هزینه ۹میلیارد دلاری برای واردات موبایل به ایران

© AFP 2023 / Josep Lago گوشی هوشمند
 گوشی هوشمند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.01.2022
اشتراک
گوشی‌های موبایل لوکس، صرفاً حدود 4 الی 5 درصد نیاز بازار را (2.1 میلیون دستگاه) تأمین کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، بررسی آمار‌ واردات موبایل نشان می‌دهد از ابتدای سال 1398 تا انتهای آذرماه 1400، تعداد 45 میلیون تلفن همراه به‌ارزش حدود 9 میلیارد دلار ثبت شده است که در این میان تلفن‌های همراه گران‌قیمت بالای 600 دلار بیش از 2.3 میلیارد دلار از این مبلغ را شامل شده است.
باید گفت که این گوشی‌های موبایل لوکس، صرفاً حدود 4 الی 5 درصد نیاز بازار را (2.1 میلیون دستگاه) تأمین کرده است، به‌عبارت دیگر، برای واردات هر تلفن همراه لوکس، عملاً ارز موردنیاز برای واردات پنج تلفن همراه متعارف مصرف شده است.
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2021
آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار مطالبات ارزی ایران تایید شد
از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا انتهای آذرماه ۱۴۰۰ ورود تعداد ۴۵میلیون تلفن همراه به‌ارزش حدود ۹میلیارد دلار ثبت شده است و افزایش ۱۲درصدی تعرفه واردات گوشی‌های لوکس در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هم نتوانسته است بازدارندگی لازم را برای کاهش مخارج ارزی کشور داشته باشد.
به‌نظر می‌رسد که با توجه به وضعیت معیشتی مردم به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور، اکثر مصرف‌کنندگان و خریداران در بازار موبایل خریدار گوشی‌های معمولی و یا حتی ارزان‌قیمت باشند. به‌گفته ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی همراه، تعداد خریداران موبایل‌های گران‌‌قیمت بسیار کم‌تر از موبایل‌های معمولی است.
بنابر آماری که به دست خبرنگار ما رسیده است، گوشی‌های لوکس و گران‌قیمت بالای 600 دلار تقاضای زیادی ندارد و تنها معدودی از افراد جامعه توانایی خریداری آن‌ها را دارند؛ در صورتی که واردات این گوشی‌ها حجم قابل‌توجهی از مخارج ارزی کشور را تشکیل می‌دهد.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2021
نگاه دولت ایران به ارز ترجیحی
براساس قانون منعی برای واردات کالاهای گران‌قیمت (در اصطلاح عمومی لوکس) وضع نگردیده است و تنها مطابق جزء 2 بند ح تبصره 7 قانون بودجه سال 1400، حقوق ورودی واردات گوشی‌های همراه (موبایل) وارداتی بالای 600 دلار، برابر دوازده درصد (12%) تعیین شده است، لذا با وضع موانع تعرفه‌ای نسبت به ورود گوشی‌های همراه گران‌قیمت محدودیت لازم در سال 1400 اعمال گردیده است.
این در حالی است که بر اساس آمار واردات موبایل به کشور، تنها در 9ماهه سال جاری، بیش از 940 میلیون دلار برای واردات گوشی‌های بالای 600 دلار هزینه شده است، اما این رقم در طول سال 1399، 670 میلیون دلار بوده است.
بنابراین می‌توان گفت که افزایش 12درصدی تعرفه واردات گوشی‌های لوکس نتوانسته است بازدارندگی لازم را برای کاهش مخارج ارزی کشور در سال جاری داشته باشد، چرا که در نتیجه این اقدام مجلس شورای اسلامی گوشی‌‌های بالای 600 دلار تنها حدود 1 درصد افزایش قیمت پیدا کرد و واردات این گوشی‌ها در سال 1400 نیز ادامه یافت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала