گورباچف آمریکا را به دچار شدن به استکبار پس از فروپاشی شوروی متهم کرد

© Sputnik / Eugene Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی
میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
اشتراک
میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی اظهار داشت پس از فروپاشی شوروی، "استکبار به سر آمریکا" زد که به ایده گسترش ناتو و به فراموشی سپرده شدن اصول امنیت جمعی منجر شد، اما برای از سرگیری گفتگوها هنوز دیر نشده است.
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل گورباچف در پاسخ به این سوال که آیا می توان روابط با واشنگتن را به گونه ای دیگر بدون وارد شدن ضرر به روسیه برقرار کرد، یادآور شد که فروپاشی کشور باعث "فروپاشی اقتصاد و هرج و مرج" شد.
رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی گفت:"اولاً: چگونه می توان در چنین موقعیتی روی روابط برابر با آمریکا و غرب حساب کرد؟. ثانیاً ، وجود روحیات پیروزمندی در غرب به ویژه در ایالات متحده را ذکر کرد . استکبار و خودخواهی به سرشان زد. آنها پیروزی در جنگ سرد را اعلام کردند. اما آخر ما با هم جهان را ازحالت رویارویی بیرون کشیده و از مسابقه هسته ای خارج کرده بودیم . ولی نه، "برندگان" تصمیم گرفتند یک امپراتوری جدید بسازند و ایده گسترش ناتو از اینجا ناشی شده است.
ناتو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
چراغ سبز آمریکا به ناتو برای نزدیک شدن به مرزهای روسیه
گورباچف ​​معتقد است که رهبری روسیه در ابتدا به این موضوع واکنش بسیار کندی نشان داد و سپس تصمیم گرفت "تقصیر را به گردن وی بیندازد".
او افزود: "هیچ چیز هوشمندانه تری اختراع نشد. و منشور پاریس، ایده های امنیت جمعی، ایجاد شورای امنیت برای اروپا که در سال 1991 به طور جدی مورد بحث قرار گرفت، به فراموشی سپرده شد."
رئیس جمهور سابق شوروی در عین حال ابراز اطمینان کرد که هنوز برای بازگشت به این ایده ها دیر نیست. "من نمی دانم که آیا این اتفاق در حال حاضر، پس از مذاکرات بین روسای جمهور روسیه و ایالات متحده (ولادیمیر پوتین و جو بایدن) رخ می دهد یا خیر، اما روندی آغاز شده است. من از این حمایت می کنم، امیدوارم نتیجه داشته باشد. گورباچف ​​گفت: چنان نتیجه ای که همه کشورهای اروپایی احساس امنیت کنند.
مسکو هفته گذشته پیش‌نویس توافق‌نامه‌هایی با ایالات متحده و توافق‌نامه‌هایی با کشورهای عضو ناتو را منتشر کرد که شامل مفاد تضمین‌های امنیتی متقابل در اروپا، عدم استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در تیر رس یکدیگر و امتناع از گسترش بیشتر ناتو از جمله با جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه گفت که اگر غرب به این خواسته ها واکنش نشان ندهد، ممکن است دور جدیدی از رویارویی آغاز شود.
پیش بینی می شود که دور اول مذاکرات در مورد این موضوع در ژانویه انجام شود.
پیش از این، رهبر روسیه بارها تاکید کرده بود که گسترش ناتو به سمت شرق و استقرار تسلیحات تهاجمی در اوکراین خطوط قرمز برای مسکو است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала