افزایش جهانی قیمت اورانیوم پس از ناآرامی ها در قزاقستان

© Photo / Public Domainافزایش جهانی قیمت اورانیوم پس از ناآرامی ها در قزاقستان
افزایش جهانی قیمت اورانیوم پس از ناآرامی ها در قزاقستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2022
اشتراک
قزاقستان با سهم تقریبی 40 درصدی بزرگترین تامین کننده اورانیوم در جهان است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، قزاقستان در چند روز گذشته با اعتراضات خشونت آمیز در واکنش به افزایش قیمت سوخت مواجه بوده است. اعتراضات گسترده در قزاقستان باعث نگرانی در میان سرمایه گذاران در خصوص اختلال در تولید اورانیوم شده است.
اندرو وونگ، تحلیلگر بازار سرمایه گفت که اگر چه هنوز خبری از اختلال در تولید اورانیوم وجود ندارد، اما "انتظار داریم اعتراضات و آشفتگی‌های سیاسی اخیر در قزاقستان در کوتاه مدت به افزایش قیمت اورانیوم در بازارهای جهانی منجر شود".
در نتیجه اعتراضات قزاقستان، ارزش سهام شرکت‌های تولید کننده اورانیوم در کانادا در روز چهارشنبه افزایش یافت. به دلیل افزایش تقاضا برای انرژی هسته‌ای در سراسر جهان، قیمت اورانیوم در سال‌های اخیر به طور پیوسته افزایش یافته است.
اخیراً، قانون‌گذاران اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که قصد دارند انرژی هسته‌ای را به عنوان یک انرژی پاک برای محیط زیست معرفی کنند. این اقدام می‌تواند بر افزایش قیمت اورانیوم تأثیر بیشتری بگذارد.
در روزهای ابتدایی سال 2022، ساکنان شهرهای ژانائوزن و آکتائو در منطقه مانگیستاو (منطقه تولیدکننده نفت در غرب قزاقستان) نسبت به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع اعتراض کردند. قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان دستور تشکیل یک کمیسیون دولتی برای بررسی وضعیت را داد. او در 4 ژانویه اعلام کرد که آماده است تا خواسته اصلی معترضان را برآورده کند و قیمت بنزین را کاهش دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала