آیا آمریکا تحریم‌های مغایر برجام را لغو خواهد کرد؟

© AP Photo / Carolyn KasterState Department spokesman Ned Price speaks at the State Department in Washington, Wednesday, March 31, 2021.
State Department spokesman Ned Price speaks at the State Department in Washington, Wednesday, March 31, 2021. - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2021
اشتراک
ند پرایس: ما از مذاکرات مستقیم بین عربستان سعودی و ایران استقبال می‌کنیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه وزارت خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست هفتگی خود درباره توافق ایران و آژانس هم اظهار داشت که این یک قدم مهم است.
وی در ادامه افزود: " ما همچنان معتقدیم که هنوز فرصتی داریم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام به عنوان بهترین گزینه برای ما و سایر اعضای ۱+۵ را دنبال کنیم. این گزینه بهترین گزینه برای جامعه بین‌الملل است، زیرا همچنان مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد.
به اعتقاد من هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد. نمی‌توانیم شرایطی را بپذیریم که ایران پای میز مذاکره بنشیند و همزمان سرعت برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند.
ویلیام برنس رئیس سازمان سیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2021
اعتراف رئیس سیا به نبود جنبه‌های تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای ایران
همانطور که گفتیم آماده ایم تحریم‌های مغایر با برجام را لغو کنیم. ایرانی‌ها این را می‌دانند. این چیزی است که ۱+۵ می‌داند. این چیزی است که ما کاملاً در مورد آن صحبت کرده ایم. این اساساً فرمولی است که در سال ۲۰۱۵، زمانی که توافق انجام شد، در سال ۲۰۱۶ زمانی که توسط گروه ۱+۵ و ایران اجرا شد، مناسب تشخیص داده شد. ما آماده‌ایم تحریم‌های مغایر با برجام را لغو کنیم، البته وقتی که ایران خود را در محدوده‌های برجام از نظر راستی‌آزمایی و نظارت دقیق قرار دهد. آنچه را که ما در مذاکرات اخیر تجربه کردیم، پیشرفت بود، اما سرعت این پیشرفت برای اجرای برجام کافی نیست.
ما همچنین از مذاکرات مستقیم بین عربستان سعودی و ایران استقبال می‌کنیم. امیدواریم این گفتگو به تنش زدایی کمک کند. هر دو کشور نقش سازنده بالقوه ای در کمک به تضمین امنیت منطقه‌ای دارند".
در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
محمد دهقان سمت معاون حقوقی سید ابراهیم رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.12.2021
اروپایی‌ ها نظاره‌ گر نقض برجام توسط آمریکا بودند
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
هفتمین دور مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران در ۲۹ نوامبر در وین آغاز شد و در ۳ دسامبر به حالت تعلیق درآمد، شرکت کنندگان اروپایی قبل از ادامه گفتگو برای رایزنی های بیشتر به کشورهای خود بازگشتند. در ۹ دسامبر مرحله دیگری اتفاق افتاد که در آن جمهوری اسلامی ایران پیش نویس توافقنامه تمدید توافق هسته ای را در قالب دو سند در مورد لغو تحریم های آمریکا و مسائل مربوط به برنامه هسته ای به طرفین ارائه کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала