جدیدترین اخبار اُمیکرون در ایران

© REUTERS / Dado Ruvicجدیدترین اخبار اُمیکرون در ایران
جدیدترین اخبار اُمیکرون در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.01.2022
اشتراک
درشرایطی وضعیت انفجاری بیماری کرونا با ویروس اُمیکرون در سراسر جهان دردسرساز شده نگرانی‌ها از جهش ناگهانی همه‌گیری در ایران روز به‌روز پررنگ‌تر می‌شود.
به ‌گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که نرخ ابتلای روزانه و موارد فوتی در یک هفته اخیر نسبت به اواسط پاییز امسال ارقام بسیار پایین‌تری را نشان می‌دهد و در مجموع شرایط همه‌گیری روند بهتری به خود گرفته اما کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان براین باورند که ورود ویروس جهش یافته اُمیکرون در ایران می‌تواند یک‌باره دردسرساز شده و مشکلات متعددی را به نظام بهداشت و درمان ایران تحمیل کند.
در این شرایط کارشناسان با اشاره به قدرت سرایت بسیار بالای اُمیکرون معتقدند بی‌توجهی به اصول بهداشتی و تکمیل مراحل واکسیناسیون پاشنه آشیل جهش ناگهانی همه‌گیری در کشور است و به همین دلیل نباید نسبت به فعالیت ویروس جهش یافته فعلی که داخل کشور فعال شده بی‌تفاوت باشیم.
به گفته این گروه هم اکنون ویروس قالب در کشور همان ویروس دلتا است و نگرانی اصلی اینجاست که بی‌تفاوتی به پروتکل‌های بهداشتی و همچنین کاهش سطح مشارکت هموطنان در طرح ملی واکسیناسیون عاملی در جهش ویروی اُمیکرون باشد و نهایتاً به پیش‌بینی متخصصان جهانی سویه‌ای با نام "دلمیکرون" در کشور پدیدار و فعال شود که می‌تواند مشکلات بسیار سنگین و قابل توجهی به نظام بهداشت ودرمان ایران وارد کند.
شهروندان کدامیک از شهرهای ایران به اومیکرون آلوده شده اند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
شهروندان کدامیک از شهرهای ایران به اومیکرون آلوده شده اند؟
این گروه تاکید می‌کنند خوشبختانه تا امروز هیچ نشانه‌ای از شدت و کُشندگی بالای ویروس اُمیکرون گزارش نشده است اما درصورتی که این ویروس جهش یافته و سویه دلمیکرون رسماً تایید شود قدرت سرایت بالای امیکرون با قدرت بیماری‌زایی و کشندگی دلتا می‌تواند دردسر ساز باشد.
عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره افزایش تعداد موارد ابتلا به امیکرون در کشور اظهار داشت: در حال حاضر هنوز سویه غالب در ایران، دلتا است اما در مورد عفونت‌های تنفسی، محدود کردن انتقال ویروس از یک منطقه به منطقه دیگر، غیرممکن است. در حال حاضر بیش از 100 کشور، سویه اُمیکرون را گزارش کرده‌اند.
طلعت مختاری آزاد در حاشیه پنجاه و چهارمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا گفت : اولین مورد سویه اُمیکرون که در ایران شناسایی شد، مسافری بود که از امارات آمده بود و سیستم کنترل امارات برای مسافران ورودی و خروجی، بسیار قوی است بنابراین یک مسافر می تواند در لحظه ورود، تست منفی کرونا داشته باشد اما پس از چند روز و تکثیر ویروس، تست او، مثبت شود.
وی افزود: ایران جدا از دنیا نیست. طبیعتاً ویروس اُمیکرون در ایران وجود دارد و تعداد موارد ابتلا به آن در حال افزایش است اما با توجه به پیک پنجم و ابتلای تعداد زیادی از مردم و نیز با واکسیناسیون مناسبی که در کشور انجام شد، امیدواریم شرایطی همانند کشورهای اروپایی نداشته باشیم.
استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: ویروس کرونا همانند آنفلوآنزا در حال تغییر است و دانشگاه علوم پزشکی در مورد ویروس های مهم، توالی یابی را انجام می دهد. ویروس دلمیکرون تا کنون مورد تایید کمیته بین المللی ویروس شناسی و سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است.
دکتر مختاری آزاد تصریح کرد: برای کرونا و همه جهش های آن، توصیه ها یکسان است. استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و عدم حضور در تجمعات بزرگ و تزریق واکسن، بهترین راه های مقابله با کرونا است.
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: گسترش سویه اُمیکرون در دنیا شکل انفجاری به خود گرفته است. در کشور ما فعلاً مراحل اولیه را طی می ‌کند و امیدواریم بتوانیم با اقداماتمان حداقل از گسترش انفجاری این سویه در کشور جلوگیری کنیم و همه تلاش ما در این راستا است. ما اقدامات سختگیرانه زیادی درنظر گرفته و اجرا کرده‌ ایم. برخی از این اقدامات مربوط به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی است که ستاد ملی کرونا دستورات لازم را صادر کرده است و تمام وزارتخانه ‌ها و سازمان های درگیر موظف به اجرای دستورالعمل‌ ها شدند. برخی اقدامات سختگیرانه هم در رابطه با مراقبت هوشمند رعایت پروتکل ‌های بهداشتی در سطح اجتماع داشتیم که به مرحله اجرا رسیده است. اگر مشاهده کنیم که موارد بیماری درحال افزایش است، قطعاً تصمیمات شدیدتری اتخاذ می ‌کنیم.
محمد مهدی گویا با تاکید براینکه تجمعات باید کاسته شده و از تجمعات، همایش ها، گردهمایی ها و مراسم و مهمانی های بی‌ مورد پرهیز شود، اظهار کرد: اکنون انواع و اقسام واکسن کرونا در ایران تولید می ‌شود یا در دست تولید است. سیاست وزارت بهداشت استفاده از واکسن‌ های تولید داخل است. اکنون به طور قاطع می ‌توان گفت اثربخشی واکسن‌ های ما چیزی کمتر از واکسن ‌های دنیا ندارد و تلاش می‌ کنیم از این واکسن‌ ها استفاده کنیم و اگر مجبور به واردات واکسن باشیم، آن زمان این امکان هم وجود دارد.
آقای گویا با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل ‌های بهداشتی، اظهار کرد: رعایت این پروتکل‌ ها هم به صورت فردی و هم به صورت جمعی اهمیت زیادی دارد. اکنون دو خوشه از این بیماران در تهران و خراسان داریم که داخل خانواده مبتلا شدند و این نشان می ‌دهد وقتی یک نفر در خانواده مبتلا می‌ شود، بلافاصله دیگر اعضا هم مبتلا خواهند شد و تقاضا داریم که در خانه و جامعه و محل کار، پروتکل‌ های بهداشتی را رعایت کنند. نباید اجازه دهیم وضعیتمان به گونه ‌ای شود که باز هم با موج سنگینی روبرو شویم، زیرا موج ‌ها بسیاری از خدمات بهداشتی درمانی را در سطح کشور تحت تاثیر خود قرار می ‌دهد.
رییس مرکز مدیریت بیماری ‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص عوارض احتمالی واکسن ‌ها نیز عنوان کرد: از روز نخست که واکسیناسیون کرونا در کشور آغاز شد، کمیته واکسن هم در کنار آن تشکیل شد و دستورالعمل‌ های لازم در این رابطه به استان ‌ها و دانشگاه‌ های علوم پزشکی ارسال شد. هر کسی که واکسن دریافت می ‌کند به او اطلاع رسانی می ‌شود که در صورت بروز عوارض چگونه با ما در تماس باشد و تمام عوارض ثبت شده و در کمیته دانشگاهی بررسی می ‌شود و پس از طبقه بندی، اعلام می ‌شود که عارضه مربوط به واکسن بوده است یا خیر؟ در مورد عوارضی که نمی ‌توان قطعی اظهار نظر کرد و همچنین در مورد عوارضی که مطمئن هستیم به علت واکسن است، پرونده‌ ها به کمیته کشوری در معاونت درمان ارسال می ‌شود و پرونده ها بازخوانی شده و تصمیم نهایی گرفته می ‌شود. 95 درصد عوارض گزارش شده واکسن ها، خفیف و کاملاً قابل انتظار است، مثلا درد محل تزریق، تب و... که ممکن است چند روزی با فرد همراه باشد. برای عوارض شدید یا منجر به مرگ، باید قاطعانه تصمیم گیری شود که گزارشات رصد شده و به اطلاع مسئولین ارشد می‌ رسد.
اعلام ارقام مرگ و میر ناشی از ابتلا به سویه اومیکرون کرونا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
اعلام ارقام مرگ و میر ناشی از ابتلا به سویه اومیکرون کرونا
وی گفت: انتظار داریم مردم عزیز کشورمان به دو نکته مهم توجه کنند؛ اول اینکه با دو نوبت واکسیناسیون باز هم احتمال ابتلا به سویه جدید وجود دارد و کسانی که می‌ خواهند بیشترین فایده از تزریق واکسن را ببرند و در برابر اُمیکرون در امان باشند، حتما سه نوبت واکسن دریافت کنند. البته دریافت دُز سوم هم باید بر اساس جدول زمانی و نه زودتر و نه دیرتر باشد که فاصله تزریق دُز سوم، سه ماه پس از تزریق دُز دوم است. افراد بالای 18 سال که از نوبت دوم واکسنشان سه ماه گذشته باشد، اکنون می‌ توانند برای نوبت سوم واکسن مراجعه کنند.
در همین حال پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به اهمیت غربالگری هوشمند در این زمینه اظهار داشت: در شرایطی که ورود ویروس اُمیکرون به کشور تایید شده و می‌دانیم قدرت سرایت بسیار بالایی دارد باید نسبت به بیماریابی و اعمال قوانین قرنطینه‌ای دقیق برای مدیریت شرایط داشته باشیم.
پیام طبرسی در ادامه گفت: در این شرایط نباید به هیچ عنوان فریب آمارهای منتشر شده را خورد چون بدون تردید تعداد موارد ابتلای امیکرون در ایران موارد اعلامی نیست و باید واقعیت را بپذیریم که این آمار دقیق نیست و احتمال آلودگی بیشتر وجود دارد به همین دلیل احتمال جهش ناگهانی آمارها وجود دارد چون بسیاری نمی‌دانند به ویروس آلوده شده‌اند و تصاعدی دیگران را نیز درگیر خواهند کرد.
طبرسی با اشاره به اینکه علائم فعلی این بیماری بسیار شبیه به سرماخوردگی ساده است بسیاری اصلا نه به پزشک مراجعه می‌کنند و نه تستی از آنها گرفته می‌شود بنابراین جای تردید نیست که این آمارهامنتشر شده بسیار بالاتر است و باید برای این وضعیت برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم تا مبادا هزینه مدیریت شرایط دوباره سنگین باشد.
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا همچنین تاکید کرد برای رسیدن به شرایط مناسب در زمینه غربالگری ایران باید حداقل روزانه یک میلیون تست داشته باشد درحالی که هم اکنون آمارها نشان می‌دهد روزانه 20 هزار مورد تست انجام شده که متناسب با شرایط نیست و حتی اگر امکانات اجازه نمی‌دهد باید در بدبینانه‌ترین حالت روزانه 100 هزار مورد تست انجام شود تاامکان ردیابی و غربالگری دقیق بیماران را داشته باشیم.
وی گفت: به عنوان مثال در حال حاضر کشوری مانند انگلیس با جمعیتی حدود 10 تا 15 میلیون کمتر از جمعیت کشور ما روزانه یک میلیون تست انجام می‌دهد. ما به عنوان یک کشور 80 میلیونی حداقل باید روزانه یک میلیون تست را داشته باشیم. حال اگر امکان انجام روزانه یک میلیون تست وجود ندارد، حداقل روزانه 100 هزار تست را باید انجام دهیم تا بتوانیم آمار دقیقی از اُمیکرون داشته باشیم.

طبرسی گفت: از آنجایی که اُمیکرون بیماری خفیف می‌دهد، ممکن است بسیاری از افراد آن را با سرماخوردگی اشتباه بگیرند و اصلاً برای انجام تست مراجعه نکنند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم تنها موارد ابتلا به اُمیکرون در کشور همین تعداد مواردی است که تایید شده است، 100 درصد تعداد موارد اُمیکرون بیش از این است و باید پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنیم.
حمید سوری، استاد اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان این مطلب اظهار کرد: مطالعات جدید درباره سویه اومیکرون حاکی از آن است که این سویه می‌تواند تست‌های PCR را به شکل کاذب منفی نشان دهد و این مساله منجر به فریب شود.
حمید سوری، با بیان این که اومیکرون در حال حاضر در بیشتر مناطق ایران پراکنده است، ادامه داد: باید حواسمان باشد برای مرگ‌ها و بستری‌های تایید شده با تست‌هایPCR کم‌شماری نکرده و گمراه نشویم. بر این اساس بهتر است هم مرگ‌ها و بستری‌های تایید شده با پی‌سی‌آر گزارش شوند و هم موارد محتمل و مشکوک را روزانه پیگیری و روند آنها را در استان‌های مختلف مشخص کنیم.
وی معتقد است که رویکرد ارزیابی و پایش وضعیت اپیدمی در کشور با توجه به سویه اومیکرون باید اصلاح شود چرا که واریانت اومیکرون آخرین سویه جهش‌یافته کرونا نخواهد بود و احتمالا در ماه‌های آینده نیز شاهد سویه‌های جدید خواهیم بود. اما مهم این است که چقدر برای مقابله با شرایط جدید تحمیلی آماده باشیم و چقدر بتوانیم واکنش سریع نشان دهیم و زودتر شناسایی کنیم تا حداقل آثار جانبی ناشی از اپیدمی را داشته باشیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала