افزایش بی سابقه دمای آب در اقیانوس ها ادامه دارد

© REUTERS / Bob Strongگرمایش جهانی
گرمایش جهانی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.01.2022
اشتراک
یک تیم بین المللی از دانشمندان آب و هوا رکورد افزایش دمای اقیانوس ها به دلیل گرم شدن کره زمین را در سال 2021 ثبت کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، این مطلب در مقاله ای که در مجله Advances in Atmosheric Science منتشر شده اعلام گردیده است.
دانشمندان تغییرات میزان گرمای اقیانوس ها را در سال 2021 تجزیه و تحلیل کردند. معلوم شد که دمای آب دریا در کل تاریخ مشاهدات به سطوح رکوردی رسیده است. تخمین زده می شود که اقیانوس حدود 14 زتاژول گروما (14 ضربدر 10 به توان 21) بیشتر از سال 2020 که رکورد قبلی را در اختیار داشت جذب کرده است.
گرمایش جهانی و خظر غرق شدن شهرهای بزرگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.11.2021
گرمایش جهانی و خظر غرق شدن شهرهای بزرگ
اقیانوس‌های منجمد جنوبی و اطلس بیشترین گرم شدن را داشته‌اند که ناشی از افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای انسانی و مدل های آب و هوایی انتقال گرما است. اقیانوس هند، اقیانوس اطلس گرمسیری، اقیانوس اطلس شمالی، شمال غربی اقیانوس آرام، اقیانوس آرام شمالی، اقیانوس منجمد جنوبی و مدیترانه گرم شدن شدید اما با تغییرات سالانه و دهه ای مشخص را تجربه می کنند. این تنوع با ال نینو، چرخه طبیعی سالانه مرتبط است که با نوسانات دما در لایه‌های سطحی بخش استوایی اقیانوس ها بروز کرده و بر آب و هوای جهان تأثیر می‌گذارد.
آب‌های گرم‌تر اقیانوس‌ها باعث افزایش طوفان‌ها، طوفان‌ها و بارندگی شدید می‌شود که خطر سیل شدید را افزایش می‌دهد. آب های گرم اشده قیانوس ها در حال انبساط و فرسایش صفحات یخی وسیع گرینلند و قطب جنوب هستند که روی هم رفته حدود یک تریلیون تن یخ در سال از دست می دهند. به طور کلی، روند گرم شدن اقیانوس ها به قدری واضح است که تنها در چهار سال مشاهدات می توان تاثیر انسان بر این روند را رد یابی کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала