مخالفت چین با دخالت عوامل خارجی در اوضاع بحرانی قزاقستان

© REUTERS / Pavel Mikheyevمخالفت چین با دخالت عوامل خارجی در اوضاع بحرانی قزاقستان
مخالفت چین با دخالت عوامل خارجی در اوضاع بحرانی قزاقستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.01.2022
اشتراک
وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن مخالف این است که نیروهای خاجی به تحریک و تشدید اعتراضات در قزاقستان دامن بزنند.
به گزارش اسپوتنیک، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد:" شاهد این بوده ایم که دولت قزاقستان اقداماتی در راستای مبارزه با تروریسم و همچنین حفظ ثبات اجتماعی در این کشور انجام می دهد. چین از تمام تلاش هایی که بتواند به مقامات قزاقستان در حل و فصل فوری وضعیت کمک کند، حمایت می کنیم."

وی افزود که چین قویا مخالف این است که نیروهای خارجی به ایجاد ناآرامی اجتماعی، موج اعتراضات و همچنین تحریک خشونت در مناطق مختلف قزاقستان بپردازند.
صلحبانان روسیه به همراه نیروهای امنیتی قزاقستان کنترل کامل فرودگاه آلماتی را به دست گرفتند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.01.2022
صلحبانان روسیه به همراه نیروهای امنیتی قزاقستان کنترل کامل فرودگاه آلماتی را به دست گرفتند
پیش از این گزارش شده بود که در جریان تظاهرات و ناآرامی‌های آلماتی 18 تن کشته و حدود هزار نفر دیگر زخمی شدند. از سوی دیگر، امروز کمیسار عالی ملل متحد همچنین به مقامات قزاقستان یادآوری کرد که زور علیه معترضان باید مطابق با الزامات سختگیرانه تناسب استفاده شود. رسانه ها گزارش می دهند که تیراندازی و ناآرامی ها در مرکز آلماتی ادامه دارد. همچنین پخش شبکه های تلویزیونی در این شهر قطع شد. در روزهای ابتدایی سال 2022، ساکنان شهرهای ژانائوزن و آکتائو در منطقه مانگیستاو (منطقه تولیدکننده نفت در غرب قزاقستان) نسبت به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع اعتراض کردند. قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان دستور تشکیل یک کمیسیون دولتی برای بررسی وضعیت را داد. او در 4 ژانویه اعلام کرد که آماده است تا خواسته اصلی معترضان را برآورده کند و قیمت بنزین را کاهش دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала