آیا برنامه موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است؟

© Sputnik / Alex McNaughton /  مراجعه به بانک تصاویر لندن
لندن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2021
اشتراک
وزارت خارجه انگلیس در اظهاراتی پرتاب موشک‌های بالستیک در جریان رزمایش ایران را محکوم کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، وزارت خارجه انگلیس در پی برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ ایران در استان‌های جنوبی ایران، در اظهاراتی مداخله جویانه پرتاب موشک‌های بالستیک در جریان رزمایش کشورمان را محکوم کرد و مدعی شد که برنامه موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
قطعنامه ۲۲۳۱ همان قطعنامه‌ای است که برجام به‌آن منضم شده و تمام دولت‌ها متعهد بویژه اعضای ۱+۵ به اجرای ‌آن بوده اند. از سال ۱۳۹۷ که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و کشورهای عضو توافق را برای خروج از این توافق در معرض فشار قرار داد، این قطعنامه در تمام این مدت از سوی آمریکا نقض و از سوی تروئیکای اروپایی مورد بی‌اعتنایی واقع شد. اینکه امروز لندن نگران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است، حاکی از تجاهل آشکار و رویکرد مزورانه مقامات این کشور در قبال ملت ایران و کشورهای منطقه است.
وزارت دفاع آمریکا   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2021
پنتاگون در مورد خبر گفتگو با اسرائیل درباره برگزاری رزمایش‌ مقابله با ایران اظهار نظر نکرد
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به ادعای وزارت خارجه انگلیس اظهار کرد: "برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به گواه هزاران ساعت بازرسی و گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی تماما صلح آمیز بوده و ایران هیچ برنامه‌ای برای مصارف نظامی انرژی هسته ای نداشته و ندارد که بخواهد برنامه موشکی خود را برای آن طراحی کند. انگلیسی‌ها بهتر از هر طرف دیگری می‌دانند که برنامه موشکی ایران به هیچ وجه با قطعنامه ۲۳۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مفاد آن ارتباطی ندارد و این بریتانیا است که با تفسیر به رای قطعنامه ۲۲۳۱ عملا مفاد آن‌را نقض می کند".
خطیب‌زاده با محکوم کردن تلاش مقامات بریتانیایی برای القای تهدید ایران در منطقه گفت: "آنچه به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه دامن زده و از جمله فاجعه انسانی در یمن را بوجود آورده، اشتهای سیری ناپذیر بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی به فروش حجیم تسلیحات پیشرفته به برخی کشورهای منطقه، آن هم با آگاهی کامل از نقض حقوق بین‌الملل بویژه حقوق بشر دوستانه در کاربرد این تسلیحات، است. جمهوری اسلامی ایران برای برنامه دفاعی خود نه از کسی اجازه می‌گیرد و نه در مورد آن مذاکره می‌کند".
واقعیت این است که زیاده خواهی‌های غربی‌ها حد یقفی ندارد و هر روز ادعاهای نامربوط بیشتری از کشورها مطالبه و درخواست می‌کنند. طی سال‌های اخیر غربی‌ها با طرح همین ادعاهای موهوم از اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای خودداری کردند. انتظار می رفت با عدم موفقیت آمریکای ترامپ در اعمال سیاست فشار حداکثری غربیها در رفتارها و کنشهای خود در قبال ایران تجدید نظر کرده باشند. با این حال موضع گیریهایی مانند اظهار نظر اخیر وزارت خارجه انگلیس نشان می‌دهد که تغییری در این زمینه رخ نداده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала