آغاز فعالیت آزمایشی راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان

© Photo / IRNAآغاز فعالیت آزمایشی راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان
آغاز فعالیت آزمایشی راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
اشتراک
راهگذر ترانزیتی زمینی ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا امروز چهارشنبه در آیینی با حضور جمعی از مقام‌های کشورهای ذینفع در تبریز به صورت آزمایشی فعال‌ شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مدیرکل دفتر ترانزیت دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران روز چهارشنبه در مراسم فعال سازی این راهگذر با اشاره به روابط سنتی و تاریخی دیرینه کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان، گفت: این راهگذر در راستای فعال سازی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی و برقراری ارتباطات حمل و نقل جاده ای از امروز به صورت آزمایشی فعال سازی می شود.
کامیون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2021
توافق سه جانبه ایران، آذربایجان و گرجستان برای اتصال خلیج فارس به دریای سیاه
جواد هدایتی، افزود: این راهگذر در سفر به این کشورها و برگزاری نشست های مشترک در باکو و تفلیس در راستای همگرایی اقتصادی و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی و برقراری کریدور خلیج فارس به دریای سیاه فعال سازی می شود.
وی با بیان اینکه کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دلیل مجاورت با سه دریای مهم منطقه، هسته اصلی در فعال سازی این مسیر هستند، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های موجود در بنادر جنوبی کشور، شبکه راه های کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان و بندر باتومی، فعال سازی این کریدور موجب استفاده این کشورها از این ظرفیت ها در حوزه حمل و نقل کالا، صادرات و واردات و ترانزیت می شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران گفت: پس از فعال سازی آزمایشی این راهگذر، خروجی و جزئیات آن بعد از برگزاری نشست سه جانبه در جهت تسهیل تردد و حمل و نقل کالا بررسی و مورد توافق طرفیت قرار خواهد گرفت.
هدایتی، با اشاره به اینکه فعال سازی این مسیر در جهت برقراری مسیرهای دسترسی به بازارهای آسیای جنوب شرق و اروپا انجام می شود، ادامه داد: با توجه به افزایش سه برابری هزینه حمل و نقل دریایی، توجه به حمل و نقل زمینی افزایش یافته بنابراین باید از این فرصت طلایی در قالب هماهنگی های مرزی، گمرکی و حمل و نقل کالا برای توسعه حمل و نقل زمینی استفاده کرد.
وی یادآوری کرد: با اتصال کشورهای جنوب شرق آسیا و هند از طریق ایران و حوزه شرق و غرب اروپا از طریق دریای سیاه به این کریدور، ارتباطات و حمل و نقل زمینی بین کشورهای منطقه افزایش می یابد.
هدایتی، با اشاره هدف گذاری کوتاه مدت کشور برای رسیدن به مرز ۲۰ میلیون تن حمل کالا در سال، افزود: در افق ۲۰ ساله تلاش می شود این میزان به ۵۰ میلیون تن کالا در سال برسد.
وی اظهار داشت: شروع این کریدور از آذربایجان شرقی و تبریز، چشم انداز روشنی برای همگرایی منطقه ای، توسعه مناسبات و رونق اقتصادی این استان و کشور فراهم می کند.
بنیاد حسین اف، سرکنسول جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم با اشاره به روابط رو به گسترش روابط کشورش با ایران از امضای توافقنامه انتقال گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران، به هم پیوستن شبکه برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، ایجاد کریدور بین المللی شمال - جنوب و ایجاد راهگذر ترانزیتی جدید ایران - آذربایجان - گرجستان را مصداق عینی این امر دانست.
رایزن فرهنگی و کنسول سفارت گرجستان در تهران در این مراسم با اشاره به اهیمت جاده ها و راه ها در ارتباطات بین کشورها، گفت: با توجه به اهمیت کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان در حمل و نقل و ترانزیت کالا بین کشورهای منطقه، راهگذر ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپا در راستای احیای جاده ابریشم فعال سازی می شود.
گئورگین، با بیان اینکه فعال سازی این کریدور موجب می شود ارتباطات مردم این کشورها با هم افزایش یابد، افزود: این مسیر که قبلا کم و بیش به صورت غیر رسمی باز و فعال بوده با فعال سازی به صورت آزمایشی به صورت رسمی فعال شود و با ساماندهی این مسیر و رفع مشکلات موجود در آن حمل و نقل کالا در این مسیر رونق بیشتری داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала