گزارش و تحلیل

اگر می توانید بزنید چرا نمی زنید؟

© AFP 2023 / Jack Guez نیروی هوایی اسرائیل
 نیروی هوایی اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
اشتراک
تومر بار، فرمانده جدید نیروی هوایی اسرائیل که قرار است از ماه آوریل سال آتی میلادی کار خود در این سمت را آغاز کند، گفت اگر لازم باشد، نیروی هوایی این کشور می‌تواند همین فردا با موفقیت کامل به تاسیسات اتمی ایران حمله کند.
ضرب المثلی در ایران داریم که می گوید :"سنگ بزرگ برداشتن علامت نزدن است".
البته سیاست مداران گزافه گوی اسرائیلی زیادی در صف قرار دارند که آقای بار باید برود ته صف بایستد و فعلا سنگی را که برداشته را روی دوش خود نگه دارد اگر تا آن زمان کمرش از بار سنگ نشکسته بود ببینیم می خواهد کار کند.
همه هم می دانند امروزه سیاستمداران اسرائیلی با مشکل مقبولیت داخلی مواجه شده اند و آنها تلاش دارند با این اظهار نظرها بر علیه ایران شانس خود را برای کسب مقبولیت داخلی (توجه داشته باشید مقبولیت و نه حتی محبوبیت چون این شخصیت های سیاسی با شرایط داشتن محبوبیت فاصله زیادی دارند) امتحان کنند.
قطعا اگر ارتش اسرائیل حتی 50% مطمئن بود که چنین امری، یعنی حمله به ایران، امکان پذیر نمی باشد منتظر نمی ماندند آقای بار آوریل نیروی هوایی را تحویل بگیرد و سنگ را پرتاب کند.
اسرائیل در اعتراضات ایران دخالتی ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
نیویورک تایمز: تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران‌ فراتر از توان اسرائیل است
خودشان هم به خوبی می دانند در حالی که تاسیسات مد نظر آقای بار پشت کوه های سر به فلک کشیده قرار دارد تاسیسات مد نظر ایران در خانه های شنی قرار دارد و از قدیم گفتند کسی که در کاخ شیشه ای زندگی می کند نباید به طرف دیگران سنگ پرتاب کند.
آنان که خبره ماجرا هستند به خوبی می دانند آرامش و لبخند ژکوند ایرانی ها نسبت به تهدید های اسرائیل از روی ضعف نیست بلکه به استناد شعر شاعر معروف عرب معروف به المتنبی که می گوید :
إذا رَأيْتَ نُيُوبَ اللّيْثِ بارِزَةً
فَلا تَظُنّنّ أنّ اللّيْثَ يَبْتَسِمُ
(اگر احیانا دندان های شیر را دیدی تصور نکن که به تو لبخند می زند)
است.
بدیهی است ایرانی ها سالها موشک های متنوع و پهباد های خاص تولید نکرده اند که آنها را تماشا کنند.
همچنین ایرانی ها سالها برای حفظ موقعیت استراتژیک خود در منطقه هزینه نکرده اند تا فقط بگویند ما هم در بازی هستیم.
همه کارشناسان نظامی و امنیتی و سیاسی و استراتژیک و... متحد القول هستند که اگر اسرائیل و یا آمریکا توان حمله به ایران و یا حتی تاسیسات هسته ای ایران را داشتند یک لحظه صبر نمی کردند و بلا فاصله حمله را انجام می دادند.
آمریکایی ها هم به قول معروف مغز خر نخورده اند که سالها بنشینند و با ایرانی ها در باره برنامه هسته ای اش مذاکره کنند، اگر زورشان می رسید به آن حمله می کردند و کار را تمام می کردند.
بحث فقط بحث توان نظامی نیست، اگر اینگونه بود شاید بتوان گفت که حد اقل آمریکایی ها، بر عکس اسرائیلی ها، امکانات لازم تسلیحاتی و فنی برای انجام چنین عملیاتی را دارند، اما آنها به خوبی می دانند احتمال موفقیت چنین عملیاتی برای نابودی کامل برنامه هسته ای ایران زیر 50% می باشد و در صورتی که چنین کاری را انجام دهند با واکنش شدید ایران مواجه خواهند شد، واکنشی که نمی توان هزینه های آن را برای دولت مستقر در ایالات متحده و حتی اسرائیل پیش بینی کرد.
ایران صدها هزار موشک تولید کرده و در یک وجبی اسرائیل و پایگاه هایی که آمریکایی ها در منطقه در آن مستقر هستند کاشته و فعلا بهانه لازم برای استفاده از این موشک ها را ندارد.
آنها به خوبی می دانند حمله به ایران همانا و بهانه دادن به ایرانی ها همان.
شهر نورسلطان قزاقستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
روسیه، ترکیه و ایران حملات نظامی اسرائیل به سوریه را محکوم کردند
اگر اسرائیلی ها در جنگ با فلسطینی ها در غزه مجبور بودند روزانه صدها موشک دست ساز فلسطینی را رصد کنند که قرار است کجای سرزمین های اشغالی فلسطین سقوط کند، در صورت حمله به ایران پیش بینی می شود طی یک روز بیش از یکصد هزار موشک از محورهای مختلف سمت مناطق مختلف در اسرائیل پرتاب شود، تعدادی که هیچ سامانه دفاعی ای امکان مقابله با آن را ندارد و در نهایت سامانه های دفاعی اسرائیل و به همراه آن آمریکا بتوانند چند صد تا یا چند هزارتای آنها را رصد کنند بقیه اش قطعا به مقصد خواهد رسید و آن زمان شهروندان اسرائیل با بارانی از موشک ها مواجه خواهند شد که همه نقاط حساس نظامی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، و... آنها را هدف قرار خواهد داد و معلوم نیست چه فاجعه ای بر اثر چنین حمله ای رخ دهد.
توجه داشته باشید که هدف از حمله هوایی این است که هواپیماها بتوانند موشک و یا بمب های خود را به مقصد برسانند، در نهایت هم تعداد بمب ها و موشک هایی که هواپیماها می توانند با خود حمل کنند محدود است.
بنده کارشناس نظامی نیستم ولی به استناد آنچه جسته و گریخته در رسانه ها مطالعه می کنم برخی بمب ها که اسرائیلی ها و یا آمریکایی ها برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران نیاز دارند در حدی سنگین است که هواپیماهای خاصی برای حمل آن نیاز است و آن هواپیما می تواند فقط یک بمب را حمل کند.
خوب به فرض اصلا کل نیروی هوایی اسرائیل در این عملیات شرکت داشته باشد، یعنی نهایتا چیزی حدود 200 هواپیما می تواند در عملیات شرکت کند (با توجه به اینکه بقیه هواپیماهای در اختیار اسرائیل شرایط شرکت در چنین عملیاتی را ندارند) و فرض بر این بگذاریم که نصب اینها جنگنده هایی باشند که برای تامین حمایت بمب افکن ها به پرواز در آمده اند، و حتی به فرض محال فرض کنیم که همه آنها بتوانند وارد حریم هوایی ایران شوند و بتوانند به مقصد برسند.
حد اکثر چیزی حدود یکصد هواپیما می توانند محموله های خود را خالی کنند.
فرض بر این بگذاریم که به صورت میانگین هر هواپیما بخواهد ده یا بیست بمب و یا موشک به اهداف خود پرتاب کند.
یعنی چیزی حدود یک هزار تا دو هزار بمب ویا موشک.
حالا این را فقط با 250 هزار موشکی که ایرانی ها یک وجبی خاک اسرائیل مستقر کرده اند (طبق گزارش های خودشان و اظهار نظر سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان) و قطعا بلا فاصله به سمت اسرائیل پرتاب خواهد شد مقایسه کنید تا متوجه شوید هزینه حمله به ایران چه قدر برای اسرائیل سنگین خواهد بود.
تازه در این محاسبه موشک هایی که از خود ایران پرتاب خواهد شد را محاسبه نکرده ایم، همچنین فقط موشک های نقطه زن سنگین وزن را حساب کرده ایم، موشک های کوچک را هم حساب نکردیم.
یعنی اسرائیلی ها برای هر بمب یا موشکی که با هزار زحمت می توانند به ایران برسانند چیزی حدود صد موشک به سمتشان پرتاب خواهد شد.
حال فقط توجه داشته باشید که نتیجه تخریبی 1000 تا 2000 موشک و یا بمب در یک ملیون و ششصد وچهل و هشت هزار کیلومتر مربع چه قدر می باشد و نتیجه تخریبی 250 هزار موشک سنگین بر سرشان فرود خواهد آمد، آن هم در مساحت حدود 20 هزار کیلومتر مربع.
اگر هم اسرائیلی ها بخواهند از تسلیحات غیر متعارف بر علیه ایران استفاده کنند آنوقت بهانه خوبی را به ایرانی ها می دهند تا بلافاصله اقدام به تولید تسلیحات مشابه کنند و از آن بر علیه اسرائیل استفاده کنند.
همچنین باید توجه داشت که ایرانی ها شاید اصلا نیاز به استفاده از تسلیحات غیر متعارف نباشند چون هدف قرار دادن مخازن تسلیحات غیر متعارف خود اسرائیل می تواند کار را برایشان انجام دهد.
دیگر کشورهای منطقه هم به خوبی می دانند که هرگونه همکاری با اسرائیل در این زمینه موجبات واکنش ایران بر علیه آنها را فراهم می کند و حد اقل زیر بناهای اقتصادی آنها بلا فاصله کاملا نابود خواهد شود و به این دلیل بعید به نظر می آید حاضر باشند با اسرائیل در این زمینه همکاری کنند و اسرائیلی ها نباید تصور کنند که می توانند روی همکاری آنها حساب باز کنند.
مهم تر از همه اینها این است که اگر تاسیسات هسته ای ایران مورد حمله قرار گیرد قطعا این ماجرا بهانه ای به ایرانی ها خواهد داد تا تاسیسات زیر زمینی دیگری را احداث کنند و معاهده حد گسترش تسلیحات هسته ای موسوم به ان پی تی خارج شوند، چون آنوقت می توانند بهانه بیاورند که سازمان بین المللی انرژی هسته ای و مجامع بین المللی تعهدات خود مبنی بر تامین حمایت از برنامه هسته ای ایران را فراهم نکرده اند.
گفتگوی رئیس جمهور اسرائیل با دستیار رئیس جمهور آمریکا درباره ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
گفتگوی رئیس جمهور اسرائیل با دستیار رئیس جمهور آمریکا درباره ایران
فراموش نکنید که ایران دیگر فناوری کامل هسته ای را دارد و حتی اگر تاسیسات هسته ای اش کاملا هم نابود شود ظرف مدت کوتاهی می تواند تاسیسات جدید تر و با فناوری پیشرفته تر ایجاد کند.
در پایان هم بد نیست به این نکته اشاره کنیم که واقعیت خواست آمریکا از مذاکرات با ایران این نیست که ایران به سمت تولید تسلیحات هسته ای نرود، چون خود آمریکایی ها بهتر از همه می دانند که ایران دنبال ساخت تسلیحات هسته ای نیست، حتی بر عکس اظهار نظر ها خواست آنها نه محدود سازی برنامه موشکی ایران است و نه مقابله با نفوذ منطقه ای ایران، این حرف ها فقط برای سرگرم نگه داشتن عرب ها و اسرائیلی ها است، هدف آنها این است که این مذاکرات بابی شود برای حل اختلافات فیما بین ایران و آمریکا چون آمریکایی ها به خوبی می دانند برگ برنده در منطقه خاورمیانه ایران است و دیگر کشورهای منطقه هیچ ارزشی از نظر ژئوپولیتیک ندارند، ایران تنها کشوری در منطقه است که اگر آمریکا بتواند آن را به سمت خود بکشاند می تواند واقعا روی آن حساب باز کند، تلاش آنها برای همکاری با دیگر کشورهای منطقه مانند ترکیه و عربستان و اسرائیل و مصر و عراق و افغانستان و... به عنوان جایگزین ایران نشان داد که اینها فقط هزینه های آمریکا را زیاد می کنند و بس.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала