بحران افغانستان یک فاجعه جهانی

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت امور خارجه روسیه
وزارت امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
اشتراک
وزارت امور خارجه روسیه به دلیل بحران در افغانستان، یک فاجعه در مقیاس جهانی را پیش‌بینی کرد.
به گزارش اسپوتنیک، پیتر ایلیچف مدیر بخش سازمان های بین المللی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که اگر کشورهای غربی به آزادسازی حساب های افغانستان نپردازند، فاجعه انسانی که در افغانستان رخ خواهد داد، مقیاس جهانی به خود خواهد گرفت.
وی در ادامه افزود: " این امر باید برای نجات ساکنان افغانستان انجام شود".
وی از یکسری از کشورها، از جمله از آمریکا انتقاد کرد که علت خودداری از آزادسازی حساب های آفغانستان و کمک به آن کشور را با این موضوع مربوط می سازند که این حساب ها به دست "طالبان" (ممنوعه در روسیه) خواهد افتاد که کشور را تحت کنترل دارند.
دیپلمات روسیه در این خصوص گفت:" امروزه، در زمینه افزایش خطرات و گسترش تهدیدهای قاچاق مواد مخدر و تروریستی در منطقه و فراسوی آن، آزادسازی حسابهای افغانستان ضرورت حیاتی است تا کشور افغانستان بتواند بطور موثر با چالش هایی که با آن ها روبرو می شود مبارزه کند".
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
رئیس جمهور سابق افغانستان خواستار همکاری جامعه جهانی با طالبان شد
روز 15 ماه اوت (یکشنبه) رسانه ها و منابع گفتند که طالبان کنترل همه گذرگاه های مرزی را در دست دارند. در همان روز شبه‌نظامیان طالبان اطلاع دادند که وارد کابل شده و کنترل کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفته‌اند. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت که "برای جلوگیری از کشتار وسیع" کشور را ترک کرده است. 16 ماه اوت (دوشنبه) محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است.
در ده روز اول ماه آگوست، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی در افغانستان افزایش دادند. تنها منطقه ای که تحت کنترل طالبان نیست پنجشیر است، این منطقه در شمال شرقی کابل، یکی از کوچکترین مناطق کشور از نظر مساحت و جمعیتی محسوب می شود.
در ۱۵آگوست، شبه نظامیان طالبان وارد پایتخت افغانستان شدند و کنترل کاخ ریاست جمهوری را در دست گرفتند.
در شب ۱۶آگوست، محمد نعیم نماینده دفتر سیاسی طالبان، گفت که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و شکل حکومت در این کشور در آینده نزدیک روشن خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала