گزارش و تحلیل

وضعیت مذاکرات وین چیست

© Photo / IRNAوضعیت مذاکرات وین چیست
وضعیت مذاکرات وین چیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.12.2021
اشتراک
خطیب زاده: ما در خصوص گفتگو های وین هیچ صحبت مستقیمی با ایالات متحده در طی ماه‌ های گفتگو های وین نداشتیم.
اسپوتنیک - مذاکرات وین پس از تغییر دولت در جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از سر گرفته شد، با توقفی چند روزه ادامه پیدا و روز گذشته پایان یافت این در حالی است که کشور های اروپایی و آمریکا در طول این مذاکرات ادعا های متعددی انجام دادند و جمهوری اسلامی ایران کماکان بر ثمربخشی این مذاکرات امیدوارانه اظهار نظر کرد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما در خصوص گفتگو های وین هیچ صحبت مستقیمی با ایالات متحده در طی ماه‌ های گفتگو های وین نداشتیم برخی پیام‌ ها به واسطه ی آقای انریکه مورا مکتوب یا غیر مکتوب در خصوص موضوعات مذاکرات و نه چیزی بیش از آن دریافت شده و جواب‌ های آن نیز در همان زمان داده شده.
ما در طول این مذاکرات بیش از هر دوره دیگر مواجه با یک کارزار دیپلماسی عمومی و رسانه‌ ای بر علیه آنچه در اتاق های گفتگو ها انجام می شود از سوی برخی کشور ها بودیم به ویژه سه کشور اروپایی متاسفانه به جای صرف انرژی خود بر گفتگو ها به این کارزار های رسانه‌ ای ورود کردند و هم اطلاعات غلط و هم اطلاعات ساختگی داده شده.
مسکو اقدامات اخیر کره شمالی را تنش زا و ناقض قطعنامه های شورای امنیت دانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
ارزیابی نماینده ارشد روسیه از چشم‌انداز مذاکرات وین
ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفتگو های بسیار فشرده است طی چند روز گذشته همراه با تنفس چند روزه به دست آمده این متون نظرات ایران همراه با متون قبلی در آن را نیز دارد و اکنون متونی را داریم که می‌توانیم بر اساس آن گفتگو های آتی را ادامه دهیم من بر این باورم طرف های مقابل باید توجه کنند که اگر روز اول با رویکرد اواخر گفتگو ها ورود میکردند زودتر به این نتایج میرسیدیم.
آقای دکتر سعید خطیب زاده نصب دوربین‌ های آژانس انرژی اتمی را بر اساس گفتگو های آقای گروسی در ایران عنوان کرد و اظهار داشت:
ما از روزی که خرابکاری های کرج رخ داد به آژانس اعلام کردیم مقدماتی باید آماده شود تا بررسی‌ های قطعی صورت بگیرد، باید مطمئن شویم که خرابکاری به چه صورت انجام شده و مجرم محکوم شود همچنین خرابکار در این فرآیند محاکمه شود.
طبیعتا پس از بررسی های امنیتی و فنی در خصوص دوربین ها دوباره این دوربین‌ ها میتواند نصب بشود در سفر آقای گروسی به تهران بررسی‌ های اولیه انجام شد اما متاسفانه بدلیل برخی مشکلات و نکات اختلافی این موضوع اعلام نشد و پس از سفر آقای کمالوندی و گفتگو های طی این سفر اجازه نصب دوربین ها داده شد.
مادامی که روابط ایران و آژانس در همین چارچوب فنی باقی بماند مشکلی وجود ندارد و ما نیز به آژانس اعلام کردیم تمام تلاش خود را بکند تا از مواضع سیاسی فاصله بگیرد، در چارچوب فنی آسمان میان ایران و آژانس آفتابی است.
وی در ادامه افزود:
جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به تعهدات خود به پادمان و ان پی تی پایبند بوده آژانس از کلیه فعالیت‌ های ما مطلع است و تمامی فعالیت‌ های ایران بر اساس قوانین آژانس بوده.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
گزارش و تحلیل
راه فعلی وین دولت را موظف به اجرای قانون مجلس میکند
سطح، میزان و کیفیت در خصوص غنی سازی نیز بر اساس برنامه صلح‌ آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و تمامی این موضوعات تاکنون با اطلاع آژانس انجام شده تنها نکته الزام‌آور برای جمهوری اسلامی ایران قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر این نکته که ایالات متحده آمریکا موضوعیتی در برجام ندارد بیان کرد:
برخلاف آنچه ایالات متحده در فضای رسانه‌ ای و عمومی اعلام می کند متاسفانه آمریکا تا به امروز در گفتگو های وین هیچ پیشنهاد ملموس یا متن ملموسی را ارائه نکرده و این یکی از دلایلی است که جدیت و نیت طرف آمریکایی را زیر سوال می‌برد.
تکرار مکررات تنها اقدامی است که آمریکا تا کنون انجام داده، در خصوص آغاز گفتگو های وین جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در اولین فرصت بر اساس توافقی که خواهد شد و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک اعلام می‌کند گفتگو ها را ادامه دهد که احتمالاً پس از تعطیلات سال نوی میلادی انجام خواهد شد، ضمن اینکه تمام انرژی ما بر این است که در زمانی کوتاه به توافق مناسب برای احقاق حقوق ملت ایران برسیم البته که از این ضرب الاجل های رسانه ای و یا فشارهای رسانه ای متاثر نخواهیم شد و تصمیمات ما قطعاً بر اساس اولویتمان خواهد بود.
وی افزود:
۴+۱ در موضوع خروج آمریکا از برجام منفعل بود البته روش مقامات آمریکایی بر ما پوشیده نیست، تلاش های آنها نیز برای اینکه کشور های اروپایی را نه فقط انگلستان، فرانسه و آلمان بلکه دیگر کشور های اروپایی را در یک ارکستر مصنوعی بر علیه جمهوری اسلامی ایران ترغیب کند مطلع هستیم، این مسیر واشنگتن کاملاً اشتباه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала