سفر رئیسی به مسکو ابعاد تجاری و نظامی خواهد داشت

© Sputnikسفر رئیسی به مسکو ابعاد تجاری و نظامی خواهد داشت
سفر رئیسی به مسکو ابعاد تجاری و نظامی خواهد داشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
اشتراک
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اذعان کرد: روسیه جزو کشورهایی است که به عنوان یک همسایه شمالی برای ایران از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است.
اسپوتنیک - رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه برای اولین سفر رسمی دوجانبه خود مقصد مسکو را برگزیده، بسیاری بر این باورند این رویداد نشاندهنده تعمیق روابط دو کشور در دولت جدید و حمایت گری روسیه در عرصه‌ های بین‌ المللی از ایران خواهد بود، این در حالی است که دو کشور ایران و روسیه با وجود ارتباط عمیق در چند سال گذشته کماکان زمینه لازم برای گسترش روابط در عرصه‌ های مختلف اقتصادی، تجاری، سیاسی و نظامی را دارند.
دکتر عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: سفر رئیس جمهور کشور ایران به کشور پهناور روسیه حکایت از شدت گرفتن دیپلماسی همسایگان دارد که آقای رئیسی در ابتدای برعهده گرفتن مسئولیت خبر آن را داد.
روسیه جزو کشورهایی است که به عنوان یک همسایه شمالی برای ایران از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است، ما در دراز مدت میتوانیم همکاری‌ های دوجانبه را به خدمت صلح و امنیت در منطقه بگیریم؛ نگاه ایران به سمت آسیا تقویت شده است مخصوصا بد عهدی کشور های اروپایی و موضوعات مرتبط با پیمان شکنی هایی که در قضیه برجام رخ داد، عزم و اراده ایران برای توجه بیشتر به آسیا را کاملاً مشخص و واضح کرد.
سفر رئیسی به مسکو: معادل میلیاردها دلار سود برای اقتصاد ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
گزارش و تحلیل
سفر رئیسی به مسکو: معادل میلیاردها دلار سود برای اقتصاد ایران
البته ایران همواره اعلام کرده که با همه کشورها و مناطق جهان آماده همکاری است اما واقعیت این است که در سالهای گذشته اروپایی ها نتوانستند اعتماد ایران و مردم کشورمان را جلب کنند در حالی که ما در نتیجه همکاری‌ های دو و چند جانبه آسیایی توانسته‌ ایم به بهبود وضعیت کشور های آسیایی کمک کنیم.
وی در ادامه افزود: اکنون فصل جدیدی از روابط ایران با همسایگان آغاز شده و با توجه به موقعیت قابل توجه ایران و روسیه به عنوان دو قدرت جهانی که در منطقه آسیا به ویژه غرب آسیا می‌تواند همکاری های دو جانبه را تقویت کنند در این عرصه چشمگیر شده و به نظر می رسد آقای پوتین فهمی عمیق از جایگاه، قدرت و موقعیت ایران دارد و زمینه همکاری را ایجاد کرده. این موضوعات در کنار همسایگی برای تقویت و توسعه روابط آسیایی به ویژه همسایگان روند دستیابی به حد بالاتری از توسعه و پیشرفت در منطقه را حادث کرده است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، ضمن تاکید بر اهمیت همکاری دو کشور ایران و روسیه بیان کرد: اگر دیگران تلاش کنند این ارتباط را نادیده بگیرند عملاً چشم خود را بر واقعیت بستند و واقعیت تغییری نخواهد کرد. یکی از وجوه واقعیت این است که اروپایی ها از فرصتی که در اختیار داشتند استفاده نکردند و این فرصت همچنان در هاله ای از ابهام قرار گرفته در دراز مدت اروپا در نتیجه بدرفتاری با ایران خود متضرر خواهد شد.
وزیر نفت: ایران علاقمند به توسعه روابط با روسیه در بخش انرژی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
وزیر نفت: ایران علاقمند به توسعه روابط با روسیه در بخش انرژی است
سفر آقای رئیسی به روسیه ذاتا پر اهمیت است، به ویژه ایران و روسیه می‌توانند در سازمان‌ های منطقه‌ ای با یکدیگر همکاری کنند، همکاری ایران و روسیه می‌تواند ابعاد فراگیری در سطوح مختلف جهانی داشته باشد و به ویژه برای منطقه آسیا پر اهمیت است.
این ارتباط برای دو کشور ایران و روسیه نیز می تواند زمینه های هم افزایی و تقویت قدرت در ابعاد مختلف را ایجاد کند، تقویت همکاری‌ های اقتصادی و مراودات تجاری و همچنین تقویت همکاری در زمینه دانش فنی و انواع فناوری ها و توجه به بازار هایی که هر دو کشور دارند به ویژه که می‌تواند دامنه این بازار ها در منطقه فراگیر شود ازجمله نکاتی است که باید به آن توجه کنیم.
همچنین با توجه به همکاری های دفاعی و امنیتی که دو کشور می‌ توانند داشته باشند و این دامنه برای ایجاد و تقویت امنیت در منطقه قابل توجه است نیز می توانیم به موضوع نگاه وسیع تری داشته باشیم اما در هر صورت صرف به اینکه اولین سفر رسمی دوجانبه آقای رئیسی مقصد مسکو را در نظر دارد نشان می دهد که مسکو در روابط بین‌ المللی ایران جایگاه ویژه ای دارد و این فرصتی است که روسیه آن را به خوبی درک کرده و ما نیز به دنبال تقویت همکاری های بین المللی با همسایگان از جمله روسیه هستیم.
دکتر عباس مقتدایی در پایان تاکید کرد: کشور ایران، روسیه، هند و چین قدرت هایی هستند که همکاری آنها می‌تواند به نفع همه منطقه باشد و البته این همکاری های گسترده می تواند دامنه نفوذ اجانب در منطقه را هم کاهش دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала