گزارش و تحلیل

ایالات متحده آمریکا خواستار روابط دو جانبه با ایران است

© Photo / IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.01.2022
اشتراک
مکانیسم بسیار روشنی در وین در خصوص گفتگو ها وجود دارد
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در روز دوشنبه سیزدهم دی ماه ۱۴۰۰ گفت: "مکانیسم بسیار روشنی در وین در خصوص گفتگو ها وجود دارد، در فضای کمیسیون مشترک و هماهنگ کننده برجام هم کاملاً روشن است و در خصوص چگونگی و نحوه نیز توضیح داده شد، سفارت سوئیس در تهران بارها خواستار ارتباط و ایفای نقش رابط میان ایران و آمریکا بوده.
بار دیگر تاکید می کنم هیچ چیزی غیر از متن های مکتوب جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم داده نشده یعنی هیچ پیام شفاهی میان ایران و آمریکا وجود نداشته.
ایالات متحده آمریکا زمانی که فشار های حداکثری خود را آغاز کرد بارها خواستار ارتباط مستقیم با ایران و گرفته شدن عکس های تبلیغاتی بود اما جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تا زمانی که آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام، به صورت راستی‌آزمایی شده و با ارائه تضمین های لازم انجام نشود این امکان وجود ندارد".
پس از آن آمریکا می‌تواند در میز برجام به عنوان یکی از اعضای برجام حاضر شود.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2021
مذاکرات وین تا کی ادامه خواهد یافت؟
وی در ادامه افزود: "سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یک سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند نسبت به این نکته است که از تمامی توان و مزیت های خود استفاده کند، نگاه ما به شرق یک نگاه اصیل است روابط ما با شرق عکس‌العمل به هیچ موضوعی نیست.
روابط ما با چین یک روابط راهبردی و عمیق است که نقشه راه ۲۵ ساله دارد، با روسیه نیز طبیعی است رفت و آمد ها انجام می شود از زمانیکه آقای دکتر رئیسی انتخاب شدند هیئت بسیار بلند پایه برای تحلیف ایشان از روسیه به ایران آمدند و آقای لاوروف اولین وزیر امور خارجه بوده است که به آقای دکتر امیر عبداللهیان پیام تبریک ارسال کردند.
ما در موضوعات مختلف منطقه‌ ای و دوجانبه به صورت دو جانبه و به صورت سه جانبه با روسیه و چین ارتباط داریم، از سوریه و آستانه گرفته تا مسائل قفقاز و آسیای مرکزی در حوزه افغانستان و این روابط بسیار طبیعی شناخته شده است و برخی شاید به دنبال دوگانه سازی از هر اقدامی در حوزه سیاست خارجی ایران هستند باید از هرگونه دوگانه سازی اجتناب کرد".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد: "پیرامون گفتگوهای وین باید تاکید کنم که ما در وین برای این هستیم که پیش از هر چیز مطمئن شویم منافع رفع تحریم علیه ملت ایران تامین می‌شود امروز بسیار زود است که بخواهیم قضاوت بکنیم آیا ایالات متحده آمریکا و کشور های اروپایی با دستور کار واقعی آمده اند تا متعهد شوند.
تشکیل ارتش سایبری اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.01.2022
اتهام به روسیه و چین در خصوص حمله سایبری به آکادمی وزارت دفاع بریتانیا
در دوره هشتم پیشرفت‌ هایی را داشتیم اما منوط به این است که طرف مقابل با چه نیتی و جدیتی وارد شود ما در هر چهار حوزه تحریم، هسته ای، تضمین و راستی آزمایی پیشرفت‌ هایی را داشتیم و امروز طرف مقابل باید نشان دهد در حوزه هایی که این پیشرفت کمتر بوده مانند حوزه رفع تحریم ها باید چگونه عمل کرد.
وقت زیادی از هیئت ایرانی گرفته شد برای اینکه به طور مشخص، دقیق و مکتوب ایده ها و نظر های خود را ارائه کند طبیعی است جمهوری اسلامی ایران باید به خاطر سابقه‌ ی بسیار بدی که ایالات متحده از خود به جای گذاشته و بی عملی اروپایی‌ ها مطمئن شود در آینده هیچ کس دیگری دوباره حقوق بین‌الملل را در برجام به سخره نخواهد گرفت".
وی همچنین تاکید کرد:"اگر امروز ترتیبات مشترکی داریم به این دلیل است که طرف غربی پی برد باید از درخواست‌ های حداکثری خود عقب‌ نشینی کند و ما امروز آنچه را داریم همین عقب‌ نشینی یا واقع گرایی طرف‌ های غربی در گفتگو های وین است که نمی‌توانند فراتر از برجام در موضوع هسته‌ ای درخواست داشته باشند و یا فروتر از برجام بخواهند تعهدات رفع تحریمی را انجام دهند ما امروز در نقطه‌ ای قرار داریم که گفتگو های وین وارد بحث‌ های محتوایی می‌شود.
از بعد از ظهر امروز گفتگو ها به صورت دوجانبه و چندجانبه آغاز می‌شود و از جزئیات آن پس از گفتگوی اولیه هماهنگ‌کننده برجام با مذاکره کننده ارشد ما اعلام خواهیم کرد اما از امروز بعد از ظهر هم کارگروهها و هم هیئت ها دستور کار مشخصی دارند".
زاخارووا: مسکو آماده است متن گفتگوی لاوروف و ترامپ را در اختیار آمریکا قرار دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
دفاع زاخارووا از ایران: شواهدی مبنی بر کاهش سرعت ایران در مذاکرات برجام در وین، وجود ندارد
دکتر سعید خطیب زاده ضمن تاکید بر نقش سازنده چین و روسیه در مذاکرات وین اظهار داشت: "روسیه و چین در خلاف تروئیکای اروپایی دچار آلزایمر نیستند و فراموش نکردند که این واشنگتن بود که به طور فعال تلاش کرد برجام را از بین ببرد و تلاش کرد هیچ طرفی به برجام پایبند نماند، تلاش کرد کمپانی ها و شرکت ها را تحت تعقیب قرار دهد، تلاش کرد فضایی را ایجاد کند که هیچ طرفی نتواند به تعهدات خود پایبند باشد.
امروز نیز به صورتی در وین هستند که هیچ کدام از سیاست‌ های خود را عوض نکرده اند اما تقریباً می‌توانم این نکته را گزارش کنم که در موضوعات اختلافی تمامی اعضای ۴ به اضافه یک و ایران اشتراک نظر دارند در خصوص اصل راستی‌ آزمایی و در خصوص اصل گرفتن تضمین این توافق وجود دارد.
ما در وین هستیم تا هم از تضمین های ایالات متحده نسبت به تعهداتش در برجام و رفع تحریم ها مطمئن شویم و هم مطمئن شویم طرف‌ های اروپایی از بی‌عملی خارج میشوند و یک‌بار نشان بدهند برآنچه امضا می‌کنند پایبند هستند و منافع برجام برای ایران را متعهد شوند.
ما در هر چهار حوزه در وین پیشرفت های خوبی را داشتیم اما در حوزه‌ های اجرای تعهدات از سوی طرف مقابل ضعف مشاهده می‌کنیم، ما مانند روز اولی که به وین رفتیم با تمام توان رفتیم تا به توافق برسیم اگر دوستان در وین بدانند بیشتر از برجام نمی‌توانند از ما تعهد هسته ای بخواهند و کمتر از برجام نیز نمی‌توانند تعهدات خود را انجام دهند، مطمئنا ما به سرعت به یک توافق خوب در وین می‌رسیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала