گزارش و تحلیل

سناریوهای احتمالی جنگ ایران و اسراییل

اشتراک
تقریبا روزی نیست که مقامات مختلف اسراییلی از تهدیدات خود برای حمله به ایران و نابودی تاسیسات هسته ای و زیربنایی ایران صحبت نکنند.
البته بماند که به قول معروف سنگ بزرگ برداشتن علامت نزدن است و باور دارند این سخنان فقط برای تقویت روحیه اسرائیلی ها و همچنین کسب محبوبیت بیش نیست، اما هیچ وقت نمی توان تهور دشمن را نادیده گرفت و همیشه باید برای همه سناریوها آماده بود.
اکثر کارشناسان نظامی متفق القول هستند که اگر اسراییل بخواهد دست به چنین کاری بزند دو راه بیشتر ندارد یا بمب افکن هایش به پرواز در بیایند و بمب های سنگر شکن حمل کنند و آنها را به تاسیسات هسته ای ایران برسانند و یا اینکه با استفاده از موشک های کروز موجود در زیردریایی هایش چنین کاری را انجام دهد.
به دلیل موقعیت تاسیسات هسته ای ایران موشک های بالستیک نمی توانند هدف مورد نظر را محقق کنند.
همچنین باید توجه داشت که حتی موشک های کروز هم توان نابودی کامل تاسیسات هسته ای ایران را ندارند و حتی ممکن است قبل از رسیدن به تاسیسات هسته ای ایران توسط سامانه های دفاعی بسیار قوی ایران منهدم گردند.
تنها تاسیساتی که ممکن است با موشک های کروز پرتاب شده از زیر دریایی و یا حتی موشک های بالستیک هدف قرار داد تاسیسات بوشهر می باشد که با توجه به اینکه اورانیوم در این تاسیسات تزریق شده در صورت هدف قرار گرفتن می تواند یک فاجعه نه فقط برای ایران بلکه برای کل کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایجاد کند و یک بحران بین المللی به وجود آورد.
اسرائیل توقف فعالیت اتمی ایران را وظیفه اصلی سیاست خارجی این کشور نامید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
اسرائیل توقف فعالیت اتمی ایران را وظیفه اصلی سیاست خارجی این کشور نامید
به استناد نظر بسیاری از کارشناسان بین المللی حتی اگر اسرائیل بتواند تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار دهد بعید به نظر می آید بتواند این تاسیسات را کاملا منهدم کند و به قول معروف فقط می تواند ایران را زخمی کند.
اگر هم بخواهند عملیاتی فراگیر راه بیاندازند لا جرم نیاز به کمک مستقیم نظامی آمریکا دارند.
همچنین آنها به خوبی می دانند که برای انجام چنین عملیاتی نیاز دارند سامانه های دفاعی ایران را نیز هدف قرار دهند چون در غیر این صورت امکان ورود و خروج بمب افکن های آنها به داخل ایران محقق نخواهد شد و حتی موشک های کروز آنها وسط راه احتمالا منهدم خواهند شد.
عملا می توان گفت که چنین عملیاتی به چند صد هواپیما و امکانات لوجستیک بسیار زیاد و چراغ سبز بسیاری از کشورهای منطقه مشخصا عربستان سعودی و یا عراق ویا ترکیه و یا آذربایجان ویا پاکستان ویا امارات ویا... نیاز دارد.
کشورهای منطقه هم به خوبی می دانند همکاری با اسرائیل در این راستا به معنای اعلان جنگ رسمی به ایران است و آنزمان باید منتظر هر واکنشی از طرف ایران باشند، این واکنش می تواند طبق مقررات بین المللی از نابودی تاسیسات حیاتی و زیربنایی آنها گرفته و تا حتی حمله نظامی تمام عیار به آن کشور را شامل گردد.
آنها همه به خوبی می دانند که ایرانی ها چه قدر خود را برای چنین سناریویی آماده کرده اند و هم ایرانی ها و هم همپیمانانشان می توانند بسیاری از این کشورها را طی چند ساعت به ما قبل تاریخ برگردانند.
سرلشکر باقری خطاب به اسرائیل: رزمایش پیامبر اعظم پاسخی به تهدیدات ایران است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
سرلشکر باقری خطاب به اسرائیل: رزمایش پیامبر اعظم پاسخی به تهدیدات ایران است
با توجه به شرایط جغرافیایی ایران نابودی تاسیسات زیربنایی و هسته ای ایران بسیار دشوار می باشد اما با توجه به شرایط جغرافیایی دیگر کشورهای منطقه به عنوان مثال عربستان سعودی یا امارات یا ... که یک فضای کاملا صحرایی و مسطح دارند حمله به تاسیسات زیربنایی آنها و از بین بردنشان برای ایران کاری بسیار ساده است.
همچنین باید توجه داشته باشید که در صورت حمله ایران به تاسیسات زیر بنایی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و یا حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای بوشهر و انتشار مواد رادیو اکتیو در منطقه کل اقتصاد جهانی دچار مشکل بحران انرژی می شود، اقتصاد هایی که به دلیل انتشار ویروس کرونا امروزه خود به خود در شرایط کمر شکن قرار دارند و چنین جریانی می تواند کل اقتصاد جهانی را به نابودی بکشد و قطعا همه اسرائیل را در این راستا مقصر خواهند دانست.
حال حتی به فرض اسرائیل بخواهد چنین کاری را انجام دهد و تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار دهد حال چه نابود کند و یا اینکه زخمی کنند.
اولین اتفاقی که احتمالا رخ می دهد این است که ایران از معاهدات بین المللی مانند ان پی تی خارج می شود و آنوقت دیگر معلوم نخواهد بود که ایران سلاح هسته ای تولید می کند یا نه.
در شرایطی که همه جهانیان امروزه بر این نکته واقف هستند که ایران از فناوری و دانش کامل هسته ای برخوردار است همه متفق القول می باشند که چنین اتفاقی موجب آن خواهد شد که ایرانی ها سریع تاسیسات هسته ای خود را در مراکزی که هیچ کس از آنها مطلع نیست بازسازی کنند و اینبار از تکنولوژی و فناوری های نوین استفاده کنند.
کما اینکه وقتی تاسیسات نطنز مورد حمله تروریستی قرار گرفت وتعدادی سانترفیوژ نسل 1 از بین رفت ایرانی ها بلا فاصله آنها را با سانترفیوژ های نسل 6 و 9 جایگزین کردند.
دومین اتفاقی که حد اقل رخ خواهد داد این است که ایران و متحدین ایران در منطقه هرچه موشک در اختیار دارند به سمت اسرائیل پرتاب خواهد خواهند کرد و بارانی از انواع موشک ها بر سر اسرائیلی ها فرود خواهد آمد.
به استناد باور همه تحلیلگران نظامی تصور اینکه مثلا گنبد به اصطلاح آهنین امکان مقابله با این تعداد موشک ها که از هر طرف پرتاب خواهد شد را داشته باشد یک تصور ابلهانه بیش نیست و حتی پایگاه های زیر بنایی گنبد آهنین می تواند یکی از اهداف بالقوه این حمله ها باشد و پس از نابودی آنها کل فضای سرزمین های اسرائیل برای حمله همه نوع موشک از همه طرف باز خواهد بود.
دیدار وزیر خارجه اسرائیل با مقامات آمریکایی مسئول در امور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
اسرائیل به تنهایی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران آماده است
مانور اخیر پیامبر اکبر (ص) نشان داد که ایرانی ها به فناوری ای دست یافته اند که می تواند از سامانه های دفاعی اسرائیل عبور کند و هر نقطه ای را که مد نظر باشد هدف قرار دهد و این به معنای آن است که قطعا زیربناهای آنچه به عنوان گنبد آهنین از آن یاد می شود منظور هم پایگاه های راداری رادیویی و هم الکترونیک و هم لانچرهای موشک در لحظه اول می تواند منهدم گردد و پس از آن با توجه به اینکه فضای کل سرزمین های اشغالی باز خواهد شد می توان گفت غزه ای ها با موشک های حلبی خود هم می توانند هر نقطه ای در اسرائیل را هدف قرار دهند، بماند که خوب طبیعتا ایرانی ها چندین هزار موشک کروز و موشک بالستیک و هواپیمای بدون سرنشین را آماده کرده اند که کل تاسیسات زیربنایی اسرائیل را نابود کنند.
بد نیست یادآوری کنیم اگر تا به حال ایرانی ها از این تسلیحات بر علیه اسرائیل استفاده نکرده اند به این دلیل بوده که قوانین ومقررات بین المللی دست و پای آنها را در این زمینه بسته اما وقتی که به یکباره اسرائیل به ایران حمله کند یعنی مجوز حمله به اسرائیل صادر شده و ایران طبق همان قوانین بین المللی حق هر واکنشی را خواهد داشت و هیچ کشوری در جهان حق نخواهد داشت که از واکنش ایران انتقاد کند.
مخصوصا که ایرانی ها مرارا و تکرارا از قبل اخطارهای لازم را داده اند.
طبق آمار و ارقامی که خود اسرائیلی ها اعلام کرده اند بر اثر قماری که اسرائیل انجام داد و با غزه وارد جنگ شد چیزی حدود یک ملیون یهودی مناطق اطراف غزه و کرانه باختری را برای ابد ترک کردند و عموما از اسرائیل خارج شدند.
حال تصور کنید که آنها بخواهند با ایران وارد جنگ شوند.
آنوقت احتمالا ملیون ها یهودی از سرزمین های اشغالی فرار کنند و موجی از مهاجرت یهودی ها به سمت اروپا و آمریکا راه بیافتد.
اروپایی که از هفتاد سال پیش تلاش می کرد برای خلاص شدن از شر یهودی ها به هر ترتیبی شده آنها را از اروپا بیرون کند و به فلسطین کوچ دهد دوباره باید پذیرای همان یهودی ها و بالطبع دردسرهایشان باشد.
خوب آنهایی هم که در اسرائیل باقی می مانند احتمالا بخش بزرگی شان جانشان را از دست بدهند چرا که قطعا ایرانی ها بسیاری از تاسیسات حساس وپر خطر اسرائیل را نابود خواهند کرد و جان هر کسی آنجا می ماند در خطر خواهد بود.
البته همانگونه که اسرائیل زیردریایی دارد ایران هم زیر دریایی دارد و زیردریایی های ایران می توانند به نزدیک خلیج عقبه، یعنی نزدیک تاسیسات هسته ای دیمونا برسند و ده ها موشک به آن تاسیسات از درون دریا پرتاب کنند و اینگونه نیست که ایران نیاز داشته باشد از چند صد کیلومتری موشک کروز و یا موشک بالستیک پرتاب کند.
همچنین باید توجه داشت که چه آمریکایی ها در چنین عملیاتی شرکت کنند چه شرکت نکنند ایرانی ها آنها را شریک جرم خواهند پنداشت و همه نیروهای آمریکایی و پایگاه هایشان مضاف بر منافع اقتصادی آمریکا در منطقه هدف ایرانیها قرار خواهد گرفت، وخودشان هم به خوبی می دانند که ایرانی ها هیچ باکی از ورود به یک جنگ تمام عیار با آمریکا ندارند.
به هر حال تجربه شان با ایران این را برایشان ثابت کرده.
حال باید دید آیا آقای بایدن می تواند هزینه چنین جنگی را تحمل کند؟
همچنین باید دید که آیا مقامات اسرائیلی حساب و کتاب سود و زیان چنین عملیاتی را کرده اند و آیا حاضر خواهند بود به ایران و متحدین ایران بهانه حمله به اسرائیل را بدهند؟
به هر حال آنها به خوبی می دانند که شاید بتوانند ایران را زخمی کنند ولی قطعا ایران می تواند آنها را نابود کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала