کشف لوح حسابداری ۴۹۰۰ ساله در ایران +عکس

© Sputnik / Shiva Abshenasکشف لوح حسابداری ۴۹۰۰ ساله در ایران +عکس
کشف لوح حسابداری ۴۹۰۰ ساله در ایران +عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
اشتراک
لوح حسابداری ۴۹۰۰ ساله ایرانی صرفا دارای اعداد و ارقام بوده و فاقد نوشتار است.
به گزارش اسپوتنیک، به تازگی خبری مبنی بر کشف لوح حسابداری ۴۹۰۰ ساله در شهر سوخته واقع در استان سیستان و بلوچستان جنوب شرقی ایران مورد توجه کاربران فضای مجازی واقع شده است.
برخی سایت‌های خبری در اینباره نوشتند: "پس از ۵ دهه کاوش هنوز اشیای جدیدی از شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان کنونی کشف می‌شود. باستان‌شناسان شهر سوخته اعلام کردند یک لوح حسابداری مربوط به دوران آغاز ایلامی‌ها را پیدا کرده‌اند. با این حال منصور سید سجادی، سرپرست هیات باستان‌شناسی شهر سوخته کشف این لوح را منحصر به فرد توصیف کرده و گفته پیدا کردن این گونه لوح‌ها در مناطق غربی ایران امری عادی است اما باستان‌شناسان در شرقی‌ترین نقطه دشت لوت ایران، تاکنون به چنین کشفی دست نیافته بودند."
وقتی ریچارد فرای ایران شناس آمریکایی شهر سوخته را دید به آن لقب "بهشت باستان‌شناسان" را داد جایی که در هر کاوش اشیای ارزشمندی کشف می‌شوند. آقای سید سجادی درباره ویژگی‌ لوحی که تازه کشف شده است گفت: "این لوح ۱۱ سانتی‌متر طول و هفت سانتی‌متر عرض دارد و شامل دو گونه علامت است." وی همچنین در ترجمه این خطوط افزود: "یکی از علامت‌ها خطوطی هستند که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله شکل‌های مستطیلی عمق‌دار که نشان‌دهنده تعداد کالای ارسال شده است." وی با این حال گفته این خطوط در حال حاضر برای باستان‌شناسان ناآشنا است. این متخصص باستان‌شناسی در شهر سوخته در گفتگو با خبرنگار تسنیم جزئیات بیشتری درباره این لوح شناسایی شده ارائه کرد: "این اثر صرفاً دارای اعداد و ارقام حسابداری بوده و فاقد هرگونه نوشته‌ای دیگر است و هر چند یک تکه از لوح شکسته است اما بر اساس شواهد و قراین کاملاً هویدا است که تکه شکسته شده صرفاً حاوی اعداد و ارقام بوده و نوشتاری ندارد."
کاربران ایرانی، به تمدن ایرانی افتخار می‌کنند و پیشینه پر قدمت ایران را مایه مباهات می‌دانند. عده‌ای از کاربران علاقه به تاریخ و تمدن گذشته نداشته و بیان می‌کنند زندگی مدرن امروز و پیشرفت را به کاوش در گذشته ترجیح می‌دهند. برخی از کاربران جنبه طنز این خبر را در نظر گرفته و می‌گویند: " این لوح شباهت به گل بازی کودکان دوران باستان دارد و یا شبیه به ماشین حساب دوران باستان می‌باشد."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала