گزارش و تحلیل

سرایت پذیری عجیب امیکرون

© Photo / IRNAسرایت پذیری عجیب امیکرون
سرایت پذیری عجیب امیکرون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2021
اشتراک
در جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت که با حضور دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل این وزارتخانه برگزار شد، مشاهده سویه امیکرون کرونا در ایران تایید شد.
امروز یکشنبه بیست و هشتم آذر ماه ۱۴۰۰ مهندس محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:
در جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت که با حضور دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل این وزارتخانه برگزار شد، مشاهده سویه امیکرون کرونا در ایران تایید شد.
این در حالی است که طی روزهای گذشته آمار جانباختگان بر اثر بیماری کرونا در ایران به زیر ۵۰ نفر رسیده اما احتمال می‌ رود با ورود سویه جدید امیکرون آمار ابتلا و فوتی ها بار دیگر افزایش پیدا کند.
آقای دکتر پیام طبرسی معاون آموزشی مرکز آموزشی و درمانی مسیح دانشوری یکی از مراکز فعال در درمان کرونا در ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
اولین بیمار شناسایی شده با سویه ی امیکرون در ایران یکی از مسافران بازگشته از کشور های همسایه بوده و قطعا تنها بیمار مبتلا به امیکرون نیست و یکی از نمونه‌ های سویه امیکرون در ایران است.
هشدار مقام ایرانی درباره سویه اومیکرون پس از تایید آن در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2021
هشدار مقام ایرانی درباره سویه اومیکرون پس از تایید آن در ایران
ما از چند هفته پیش هشدار های سفر به کشور های همسایه نظیر ترکیه، قطر و دبی را داده بودیم این کشور ها هاب سویه امیکرون در منطقه هستند چرا که پرواز های مستقیم از کشور های آفریقایی به این کشور ها در منطقه بسیار زیاد انجام می شود و مشاهده کردیم که این هشدار نیز به جا بود چرا که سویه از کشور های همسایه وارد ایران شد.
باید این نکته را تاکید کرد که بسیاری از هموطنان ما که در اروپا زندگی می کنند برای تعطیلات سال نوی میلادی به ایران باز می گردند و برای بازدید از خانواده های خود می‌ روند، بسیاری از این بازگشت ها نیز تاکنون انجام شده و بیمارانی را مشاهده کردیم که مسافرانی از اروپا در خانواده داشتند و تمام خانواده مبتلا به بیماری کرونا شده اند، یکی از روش های انتشار این موضوع است و باید اقدامات پیشگیرانه برای آن به سرعت آغاز شود.
وی افزود:
بسیاری از افرادی که وارد ایران میشوند تست پی سی آر را در مبدا انجام می‌ دهند، مجددا در ایران از آنها آزمایش pcr دریافت نمی‌کنیم و تست منفی مبدا را قبول می‌کنیم اما سویه امیکرون تفاوت های جدی در این زمینه دارد برای مثال کشور هلند شب گذشته محدودیت ها و تعطیلی های سراسری را آغاز کرد، در هلند ماه گذشته دو پرواز از آفریقای جنوبی انجام شد و تمام مسافران تست پی سی آر منفی داشتند اما هنگام ورود پس از آزمایش تعداد زیادی مثبت امیکرون شدند و این اولین نشانه های سویه امیکرون در هلند بود.
اکنون بسیاری از افراد مبتلا به سویه ی امیکرون کودکان هستند که در آن ها تست pcr به صورت جدی انجام نمی شود.
آقای دکتر پیام طبرسی ضمن هشدار جدی بر پرهیز از سفر های خارجی یا بازگشت هموطنان خارج از کشور به ایران بیان کرد:
تفاوت عمده سویه امیکرون نسبت به دیگر سویه های ویروس کرونا سرایت پذیری بالای آن است که حتی از سویه ی دلتا نیز بیشتر است، اکنون در آفریقا سویه امیکرون غالب شده و سرایت پذیری سویه دلتا به صفر رسیده و این نشان‌ دهنده قدرت سرایت پذیری و جایگزینی بالای این سویه است.
نکته دیگر قدرت انتقال بالای این سویه است که در محیط های خانوادگی تا سه برابر افزایش پیدا می‌ کند و بیشتر موارد درگیری تا کنون در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال بوده که گروه جوان جامعه را درگیر کرده، البته تاکنون سویه ی امیکرون کمتر از سویه دلتا باعث ایجاد مرگ و میر و بستری شده اما نمی توان در آینده نیز همین رفتار را تایید کرد.
معاون آموزشی مرکز آموزشی و درمانی مسیح دانشوری علائم ابتلا به سویه امیکرون راه مشابه یک سرماخوردگی ساده توصیف کرد و اظهار داشت:
بسیاری از افراد ابتلا به این سویه را با یک سرماخوردگی ساده اشتباه می‌گیرند چراکه علائم اولیه آن بسیار سبک است و به آن دقت نمی شود همین موضوع موجب انتقال بیشتر ویروس می‌شود چراکه افراد مبتلا خود را قرنطینه نمی کنند.
وی تاکید کرد:
تاکنون بررسی دقیق پیرامون مصونیت های واکسن در مقابل سویه ی امیکرون انجام نشده و تنها چیزی که مشخص شده این است که افرادی که ۳ دوز واکسن را دریافت کردند نسبت به افرادی که دوز سوم را دریافت نکردند مقاومت بالاتری دارند و افراد واکسینه شده میزان بستری و مرگ و میر پایین‌ تری نسبت به افرادی که واکسن زدند دارند، احتمالاً واکسن‌ های موجود جلوی ابتلا به این گونه را نمی‌گیرند اما می‌ توانند علائم آن را به شدت خفیف کنند و احتمال بستری را کاهش میدهند.
سویه اومیکرون وارد ایران شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2021
سویه اومیکرون وارد ایران شد
آقای دکتر پیام طبرسی کماکان تنها راهکار جلوگیری از ابتلا به سویه امیکرون را رعایت پروتکل های بهداشتی دانسته و تصریح کرد:
اکنون تمام کشور های اروپایی از جمله هلند و انگلستان که آمار واکسیناسیون بالای ۸۰ درصد و سیستم بهداشتی قوی دارند برای جلوگیری از انتشار سویه امیکرون lock down اعلام کردند.
ما اکنون در آستانه شب یلدا هستیم و این برای سیستم درمانی ایران نگرانی بسیار بزرگی است به صورت قطعی اعلام می‌کنم در صورتی که پروتکل های بهداشتی رعایت نشود و اجتماعات شب یلدا متوقف نشود این شب در ۲۰ روز آینده برای ایران شبی کابوس بار خواهد بود.
با وجود سویه ی امیکرون در ایران به هیچ عنوان نباید در فضا های بسته و اجتماعات قرار گرفت و حتماً باید دوز سوم واکسن دریافت شود تا بتوانیم به سلامت از این سویه ی جدید نیز عبور کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала