دژاوو، پدیده عجیب و ناشناخته آشنا پنداری!

© Photo / Marybeth Kiczenski / Northern Lights photographer of the year 2021 / Aurora Sherbet in the Apostlesدژاوو، پدیده عجیب و ناشناخته آشنا پنداری!
دژاوو، پدیده عجیب و ناشناخته آشنا پنداری! - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2022
اشتراک
دانشمندان با آزمایش بر روی بیماران صرع نظرات جدیدی را ارائه دادند.
به گزارش اسپوتنیک، گاهی پیش آمده، وقتی برای اولین‌ بار اتفاقی یا مکان جدیدی را تجربه می‌کنید این احساس عجیب را دارید که انگار این واقعا اولین‌بار نیست در این مکان حضور داشتید. به احساسی که شما صحنه، فرد و یا شیئی را قبلا دیده‌اید و تجربه کرده‌اید اما اینطور نیست دژاوو می‌گویند.
پس چه اتفاقی باعث به وجود آمدن این حس شده است؟ حقیقت این است که هیچکس علت واقعی بروز این حس را نمی‌داند. دژاوو در اصل یک کلمه فرانسوی به معنای "پیش‌تر دیده شده" است.
حس آشنایی با امری کاملا تازه که در اعماق مغز ما پنهان شده است. مطالعه در مورد این پدیده امری دشوار است زیرا اغلب مردم زمانی که این حالت را تجریه می‌کنند نه در آزمایشگاه حضور دارند و نه اینکه انبوهی از دستگاه‌های پایش مغز به آنها متصل است، اما دانش پژوهان امیدوارند تا در آینده نزدیک بتوانند رازهای این پدیده عجیب را کشف کنند. مدت‌های طولانی‌ست که پژوهشگران در پی پاسخگویی به این سوال هستند و از سال ۱۹۸۸ میلادی تاکنون به دنبال یافتن راهی برای توصیف تجربه دژاوو، بیماران مبتلا به صرع را مورد آزمایش قرار می‌دهند.
در جریان آزمایشات صورت گرفته مشخص شد بیمارانی که به انواع مختلفی از بیماری صرع مبتلا هستند نسبت به آن‌هایی که از این اختلال عصبی رنج نمی‌برند بیشتر چنین حالتی را تجربه می‌کنند. تحقیقات انجام گرفته روی این بیماران نشان داد که حس "آشناپنداری یا دژاوو" در این افراد احتمالا به خاطر بروز حمله در لوب تمپورال رخ می‌دهد؛ بخشی از مغز که به درک حسی، تولید کلام و حافظه ارتباط پیدا می‌کند. در جریان یکی از این حملات ارسال سلول‌های عصبی با اختلال روبرو می‌شوند و پیام‌های به هم ریخته‌ای برای بخش‌های مختلف بدن ارسال می‌شود.
اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر بگوییم در این افراد دژاوو به خاطر اتصال رشته‌های عصبی‌شان به یکدیگر رخ می‌دهد. برخی از دانشمندان بر این باورند موارد مشابه به این نوع اختلالات عصبی (نوعی قطعی سیستم بدن) مغز انسان را از هرگونه حمله خالی کرده و باعث می‌شود که فرد بدون هیچ دلیل خاصی این حس آشنایی را تجربه کند.
فرضیه دوم هم به نوع دیگری از اختلالات مغزی اشاره دارد و به گفته آنی کلیری استاد روانشناسی یادگیری در دانشگاه کلورودا این بار اما مشکل به حافظه باز می‌گردد. به گفته وی چیزی در شرایط یا محیط تازه وجود دارد که حافظه مربوط به گذشته مشابه را فعال می‌کند اما مغزهای ما توان یادآوری آن را ندارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала