محققان احتمال می دهند می توان سویه اُمیکرون را با کمک دوز تقویت‌کننده واکسن خنثی کرد

© Photo / IRNAاحتمالا می توان سویه اُمیکرون را با کمک دوز تقویت‌کننده واکسن خنثی کرد
احتمالا می توان سویه اُمیکرون را با کمک دوز تقویت‌کننده واکسن خنثی کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.01.2022
اشتراک
سویه اُمیکرون ویروس کرونا که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان گسترش یافته است برای نخستین بار در نوامبر سال 2021 در آفریقای جنوبی شناسایی شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از وب‌سایت رسمی انستیتو پاستور، انتظار می‌رود که اُمیکرون طی چند هفته یا چند ماه دیگر به سویه غالب تبدیل شود. مطالعات همه‌گیرشناسی ابتدایی نشان می‌دهند که سویه اُمیکرون بیشتر از سویه غالب کنونی موسوم به دلتا قابل انتقال است. این سویه می‌تواند به افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و به افرادی که پیشتر مبتلا شده‌اند نیز سرایت کند.
در همکاری مشترکی که توسط دانشمندان "انستیتو پاستور"(Institut Pasteur) و "موسسه پژوهش واکسن"(Vaccine Research Institute) و چند موسسه دیگر انجام شد مشخص گردید که سویه اُمیکرون در مقایسه با سویه دلتا، حساسیت کمتری نسبت به پادتن‌های خنثی‌کننده دارد.
پزشک روس: امیکرون احتمالا برای همیشه با ما خواهد ماند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2022
پزشک روس: امیکرون احتمالا برای همیشه با ما خواهد ماند
دانشمندان، خون افرادی را که دو دوز واکسن فایزر یا آسترازنکا دریافت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. پنج ماه پس از واکسیناسیون، پادتن‌های موجود در خون دیگر قادر به خنثی کردن اُمیکرون نبودند. این کاهش کارآیی، در افرادی که طی 12 ماه گذشته به کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 آلوده شده بودند نیز مشاهده شد.
تجویز یک دوز تقویت‌کننده واکسن فایزر یا یک دوز مجزای واکسن در افرادی که پیشتر مبتلا شده بودند، افزایش قابل توجهی را در سطح پادتن به همراه داشت که برای خنثی کردن اُمیکرون کافی بود.
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اُمیکرون نسبت به پادتن‌های ضد کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 که در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی استفاده می‌شوند یا پس از دو دوز واکسن به دست می‌آیند، حساسیت کمتری دارد.
بررسی‌های همه‌گیرشناسی ابتدایی نشان می‌دهند که سویه اُمیکرون نسبت به سویه دلتا، قابلیت انتقال بیشتری دارد. ویژگی‌های بیولوژیکی سویه اُمیکرون هنوز نسبتا ناشناخته هستند. اُمیکرون در مقایسه با نخستین نمونه کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2، بیش از 32 جهش در پروتئین خوشه‌ای دارد و "سازمان جهانی بهداشت"(WHO) در 26 نوامبر 2021، آن را به عنوان یک سویه نگران‌کننده معرفی کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала