گزارش و تحلیل

ایندیپندنت (بریتانیا): در 30 سال آینده چه اتفاقی برای روسیه خواهد افتاد؟

© Fotolia / Savvapanf Photoمیدان سرخ مسکو
میدان سرخ مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.01.2022
اشتراک
در زمان شوروی، تنها سال نو تعطیلات رسمی بود. حالا روسیه کریسمس را نیز جشن می گیرد. چه چیزی در پیش است؟
اسپوتنیک، خانم مِری دِژِوسکی ستون نویس ایندیپندنت رسانه متنفذ انگلیسی می نویسد: در 25 دسامبر 1991، خبرنگاران روزنامه های غربی در مسکو یک هدیه ویژه کریسمس را دریافت کردند: میخائیل گورباچف ​​از فروپاشی اتحاد شوروی خبر داد. در همان عصر، به جای پرچم سرخ شوروی با داس و چکش، سه رنگ روسیه بر فراز کرملین برافراشته شد.
سی سال گذشت. در کشوری به نام فدراسیون روسیه، دو نسل از روس ها بزرگ شدند که دوران شوروی را به یاد نمی آورند. ما، مردم بریتانیا، احتمالاً باید با روسیه همدردی بیشتری نشان دهیم - به ویژه با توجه به همه تردیدها در مورد آینده خود و میراث امپراتوری. روسیه تقریباً در طول یک شب یک سوم خاک و جمعیت خود را از دست داد. با توجه به اینکه روسیه در سی سال گذشته چقدر تغییر کرده است، ارزش این را دارد که تصور کنیم که در 30 سال آینده چگونه به نظر برسد.
در دهه 1970 در اتحاد شوروی تحصیل کردم و در سالهای آخر اتحاد شوروی به عنوان خبرنگار مسکو کار می کردم. خاطرات: کسالت، کمبود، صف برای همه چیز، از گوشت گرفته تا اتوبوس و تراموا، و ویرانی گسترده. اما کسانی که در آن شرایط زندگی می کردند به طور معجزه آسایی این خاطرات منفی را به گوشه های دور از حافظه خود منتقل کردند. اگر مردم چیزی از دوران شوروی به یاد بیاورند، کودکی بی دغدغه، احساس امنیت و شهروندی یک قدرت بزرگ است.
میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
گورباچف آمریکا را به دچار شدن به استکبار پس از فروپاشی شوروی متهم کرد
بیشتر روسیه اکنون دارای بخش مصرفی است که با بخش مصرفی در بسیاری از شهرهای کوچک بریتانیا مطابقت دارد. و این تغییر با سرعتی باورنکردنی اتفاق افتاد.
اول، خودروهای وارداتی و تعداد زیادی از پمپ بنزین ها. سپس سوپرمارکت های زنجیره ای بین المللی و به دنبال آن سوپرمارکت ها، دستگاه های خودپرداز، مراکز خرید با مجتمع های تفریحی، پیست های اسکیت و سینماها. امروزه خرید آنلاین به طور فعال در روسیه در حال توسعه است و سفر به فروشگاه های واقعی مانند سایر نقاط جهان به نوعی تفریح ​​تبدیل شده است.
در غذا، نوشیدنی و پوشاک، در خصوص ابزارهای با فناوری پیشرفته، در مورد مسکن گران قیمت و تفریح ​​در خارج از کشور، روس ها از استاندارد زندگی مشابه شهروندان سایر کشورهای توسعه یافته برخوردار هستند. اگرچه مردم روسیه اکنون با شکاف‌ها و نابرابری‌های طبقاتی روبرو هستند که قبلاً بسیار کمتر دیده می‌شد، اما این را نمی‌توان تغییر داد. در 30 سال، روسیه به بخشی از جامعه مصرف کننده بین المللی غول پیکر تبدیل خواهد شد، هر چه که باشد.
برخی از مناطق روسیه ممکن است قابل زندگی تر شوند. شمال روسیه در حال حاضر بیشتر و بیشتر شبیه شمال کانادا یا ایسلند می شود - سبکی از ساختمان های مسکونی و توسعه تجاری. پس از 30 سال دیگر، تفاوت های خارجی ممکن است اصلا باقی نماند.
این واقعیت که روسیه در 30 سال گذشته چنین جهشی عظیم در سطح مادی داشته است، ثابت می کند که ایدئولوژی و اقتصاد برنامه ریزی شده تا چه اندازه مانع توسعه آن شده بود. اما قضاوت در مورد طبقه متوسط ​​روسیه و در مورد گسترده ترین شکاف های اجتماعی ممکن حتی پس از 30 سال دیگر خیلی زود خواهد بود.
پیش بینی تغییرات جمعیتی آسان تر است. کاهش جمعیت تا حدی نتیجه سقوط فاجعه بار زاد و ولد در سالهای اولیه پس از فروپاشی اتحاد شوروی است. اکنون جمعیت روسیه 146 میلیون نفر است. تا سال 2050، تعداد آنها به 121 میلیون نفر خواهد رسید. با این حال، اوضاع چندان بد نیست: قبل از آغاز همه‌گیری، هم افزایش نرخ تولد (به لطف برنامه‌های حمایتی دولت) و هم افزایش امید به زندگی ثبت شد.
پیش بینی سقوط ناتو در صورت حمله روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2021
پیش بینی سقوط ناتو در صورت حمله روسیه
در اواسط دهه 2010، قشری از "بازنشستگان جوان" تشکیل شد - افراد خوش پوش بالای 60 یا حتی 70 سال که سبک زندگی فعالی دارند. غذای سالم تر، ودکا کمتر (و آبجو بیشتر) و خدمات پزشکی بهتر به کاهش شکاف بین روسیه و سایر کشورهای توسعه یافته کمک کرده است. طی 30 سال آینده، این شکاف بدون شک بیشتر کاهش خواهد یافت. تا سال 2050، روسیه ممکن است ساکنان کمتری داشته باشد، اما مردمی سالم تر، سازگار با طول عمر و تفاوت چندانی با همسایگان غربی شان نخواهد بود. همه این تغییرات، از نظر تاریخی، بسیار سریعتر از آن چیزی که هرکسی با نگاه کردن به پرچم قرمز در حال سقوط حدس می زد اتفاق افتاد.
وعده روسیه برای دستیابی به بی طرفی کربن تا سال 2060 می تواند در حال حاضر در برنامه ها گنجانده شود. روسیه با سرعت تسلط بر فناوری های ارتباطی موبایل و وای فای همه را شگفت زده کرد. چیزی مشابه می تواند با زیرساخت های زیربنایی اتفاق بیفتد.
نظر روس ها نسبت به کار در حال تغییر است، کارآفرینی و سخت کوشی در حال شکوفایی است، اما برخی از تغییرات ممکن است بیشتر طول بکشد - یا اصلاً انجام نشود. جهتی که بیش از 30 سال طول می کشد تا تغییر کند، جهان بینی است.
یکی از ویژگی های مهم جهان بینی روس ها پایبندی به ایده عدالت اجتماعی - احساس تعلق به جامعه و همبستگی اجتماعی است. در ارتباط با این باور این نکته مهم است که دولت نسبت به شهروندانش تعهدات بیشتری نسبت به بسیاری - به ویژه در ایالات متحده - انتظار دارد. و آنچه جالب است این است که هر دوی این ایده ها - در مورد دولت سخاوتمندانه و در مورد همبستگی اجتماعی - به تدریج در حال بازگشت هستند. و این در میان جوانان اتفاق می افتد، و نه در میان کسانی که در آرزوی بازگشت دوران شوروی هستند. این کار به ویژه افزایش قابل توجه آرا به حزب کمونیست روسیه در انتخابات پارلمانی گذشته را توضیح می دهد.
در عین حال، باید محافظه کاری اجتماعی فطرتی را نیز در نظر گرفت که جهان بینی روسیه را با جهان بینی ساکنان لهستان، مجارستان و اوکراین، نه با دیدگاه ساکنان اروپای غربی مشابه می کند. بویژه در موضوعاتی مانند ازدواج همجنس گرایان، تحرک جنسیتی و احترام به مذهب (منظوز - کلیسای ارتدکس روس). اما تا سال 2050، روسیه توسط نسل جدیدی اداره خواهد شد که به احتمال زیاد کمتر محافظه کار باشند.
سوال دیگر این است که آیا روس ها در وفاداری خود به میهن کمتر محافظه کار خواهند بود؟ حمایت عمومی باورنکردنی از تصمیم پوتین برای الحاق کریمه در سال 2014 - تقریباً در تمام سطوح جامعه - نشان داد که روس ها کشور خود را به عنوان یک قدرت بزرگ می دانند و این بازتابی از میهن پرستی قدرتمند آنها است.
خانم مری دِژِوسکی در پایان نوشت: هر اتفاقی که بیفتد، برای من سخت است باور کنم که هویت روسی در 30 سال آینده ضعیف ‌تر شود و مقیاس جغرافیایی روسیه چنان است که این کشور همچنان یک نیروی قابل توجه باقی خواهد ماند. بر اساس میزان پیشرفت روسیه در 30 سال گذشته، آینده مرفه را نباید برای روسیه رد کرد که دارای فراوانی کشاورزی، هوای پاک، آب پاک و انرژی پاک‌ تر، استاندارد زندگی و ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی است. علاوه بر این یک توافقنامه امنیتی چند جانبه هست که مسکو از زمان فروپاشی اتحاد شوروی بر انعقاد آن پافشاری می کند. روسیه چنین پتانسیلی دارد و نباید آن را نادیده گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала