کاخ سفید: وقت برای احیای برجام طی چند هفته‌ به پایان می‌رسد

© Sputnik / Mikhail Turgiev /  مراجعه به بانک تصاویر کاخ سفید: وقت برای احیای برجام طی چند هفته‌ به پایان می‌رسد
کاخ سفید:  وقت برای احیای برجام طی چند هفته‌ به پایان می‌رسد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2021
اشتراک
مقامات ایالات متحده آمریکا به طور علنی ضرب الاجلی برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران اعلام نکرده اند، اما در حال گفتگو پشت درهای بسته در مورد این موضوع هستند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده در روز چهارشنبه، ممکن است طی چند هفته دیگر فرصتی برای بازگرداندن توافق هسته ای با ایران باقی نمانده باشد.
سالیوان در جریان سفر به اسرائیل به خبرنگاران گفت: "ما به طور علنی تاریخ را در تقویم مشخص نمی‌کنیم، اما می‌توانم به شما بگویم که در پشت درهای بسته در حال بحث در مورد چارچوب‌های زمانی هستیم و این مدت کوتاه است." هنگامی که از مشاور رهبر آمریکا خواسته شد تاریخ دقیق تری را ذکر کند، وی گفت:"چندهفته".
مذاکره آمریکا با اسرائیل در صورت شکست مذاکرات برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
مذاکره آمریکا با اسرائیل در صورت شکست مذاکرات برجام
دور هفتم مذاکرات برای اجرای مجدد توافق هسته ای برجام با ایران 17 دسامبر در وین به پایان رسید. مذاکره کنندگان اروپایی به تعطیلات کریسمس رفتند. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین بعید ندانست دور بعدی مذاکرات آخرین و طولانی‌ترین دور باشد. در عین حال، مذاکره کنندگان مصمم هستند که تلاش کنند کار را تا پایان ژانویه - اوایل فوریه 2022 تکمیل کنند. خاطرنشان شد که همه طرف ها در تلاش هستند تا برجام را به شکل اولیه خود بازگردانند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهورپیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. به دنبال خروج آمریکا و عدم اجرای برجام از سوی کشورهای اروپایی ایران از ماه مه سال 2019 میلادی اجرای تعهدات برجامی خود را بتدریج کاهعش داده است. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала