تیراندازی در آلماتی قزاقستان

© AFP 2023تیراندازی در آلماتی قزاقستان
تیراندازی در آلماتی قزاقستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2022
اشتراک
در حالیکه نیروهای نظامی شورشیان را در میان تظاهرات خشونت آمیز محاصره کرده اند تیراندازی در جریان است.
به گزارش اسپوتنیک، وضعیت در قزاقستان پس از اینکه این کشور تحت تاثیر موجی از اعتراضات به دلیل افزایش قیمت سوخت قرار گرفت، همچنان متشنج است.
در آلماتی، تظاهرات روز چهارشنبه به خشونت کشیده شد و مردم به پلیس حمله کردند و به دفتر شهردار، اقامتگاه قدیمی ریاست جمهوری و سایر اماکن یورش بردند.
اعتراضات در قزاقستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2022
زخمی شدن ۱۹۰ نفر در اعتراضات گسترده در آلماتی قزاقستان+ویدئو
خبرنگار اسپوتنیک روز پنجشنبه گزارش داد که تیراندازی در میدان جمهوری در مرکز آلماتی در جریان است. حداقل ۵۰ وسیله نقلیه بیش از ۲۰۰ آشوبگر را در شهر محاصره کردند و ارتش ارتباط آنها را با دفتر شهردار و سایر مجتمع ها قطع کرد. به گفته خبرنگار، حداقل ۱۰ تیر شلیک شده است، اما این نیروها نبودند که آنها را شلیک کردند.
اعتراضات گسترده در قزاقستان در اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شد. ساکنان ژانائوزن و آکتائو با افزایش دو برابری قیمت گاز طبیعی مایع مخالفت کردند و سپس ناآرامی به شهرهای دیگر سرایت کرد. در پرجمعیت‌ ترین شهر کشور، آلماتی، درگیری‌ ها با نیروهای امنیتی در ۴ تا ۵ ژانویه رخ داد و شدت گرفت و بعداً شورش خشونت‌ آمیزی آغاز شد.
قاسم جومارت توقایف رئیس‌ جمهور قزاقستان، در واکنش به شورش‌ ها، وضعیت فوق‌ العاده اعلام کرد و از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) برای "مقابله با تجاوز تروریستی" کمک خواست.
این سازمان روز چهارشنبه تصمیم گرفت برای تثبیت وضعیت در این کشور نیروها را برای مدت محدودی به قزاقستان اعزام کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала