موشک های تاکتیکی ایران به سرجنگی های جدید مجهز شدند

© AP Photo / Iranian Defense Ministryموشک های تاکتیکی ایران به سرجنگی های جدید مجهز شدند
موشک های تاکتیکی ایران به سرجنگی های جدید مجهز شدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2021
اشتراک
موشک‌های تاکتیکی ایران به کلاهک‌های ترکشی برای زدن اهداف گسترده تجهیز شدند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، موشک‌های تاکتیکی ایران به کلاهک‌های ترکشی برای زدن اهداف گسترده تجهیز شدند.
بر خلاف انواع دیگر که مجموعه ای از کلاهک های ریز و درشت را بر روی هدف پرتاب می کنند، سرجنگی ترکشی با انفجار در ارتفاع چند ده متری روی محوطه، به طور مستقیم شمار زیادی را روی اهداف رها می‌کند.
به عبارت دیگر، موشک‌های جدید نظامی ساخته شده اند تا مواد منفجره را به هدف برسانند و پس از برخورد یا اندکی پیش و پس از آن، با انفجار محموله، هدف را از بین ببرند. این محموله در بخشی از موشک که اصطلاحاً به آن سر جنگی یا کلاهک جنگی (Warhead) گفته می شود قرار می گیرد.
موشک‌ بالستیک ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2021
اصابت دقیق سرجنگی جداشونده موشک بالستیک ایرانی به هدف + فیلم
گفتنی است که در موشک های قدیمی و برخی از موشک های بالستیک فعلی، سر جنگی ثابت است و موشک به همراه کل بدنه خود به سمت زمین می آید. در حالی که در موشک های جدید، سرجنگی جدا شونده است بدین معنی که بخش مربوط به محموله انفجاری پس از مرحله اوجگیری از موشک جدا شده و به سمت زمین حرکت می کند.
از دید عملکرد سر جنگی، با توجه به منفرد یا غیر منفرد بودن تقسیم بندی صورت می‌گیرد
کلاهک منفرد، نوع معمول و پایه کلاهک هر موشکی است. این سرجنگی بسته به مأموریت تعریف شده برای آن می تواند انفجاری شدید، ترکشزا، آتشزا، نفوذگر و ... باشد که در موشک های بالستیک عموماً از نوع انفجاری شدید است.
نوع دیگر، کلاهک چندگانه است که در واقع از کنار هم قرار گرفتن تعدادی کلاهک کوچکتر حاصل شده است و پس از جدا شدن کلاهک اصلی از موشک و در زمان مطلوب، این کلاهک های کوچک از سرجنگی اصلی جدا شده و با فاصله گرفته از هم به نقاط مختلفی برخورد می کنند. به طور معمول کلاهک های مجتمع، از سه تا 14 کلاهک کوچکتر تشکیل می شوند.
نوع دیگری از سرجنگی های موشک های ایران، بارانی نامیده شده است. این کلاهک نیز از تعداد زیادی بمبلت تشکیل شده اما بر اساس تصاویر موجود فرایند عملکرد آن با خوشه ای متفاوت است به طوریکه پس از رسیدن به سطح زمین این مهمات به صورت شعاعی به اطراف پراکنده می شوند.
نوع دیگر سرجنگی مشاهده شده برای موشک های بالستیک تاکتیکی ساخت ایران که برای اولین بار در ویدئوهای اخیر مشاهده شد، نوع ترکشی بود. بر خلاف نوع بارانی که مجموعه ای از کلاهک های ریز و درشت را روی محوطه هدف پراکنده می کند، سرجنگی ترکشی با انفجار در ارتفاع چند ده متری روی محوطه، مستقیماً تعداد بیشماری ترکش را روی محوطه رها می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала