تانک کرار در نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیاتی شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / تانک پیشرفته کرار (تی72ام ارتقایافته)
تانک پیشرفته کرار (تی72ام ارتقایافته)  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
اشتراک
تانک پیشرفته کرار (تی72ام ارتقایافته) تحویل نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گردیده و برای نخستین مرتبه به‌صورت رسمی در رزمایش پیامبر اعظم17 عملیاتی شد.
به گزارش تسنیم نمونه اولیه تانک کرار در سال 1395 رونمایی شد و پس از آن قرار شد این تانک به یگان‌های زرهی نیروی زمینی ارتش و سپاه تحویل شود، در همین راستا سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در اردیبهشت ماه سال 96 در گفتگو با خبرنگار تسنیم از سفارش این تانک توسط نیروی زمینی سپاه و هم‌چنین ارتقای سایر تانک‌های تی72 این نیرو به استاندارد تانک کرار خبر داده بود.
اما روند تحویل‌دهی این تانک چند سالی طول کشید که علت هم نصب برخی سامانه‌ها و برطرف شدن برخی ایرادات مورد نظر نیروی زمینی سپاه روی تانک کرار بود که هم‌اکنون با اجرای سفارشات نزسا روی نمونه اولیه کرار، تانک مورد نظر این نیرو، در اختیار یگان‌های زرهی سپاه قرار داده شده است.
تانک‌های کرار تحویل‌شده به نیروی زمینی سپاه، در حقیقت نمونه ارتقایافته تانک‌های تی72ام این نیرو هستند که توسط صنایع زرهی بنی‌هاشم وزارت دفاع ارتقا پیدا کرده‌اند و هم‌اکنون سایر تانک‌های تی72ام نزسا نیز برای ارتقا به وزارت دفاع تحویل شده‌اند.
تانک تحویل‌داده‌شده به نیروی زمینی سپاه به پوشش‌های خاصی برای مقابله با امواج حرارتی مجهز شده است و می‌تواند خود را از دید جست‌وجوگرهای حرارتی نیز پنهان کند، همچنین این تانک‌ها مجهز به سامانه‌های ناوبری GPS هستند.
علاوه بر این روی برجک تانک‌ تحویل‌داده به سپاه جایگاه نصب سیستم حفاظتی دفاع فعال برای مقابله با موشک‌ها و پرتابه‌های ضدزره است. این سیستم که از نوع سامانه‌های Soft Kile (مقابله نرم) است، در حال طی کردن مراحل نهایی تست خود است و پس از ارزیابی‌های نهایی روی برجک تانک نصب می‌شود. با نصب این سامانه تانک‌های تی72ام ارتقایافته نیروی زمینی سپاه قادر خواهند بود انواع پرتابه‌های ضدزره هدایت‌شونده را قبل از رسیدن از طریق اخلال روی سامانه‌های هدایت‌کننده موشک منحرف کنند و به این ترتیب این تانک‌ها ماندگاری بیشتری در صحنه رزم خواهند داشت.
همچنین تانک‌های تحویل‌داده‌شده به سپاه قادرند در سرعت 40 کیلومتر بر ساعت نیز با دقت بالا اهداف خود را مورد اصابت قرار دهند.
آن‌طور که خبرنگار تسنیم کسب اطلاع کرده است، نمونه دیگری از تانک‌های کرار که در حقیقت تانک‌‌های تی‌72اس ارتقایافته هستند به نیروی زمینی ارتش تحویل شده‌اند.
رونمایی از خودروی تانک‌بر «کیان ۷۰۰» در ایران + عکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2019
رونمایی از خودروی تانک‌بر «کیان ۷۰۰» در ایران + عکس
از جمله ویژگی‌های تانک کرار می‌توان به تجهیز به سامانه فاصله‌یاب لیرزی، تجهیز به رایانه بالستیک، قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز، قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق، امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی، دارا بودن سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف، توانمندی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت زیر آب، تجهیز به سامانه ناوبری و نمایش آن برای راننده تانک، حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضدزره، مخابرات و مدیریت صحنه نبرد دیجیتال و توانمندی در مقابله با جنگ‌های الکترونیکی اشاره کرد.
در بخش تجهیزات هدف‌گیری و اپتیکی نیز کرار از سیستم کنترل آتش کامپیوتری نسل سوم برخوردار است و سیستم‌های نظارت و هدفگیری توپچی آن شامل سامانه نظارت و هدفگیری در شب 1K13-49 متعلق به تانک تی72 (به‌عنوان سایت ثانویه) و سیستم نظارت و هدفگیری چندکاناله ساخت صنایع الکترونیک ایران (به‌عنوان سایت اصلی توپچی) است. سامانه 1K13-49 به‌جهت قابلیت هدایت لیزری موشک‌های توپ‌پرتاب مورد استفاده در کرار به‌روی این تانک باقی مانده است و جهت هدایت موشک تندر استفاده می‌شود.
در بخش تسلیحات این تانک با توپ 125میلی‌متری استاندارد تی72 مسلح شده است که سلاحی کارآزموده و مطمئن محسوب می‌شود و می‌تواند طیفی متنوع و گسترده از مهمات را به‌سمت اهداف مختلف شلیک کند. تانک‌های سفارش‌داده‌شده توسط نیروی زمینی سپاه مجهز به تیربار فرماندهی NSVT با کالیبر 12/7م‌م کنترل از راه دور است که کاربر آن می‌تواند به‌راحتی و از درون خود تانک آن را فعال و به‌سمت اهداف موردنظر تیراندازی کند، همچنین این تانک مجهز به تیربار 7/62م‌م PKT هم‌محور با توپ اصلی است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала