انتقاد آمریکا نسبت به دستور رئیس جمهور قزاقستان

© REUTERS / Chris J Ratcliffeوزیر خارجه آمریکا: ایران هنوز با بازگشت به مذاکرات وین موافقت نکرده
وزیر خارجه آمریکا: ایران هنوز با بازگشت به مذاکرات وین موافقت نکرده  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.01.2022
اشتراک
وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که درخواست قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی برای استقرار نیروهای حافظ صلح برای بازگرداندن ثبات به این کشور سوالاتی وجود دارد.
به گزارش اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، دستور "قاسم جومارت توکایف"، رئیس جمهور قزاقستان مبنی بر تیراندازی به افراد مسلح را محکوم کرد و مدعی شد که این دستور باید لغو شود.
این مقام آمریکایی در گفتگویی که روز یکشنبه از شبکه سی ان ان پخش شد، گفت: من دستور تیراندازی را محکوم می‌کنم و اگر این سیاست ملی است، باید این دستور تیراندازی برای کشتن افراد را محکوم کرد. من همین چند روز پیش با همتای خود در قزاقستان صحبت کردم. مقامات قزاقستان باید بتوانند به طور مسالمت آمیزی با چالش‌هایی که با آن مواجه هستند کنار بیایند تا مطمئن شوند که از حقوق کسانی که به صورت مسالمت آمیز تظاهرات می‌کنند محافظت می‌شود.
بلینکن همچنین افزود: دستور تیراندازی به کشتن، تا جایی که وجود دارد، اشتباه است و باید لغو شود.
سخنگوی رئیس جمهور قزاقستان مدت اقامت نیروهای حافظ صلح را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2022
سخنگوی رئیس جمهور قزاقستان مدت اقامت نیروهای حافظ صلح را اعلام کرد
بلینکن همچنین با دخالت در امور داخلی قزاقستان این موضوع را تکرار کرد که واشنگتن به دنبال پاسخ مقامات قزاق درباره چرایی فراخواندن نیروهای امنیتی تحت رهبری روسیه برای حل ناآرامی‌های داخلی است. وزیرخارجه آمریکا گفت: ما در این مورد شفاف‌سازی می‌خواهیم.
اعتراضات در چندین شهر قزاقستان در ۲ ژانویه آغاز شد و چند روز بعد به شورش‌های دسته جمعی تبدیل شد. پس از شدت گرفتن ناآرامی‌ها، "قاسم جومارت توکایف"، رئیس جمهور قزاقستان، از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و از بلوک تحت رهبری روسیه درخواست کمک کرد. در نتیجه این درخواست نیز، نیروهای حافظ صلح به قزاقستان اعزام شدند. مقامات قزاقستان تأیید می‌کنند که نظم و قانون تا صبح روز ۷ ژانویه به تمام مناطق این کشور بازگردانده شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала