پرتاب فضایی ایران، آمریکا را نگران کرده است

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
اشتراک
وزارت خارجه آمریکا: پرتاب‌های فضایی ایران در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "فرانس پرس"، یک مقام عالیرتبه در وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت که پرتاب فضایی ایران، آمریکا را نگران کرده است ولی در عین حال آمریکا خواهان کاربرد دیپلماسی برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۹۴ موسوم به "برجام" است.
او اظهار داشت: "ایالات متحده همچنان نگران توسعه ابزارهای پرتابی ایران است. ابزارهای پرتاب فضایی از فناوری‌هایی استفاده می کنند که مشابه فناوری‌هایی است که در موشک‌های بالستیک، از جمله سیستم‌های دوربرد، مورد استفاده قرار می گیرند و یا قابل تبدیل به آن ها هستند.
پرتاب‌های فضایی ایران در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. بهرحال ما به‌دنبال بازگشت مشترک به پایبندی کامل به این توافق هستیم. ولی برنامه هسته‌ای ایران مغایر با برجام است".
گفتنی است، احمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران اظهار داشت: "پس از دستیابی کشور به توانمندی بومی فضایی و ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره های کوچک با ماهواره برهای سفیر و قاصد، توسعه پرتابگرهای با قابلیت بالاتر مد نظر قرار گرفت و در همین راستا طراحی و توسعه پایگاه فضایی حضرت امام خمینی و ماهواره‌بر سیمرغ در برنامه صنعت فضایی کشور قرار گرفت.
مقام نظامی آمریکا: موشک‌های ایران تهدید بیشتر از برنامه هسته‌ای تهران است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2021
مقام نظامی آمریکا: موشک‌های ایران تهدید بیشتری از برنامه هسته‌ای دارد
در این پرتاب عملکرد اجزای پایگاه فضایی و عملکرد مراحل ماهواره بر به درستی انجام و در نهایت اهداف تحقیقاتی مد نظر از این پرتاب محقق شد. در این مأموریت تحقیقاتی فضایی، برای نخستین بار ۳ محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق گردید.
در این پرتاب داده‌های تله متری از فرایند پرتاب به طور کامل احصا شد. با تطبیق داده‌ها و تطبیق عملکرد‌ها، برنامه ریزی لازم جهت پرتاب عملیاتی انجام خواهد شد".
قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
نگرانی روسیه از حملات ترکیه به مواضع نیروهای کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
روسیه: مسکو امیدوار است، آمریکا اشتباه خروج از برجام را تکرار نکند
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
هفتمین دور مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران در ۲۹ نوامبر در وین آغاز شد و در ۳ دسامبر به حالت تعلیق درآمد، شرکت کنندگان اروپایی قبل از ادامه گفتگو برای رایزنی های بیشتر به کشورهای خود بازگشتند. در ۹ دسامبر مرحله دیگری اتفاق افتاد که در آن جمهوری اسلامی ایران پیش نویس توافقنامه تمدید توافق هسته ای را در قالب دو سند در مورد لغو تحریم های آمریکا و مسائل مربوط به برنامه هسته ای به طرفین ارائه کرد.
هشتمین دور مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران در روز دوشنبه 27 دسامبر 2021 در وین آغاز می شود.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала