این امکان را می دهد که از فروپاشی که در آن قرار گرفته خارج شود. و با توجه به اینکه ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مبارزات انتخاباتی خود وعده ریشه کنی فقر را داده بود، اکنون تحقق این وعده به مردم برای وی مهم است. و روسیه یک بازیگر کلیدی مهم در دستیابی به این هدف است.
فرهاد ابراهیموف تاکید کرد که غرب از سفر ابراهیم رئیسی به مسکو به شدت ناراضی است، زیرا برای او مهم است که ایران همیشه منزوی باشد و همه از جمله روسیه و چین به سمت غرب بروند: در پس‌زمینه سفر رئیس‌جمهور رئیسی به مسکو، شرکای غربی روند مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای را کند کرده‌اند. نتایج دور هفتم مذاکرات وین که در دسامبر 2021 به پایان رسید، تمایل غرب به انزوای ایران را به وضوح نشان داد. و دور هشتم که از قبل آغاز شده است نیز هیچ نتیجه موفقیت آمیزی به همراه نداشته است. آمریکایی‌ها روند مذاکرات را کند می‌کنند و با شرایطی که خودشان در سال 2015 امضا کردند، موافق نیستند. این ناهماهنگی آمریکایی ها امکان دستیابی به توافقی عادی را در نهایت قبل از از سرگیری مجدد توافق هسته ای را از بین می برد.
روسیه به طور ملموس از ایران در خواسته هایش حمایت می کند، زیرا روسیه اول از همه طرف قانون و معاهدات بین المللی امضا شده می باشد، چینی ها و حتی شرکای اروپایی که متحدان ایالات متحده آمریکا به نظر می رسیدند نیز همین موضع را دارند. آنها به خوبی می دانند که اقدامات آمریکایی ها سازنده و منسجم نیست.
همه ما می دانیم که آمریکا از این واقعیت که ایران در انزوایی که آن ها دوست دارند قرار ندارد، ناراضی است. و دولت ابراهیم رئیسی در سرپیچی از این اقادام امریکا، در تلاش برای ایجاد روابط با همسایگان خود با پاکستان، چین، ترکیه و روسیه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала