گزارش و تحلیل

وصف الحال وین

© AFP 2023 / Georges Gobetاتحادیه اروپا: دور بعدی مذاکرات وین بر نحوه تضمین اجرای کامل برجام متمرکزخواهد بود
اتحادیه اروپا: دور بعدی مذاکرات وین بر نحوه تضمین اجرای کامل برجام متمرکزخواهد بود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.12.2021
اشتراک
فردا قرار است دور هشتم مذاکرات وین شروع شود و بسیاری امیدوار هستند به زودی این مذاکرات به نتیجه برسند.
البته توقع اینکه به این زودی ها توافقی جامع حاصل شود توقعی ساده بیش نیست.
شاید برخی حافظه شان یاری نمی دهد که به یاد داشته باشند زمانی که تیم قبلی مذاکره کننده در وین در حال مذاکره بود چه قدر اروپایی ها و آمریکایی ها سنگ اندازی کردند و زیاده خواهی کردند و اجازه ندادند نتیجه ای حاصل گردد، و امروزه اصرار می کنند که همان توافقات که در شش دور اول گفتگو ها حاصل شده بود اجرا گردد.
اگر اینها صداقت داشتند قطعا همان زمان آن توافقات را انجام می دادند و کار را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول نمی کردند تا ببینند چه می شود و آیا باز هم می توانند از ایران امتیاز بگیرند یا نه؟
امروزه هم از طریق رسانه هایشان مدعی می باشند که هشتاد درصد خواست های ایران در پیش نویس گنجانده شده و به قول ساده می خواهند بگویند دیگر چه می خواهید ما هشتاد درصد خواسته هایتان را پذیرفته ایم.
البته قبل از ادامه باید گوشزد کنم در این نوع مذاکرات ما هشتاد درصد داریم تا هشتاد درصد و هشتاد درصد آنچه مد نظر آنها می باشد با هشتاد درصد واقعی زمین تا آسمان فاصله دارد.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
منبع اروپایی:80 درصد مطالبات ایران در پیش‌نویس وین لحاظ شده است
فقط برای اینکه این نکته را مقداری باز کنم می گویم.
فرض کنید که آنها بیایند و بگویند همه بانک های ایرانی از تحریم ها معاف می شوند و دیگر بانک های ایرانی تحریم نمی باشند و بیش از دویست تحریم به این شکل برداشته می شود، فقط یک تحریم بالاسر بانک مرکزی ایران باقی می ماند آن هم به دلیل بحث هسته ای نیست بلکه مثلا به دلیل بحث تامین مالی برنامه موشکی ایران توسط بانک مرکزی است.
خوب عملا یعنی همه تحریم ها سر جای خودشان هست، چون تحریم بانک مرکزی ایران یعنی تحریم همه بانک ها حتی اگر آنها تک تک ذیل تحریم نباشند.
توجه داشته باشید اگر با آمار و ارقام صحبت کنیم آمریکایی ها و اروپایی ها می توانند ادعا کنند که بخش بزرگی از تحریم ها را برداشته اند، اما واقعیت امر این است که همه این تحریم ها ذیل یک تحریم سر جای خودش است.
حال نکته ای که ایران به آن استناد می کند این است که این تحریم ها یعنی تحریم بانک ها و بانک مرکزی ایران از قبل ذیل تحریم های هسته ای ایران بوده و طبق برجام قرار بوده این تحریم ها برداشته شود "و به بهانه دیگری بر نگردد"، وقتی که ترامپ از توافق هسته ای خارج شد برای اینکه تحریم های خود را به قول معروف شش قفله کند تحریم های دیگری به بهانه مثلا موشکی و حمایت ایران از گروه های مختلف و ... را با همان محتوا اعمال کرد تا اگر مثلا تحریم هسته ای برداشته شود تحریم های دیگر سر جای خودشان بمانند.
دولت آقای بایدن هم از ابتدای شروع کار خود نشان داد که هیچ نیت واقعی ای برای برداشتن تحریم ها و یا برگشتن به برجام ندارد وگر نه اینکه به دلیل مخالفت های داخلی و کنگره و ... نمی تواند برخی کارها را انجام دهد حرف های توخالی بیش نیست.
همه می دانند که رئیس جمهوری ایالات متحده اختیارات بسیار بالایی دارد و همانگونه که بلافاصله پس از رئیس جمهوری شدن بایدن با یک امضا آمریکا را به 26 معاهده که ترامپ از آن خارج شده بود برگرداند می توانست آمریکا را به برجام برگرداند و به تعهدات خود عمل کند.
در واقع آنچه معلوم است این می باشد که آقای بایدن و تیم او در حال بهانه جویی برای فرار از مسئولیت هستند و در عمل هیچ برنامه ای برای بازگشت به برجام ندارند و فقط به دنبال آن هستند که روزنه ای برای توجیه سیاسی کار ترامپ در خروج از برجام پیدا کنند.
اینکه اروپایی ها ادعا می کنند که به ایران اطمینان ندارند هم در همین راستا می باشد.
کشورهای اروپایی که در مذاکرات هسته ای حضور دارند خود بزرگترین دروغگویان سیاسی در تاریخ بشریت به حساب می آیند که همه نیرنگ ها و بلاهای تاریخی به بر سر مردم ایران و خاورمیانه و حتی جهان آمده زیر سر آنها و نیرنگ ها و توطئه های آنها می باشد و آنها آخرین افرادی هستند که حق صحبت کردن از صداقت را دارند، حتی بعد از آمریکایی ها، چون آمریکایی ها هرچه نیرنگ یاد گرفته اند از این اروپایی ها یاد گرفته اند.
آنچه عملا واضح است این می باشد که ایران در عمل صداقت خود را نشان داده در حالی که چه اروپایی ها چه آمریکایی ها چندین بار بی صداقتی خود را نشان داده اند.
چه در توافق سعد آباد سال 2005 که سه تفنگدار اروپایی آلمان – انگلیس و فرانسه امضا کردند و زیر آن زدند، چه در توافق برجام در سال 2015 که باز هم سیاستمداران این سه تفنگدار اروپایی کینه خود نسبت به ملت ایران را نشان دادند.
از قدیم الایام سیاست این کشورها مبنی بر خصومت بر علیه ملت ایران بود و هست و امروزه هم مشکل اصلی آنها در این است که می خواهند علیرغم همه بدکاری هایی که بر علیه ملت ایران انجام داده اند دوباره از دروازه های اصلی وارد ایران شوند.
قدرت تیم مذاکره کننده ایرانی هم در این می باشد که علیرغم همه توطئه هایی که آمریکایی ها و اروپایی های مشارکت کننده در مذاکرات هسته ای انجام داده اند اما جاسوسان این سه کشور اروپایی در ایران به مراکز خود گزارش می دهند که آب از آب در ایران تکان نخورده و نه فقط این تحریم ها موجب تضعیف ایران نشده بلکه هم نظام قویتر شده و هم کشور قویتر شده.
وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
جلال‌زاده: تعداد اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران در وین معقول بود
چه از لحاظ برنامه هسته ای که ظرف حدود شش ماه به اوج خود رسید و طرفهای مقابل هیچ کار نکردند، چه از لحاظ برنامه دفاعی که ایران در آن پیشرفت های بی نظیری داشته.
تحریم های آمریکا هم در حدی است که اگر آنها بخواهند ایران را تهدید به بازگشت به تحریم های شورای امنیت کنند در واقع تشویقی به ایران داده اند و نه تنبیه، چون تحریم های شورای امنیت بسیار کمتر از تحریم های آمریکا می باشد، وعملا می توان گفت برگه "بند ماشه" سوخته به حساب می آید.
بله مردم ایران سخت در فشار هستند اما همه مردم ایران امروزه این سختی ها و فشارها را از چشم همان اروپایی ها و آمریکایی ها می بینند.
تحریم های به اصطلاح هدفمند اگر طی دوره یک تا دو سال نتوانند به نتیجه برسند آنوقت دیگر کم کم تاثیرشان از بین می رود و معمولا ملت ها عادت می کنند با آنها بسازند و امروزه ایرانی ها با آن تحریم ها ساخته اند و هدف آمریکایی ها و اروپایی ها در سرنگونی نظام جمهوری اسلامی در ایران و یا به هم ریختن اوضاع سیاسی و اجتماعی و یا فروپاشی اقتصادی ایران (آنچه آنها از تحریمها به دنبالش بودند) محقق نشده.
حال که آنها نتوانستند به این خواسته برسند تلاش دارند از باب دیگری وارد شوند تا ببینند چه کار می توانند بکنند.
چندین دهه است که آنها تلاش دارند جلوی اتحاد ایران با جبهه شرق وعلی الخصوص روسیه و چین را بگیرند و امروزه مشاهده می کنند که ایران به سمت ائتلاف با روسیه و چین در زمینه های مختلف می رود و تحریم های آنها است که ایران را به این سمت سوق داده.
آنها امیدوار هستند اگر تحریم ها را بردارند فضای ورود آنها به بازارهای ایران باز شود و جلوی این ائتلاف را بگیرند تا حالا بعدا ببینند چه کار می توانند انجام دهند.
ایرانی ها هم می دانند که در حال حاضر برگه های قویتر و بیشتری روی میز گفتگو ها دارند که هر برگه اش کافی است تا طرفهای مقابل مجبور شوند که سر خم کنند.
تیم ایرانی می داند که از همه لحاظ در مذاکرات دست بالاتر را دارد فرصت را دارد تا در مقابل برگه هایی که در اختیار دارد برداشتن همه تحریم ها را و به صورت عملی مطالبه کند.
البته حتی اگر هم آمریکایی ها واروپایی ها روی صدتا برگه امضا کنند که همه تحریم ها را بر می دارند بنده همین جا می نویسم که ممکن نیست آنها به تعهدات خود عمل کنند چون تاریخ ثابت کرده آنها هیچ صداقتی در کارشان نیست، فقط تحریم هایی را که در این مرحله بتوانیم از میان برداریم برداشته خواهند شد و بقیه باد هوا خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала