وزیر امور خارجه چین: پکن مخالف تحریم های آمریکا علیه ایران است

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر وانگ یی، وزیر امور خارجه چین
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2022
اشتراک
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اعلام کرد پکن مخالف تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران است.
به گزارشاسپوتنیک، در اطلاعیه وزارت امور خارجه چین پس از دیدار وزیر امور خارجه این کشور با حسین امیر عبداللهیان، همتای ایرانی آمده است: "وانگ یی گفت که چین با تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی علیه ایران، تقلبات سیاسی در موضوعاتی مانند حقوق بشر و دخالت‌های فاحش در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه به شدت مخالف است".
وانگ یی بر آمادگی کشورخود برای همکاری با ایران، حمایت از یکدیگر در حفاظت از منافع اساسی آنها، مخالفت مشترک با هژمونیسم و ​​سیاست توسل به زور تاکید کرد و طرفین در مورد وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران تبادل نظر کردند. وانگ یی دلیل وضعیت فعلی را خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دانست و گفت: این آنها هستند که باید مسئولیت اصلی را بر عهده بگیرند و اشتباهات خود را در اسرع وقت اصلاح کنند.
عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2022
گزارش و تحلیل
دیدار وزرای خارجه ایران و چین
پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه رادیویی NPR اعلام کرده بود ایران باید در نظر داشته باشد که چارچوب زمانی محدودی برای دستیابی به توافق در مورد بازگشت به پایبندی به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.
آنتونی بلینکن گفت:"ما همچنان معتقدیم که اگر بتوانیم در هفته‌های آینده - نه طی ماه‌ها، بلکه طی هفته‌ها - به برجام بازگردیم، این بهترین راه‌حل برای امنیت ما و امنیت متحدان و شرکای ما در منطقه خواهد بود. ما وقت بسیار بسیار کمی داریم . باند فرودگاه بسیار کوتاه است."
به گفته او، این به این دلیل است که "ایران به نقطه‌ای نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود که بتواند مواد شکافت‌پذیر کافی برای تسلیحات هسته‌ای را در یک بازه زمانی بسیار بسیار کوتاه تولید کند زیرا آ‌نها کار جدیدی را دارند انجام می‌دهند که در نتیجه آن از محدودیت‌ها بر اساس توافقنامه دست برداشته اند".
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های علیه ایران را مجدداً اعمال کرد که باعث شد تهران به تدریج از اجرای برخی از مفاد این توافق دست بردارد.
حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.
متعاقباً از آوریل تا دسامبر 2021، ایران و تعدادی از قدرت های جهانی هفت دور مذاکره را در وین برگزار کردند. ، در حال حاضر این مذاکرات در هشتمین دوره خود است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала