اسرائیل به تنهایی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران آماده است

© Sputnik / Alexey Kudenko /  مراجعه به بانک تصاویر دیدار وزیر خارجه اسرائیل با مقامات آمریکایی مسئول در امور ایران
دیدار وزیر خارجه اسرائیل با مقامات آمریکایی مسئول در امور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
اشتراک
وزیر امورخارجه اسرائیل: متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، مهمترین مسأله سیاست خارجی و سیاست امنیتی اسرائیل است.
به گزارش اسپوتنیک با استناد به دفتر مطبوعاتی وزیر امور خارجه اسرائیل، اسرائیل در صورت ضرورت می تواند به تنهایی وارد عمل شود تا برنامه هسته ای ایران متوقف شود. وزیر خارجه اسرائیل این سخنان را در نشست کمیته امور خارجه و دفاع در رابطه با ازسرگیری مذاکرات برجام در وین ابراز کرد.
وی در ادامه افزود:"متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، مهمترین مسأله سیاست خارجی و سیاست امنیتی اسرائیل است. طی ماههای گذشته، گفتگوهای فشرده ای با تمام کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات داشتیم، قبل از همه با آمریکا. من سفری به مسکو، پاریس، لندن و واشنگتن داشتم. ما بطور دقیق به همه فهماندیم که: "اسرائیل به ایران اجازه نمی دهد یک کشور هسته ای بشود". ما البته ترجیح می دهیم با جامعه جهانی در این زمینه همکاری کنیم اما در صورت ضرورت می توانیم به تنهایی جهت تأمین امنیت خود عمل کنیم.
اسرائیل اطلاعات مشخص از سرویس های اطلاعاتی را در اختیار متحدان گذاشت که بر طبق آن ها "ایران بطور سیستماتیک، جهانیان را فریب می دهد و همه آنچه باعث نگرانی آن ها می شود، لغو تحریم ها و ورود میلیاردها دلار به برنامه هسته ای، حزب الله، سوریه، عراق و شبکه های تروریستی است که در سراسر جهان توسط ایرانی ها گسترش یافته‌اند.
میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
نماینده روسیه: پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران پاسخ به فشار حداکثری آمریکاست
اسرائیل مخالف توافق نیست و برای حمایت از "توافق خوب" آماده است. ما مخالف توافقی هستیم که کنترل واقعی بر برنامه هسته ای ایران، پول های ایران و شبکه ترورستی ایران را ممکن نسازد".
گفتنی است، پیشتر بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، خواستار آمادگی طرح‌های نظامی برای انجام حملات احتمالی شد و به جهانیان هشدار دادکه اسرائیل اگر لازم باشد، به تنهایی و حتی بدون همکاری با آمریکا دست به حمله خواهد زد.
اما برخی از کارشناسان و مقام‌های ارشد نظامی کنونی و سابق اسرائیل به روزنامه "نیویورک تایمز" گفتند که آن کشور فعلا آمادگی حمله‌ای که بتواند برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند، یا حتی به طور جدی به تاخیر بیندازد، ندارد. مقام‌ها و کارشناسان می‌گویند انجام حمله‌ای در ابعاد کوچک که فقط بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند، در مدت زمانی سریع‌تر ممکن است، اما نابودی همزمان ده‌ها سایت هسته‌ای که در بخش‌های مختلف ایران هستند، در حال حاضر در توانایی نیروهای مسلح اسرائیل نیست.
خط و نشان محمد بن سلمان علیه برنامه هسته‌ای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
خط و نشان محمد بن سلمان علیه برنامه هسته‌ای ایران
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران: پیشرفت منوط به رویکرد طرف مقابل درباره تحریم‌هاست
هفتمین دور مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران در ۲۹ نوامبر در وین آغاز شد و در ۳ دسامبر به حالت تعلیق درآمد، شرکت کنندگان اروپایی قبل از ادامه گفتگو برای رایزنی های بیشتر به کشورهای خود بازگشتند. در ۹ دسامبر مرحله دیگری اتفاق افتاد که در آن جمهوری اسلامی ایران پیش نویس توافقنامه تمدید توافق هسته ای را در قالب دو سند در مورد لغو تحریم های آمریکا و مسائل مربوط به برنامه هسته ای به طرفین ارائه کرد.
هشتمین دور مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران در روز دوشنبه 27 دسامبر 2021 در وین آغاز می شود.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала