تعداد کشته شدگان ناآرامی های اخیر قزاقستان اعلام شد

© AFP 2023تعداد کشته شدگان ناآرامی های اخیر قزاقستان اعلام شد
تعداد کشته شدگان ناآرامی های اخیر قزاقستان اعلام شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2022
اشتراک
در جریان اعتراضات اخیر در قزاقستان ،164 نفر از جمله دو کودک کشته شدند.
به گزارش اسپوتنیک، در جریان اعتراضات اخیر در قزاقستان ،164 نفر از جمله دو کودک کشته شدند.
در روزهای ابتدایی سال 2022، ساکنان شهرهای ژانائوزن و آکتائو در منطقه مانگیستاو (منطقه تولیدکننده نفت در غرب قزاقستان) نسبت به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع اعتراض کردند. در جریان این اعتراضات برخی به مؤسسات دولتی حمله کردند، سلاح ها را بردند. در پاسخ، مقامات در سراسر کشور تا 19 ژانویه وضعیت اضطراری اعلام کردند و عملیات ضد تروریستی را آغاز کردند. طبق گزارش سازمان ملل، حدود 1000 نفر در جریان اعتراضات در قزاقستان زخمی شدند. به گفته وزارت کشور، 18 مامور امنیتی کشته شدند. معترضان مسلح سعی کردند به ساختمان های اداری و ادارات پلیس یورش ببرند که این حملات توسط نیروهای امنیتی دفع شد.
صبح روز 5 ژانویه، قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، دولت را برکنار کرد و ریاست شورای امنیت را بر عهده گرفت، شورای امنیت قبلا توسط رئیس جمهور سابق نورسلطان نظربایف اداره می شد. بعدا سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور گفت که نظربایف خود تصمیم به انتقال این پست به توکایف گرفته است.
توکایف اعتراضات را تلاشی برای تضعیف یکپارچگی کشور خواند و برای غلبه بر تهدید تروریستی از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرد. نیروهای حافظ صلح روسیه و بلاروس وارد کشور شدند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала