دیدار تروئیکای اروپا و اسرائیل برای اخلال در مذاکرات وین

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2021
اشتراک
یک منبع آگاه از هماهنگی سه کشور اروپایی عضو برجام با اسرائیل درباره مذاکرات وین خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، سفرها و مذاکرات مستمری میان دو طرف برای اخلال در روند گفت‌وگوها و به نتیجه نرسیدن توافقات و تعهدات متقابل ۲۰۱۵ تشکیل شده است.
منبع آگاه بیان داشت: "مهمترین محور مشترک آنها، نگرانی از پررنگ شدن نقش ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است که موجب تضعیف حضور اسرائیل از یک طرف و کاهش منافع اقتصادی این سه کشور اروپایی از جهت تجارت و فروش سلاح و غیره است.
به‌عنوان نمونه، ارتباط درگیری‌های اخیر ایران و امارات بلافاصله با سفر نخست وزیر اسرائیل به امارات همراه شد تا برنامه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه هرچه بیشتر روابط با کشورهای همسایه محقق نشود.
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2021
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گفتگو با وزیرخارجه ایران خبر داد
تروئیکا نقش مخرب خود را در مذاکرات پیگیری می کند، به نحوی که نماینده انگلیس در این گفت‌وگوها اعلام کرده است که نمی‌پذیریم ایران با وجود پیشرفت‌های اخیر به توافق ۲۰۱۵ بازگردد و توافق جدیدی باید شکل بگیرد".
دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان دوشنبه گذشته در بیانیه ای مشترک، نقش ایالات متحده در مشکلات کنونی اجرای برجام را نادیده گرفته و مدعی شدند که درخواست‌های ایران در مذاکرات جاری فراتر از برجام و مانع پیشرفت در گفت‌وگوهاست. آن‌ها با تکرار ادعای نخ نمای از دست رفتن زمان مدعی شدند که بدون پیشرفت سریع در مذاکرات، برجام خیلی زود به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد.
شایان ذکر است که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این بیانیه تصریح کرد؛ هر بیانیه‌ای درباره برجام که در آن به تقصیر آمریکا اشاره نشده باشد، صرفا بیان کننده اوج جهل صادرکنندگان آن نسبت به واقعیت است. "اگر تروییکای اروپایی می‌خواهد به عنوان یک شریک منصف جدی گرفته شود، باید مانند یک شریک منصف رفتار کند. برای ایران، برجام آن زمانی از "درون تهی شد" که منافع وعده‌ داده شده آن محقق نشد. آن منافع باید بالاخره تحقق یابد".
خطیب زاده: با پیشرفت گفتگوها در وین، اسرائیل بار دیگر چهره واقعی خود را به نمایش گذاشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
خطیب زاده: اسرائیل بار دیگر چهره واقعی خود را نشان داد
ایران در مذاکرات جاری تاکید دارد که رسیدن به توافق درباره احیای مفاد برجام به اراده طرف‌های مقابل بستگی دارد. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران با اشاره به اینکه دیپلماسی، خیابانی دو طرفه است تصریح کرده است: "اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود".
هفتمین دور مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران در ۲۹ نوامبر در وین آغاز شد و در ۳ دسامبر به حالت تعلیق درآمد، شرکت کنندگان اروپایی قبل از ادامه گفتگو برای رایزنی های بیشتر به کشورهای خود بازگشتند. در ۹ دسامبر مرحله دیگری اتفاق افتاد که در آن جمهوری اسلامی ایران پیش نویس توافقنامه تمدید توافق هسته ای را در قالب دو سند در مورد لغو تحریم های آمریکا و مسائل مربوط به برنامه هسته ای به طرفین ارائه کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала