آیا آمریکا الواح هخامنشی را به ایران تحویل خواهد داد؟+عکس

© Photo / IRNAمجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل
مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2022
اشتراک
تخت روانچی: حدود ۹۰ سال پیش الواح هخامنشی برای مطالعه با قرار امانت سه ساله به موسسه شرق شناسی شیکاگوی آمریکا رفته ولی بصورت کامل بازگردانده نشده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل اظهار داشت که آمریکا باید الواح هخامنشی را کامل و بدون بهانه تحویل دهد.
وی در ادامه افزود: "حدود ۹۰ سال پیش الواح هخامنشی برای مطالعه با قرار امانت سه ساله به موسسه شرق شناسی شیکاگوی آمریکا رفته و متاسفانه از آن زمان تا امروز بصورت کامل بازگردانده نشده است.
این الواح بخشی از فرهنگ و تاریخ کشور و متعلق به مردم ایران است. آمریکا هر بار به بهانه‌ای این کار را به تعویق می‌اندازد در حالی که خود آمریکایی‌ها هم قبول دارند این الواح به صورت امانت به آمریکا آمده، ولی به طور کامل بازگردانده نشده است.
خواست ایران "روشن" است وامانت باید به صورت کامل، مرتب و سالم برگردد و تحویل دولت ایران شود".
الواح هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار لوح است و در سال ۱۳۱۴ بر اساس مصوبه دولت از طریق کشتی به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگوی آمریکا فرستاده شد و سال ۱۳۱۶ به آنجا رسید. قرار بود در مدت سه سال بررسی‌های کارشناسی و مطالعاتی بر روی این الواح صورت گیرد و سپس به ایران بازگردد.
در چند سال اول این اقدام صورت نگرفت، اما با پیگیری‌های مربوطه، بخشی از الواح در سال ۱۳۲۷ و بخشی هم در سال ۱۳۵۰ به کشور بازگردانده شدند و بخش دیگری هم از این الواح در سال ۱۳۸۳ به ایران بازگردانده شدند، اما همچنان بخشی از این الواح در موسسه شرق شناسی شیکاگو باقی مانده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала