یک میلیون و 200 هزار عراقی همچنان در اردوگاه های آوارگان زندگی می کنند

© Photo / IRNAاردوگاه‌های آوارگان عراقی
اردوگاه‌های آوارگان عراقی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
اشتراک
سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در گزارشی اعلام کرد که ۱.۲ میلیون عراقی هنوز در اردوگاه‌های آوارگان به سر می‌برند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سازمان بین المللی مهاجرت در گزارشی آورده است که ۱.۲ میلیون عراقی تبار همچنان در ارودگاه های آوارگان به سر می برند و میزان بازگشت آنها به خانه و کاشانه شان از سال ۲۰۱۸ رو به کاهش نهاده است.
 کاروان  نظامی آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2021
حمله به دو کاروان حامل تجهیزات لجستیکی ارتش آمریکا در عراق
بر پایه این گزارش که در رسانه های عراقی منتشر شده است، این کشور تا ژوئیه گذشته شاهد بازگشت ۴ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۶۱۲ آواره به خانه های خود بوده است.
این ارقام ۸۱ درصد از کل آوارگان عراق را تشکیل می دهد که بیش از ۶ میلیون نفر را شامل می شود.
این گزارش با اشاره به اینکه روند بازگشت آوارگان از ژوئن ۲۰۱۸ کاهش یافته، نوشته است که ۲۸۷ منطقه در عراق شاهد هیچ گونه بازگشت آوارگان نبوده است.
همچنین ۱.۲ میلیون نفر به دلایلی مانند نبود امنیت و ثبات در محل زیست اولیه هنوز در اردوگاه ها زندگی می کنند و به زادگاه خود بازنگشته اند.
در این گزارش آمده است که اکنون سه چهارم آوارگان بازگشتی در ۱۰ اردوگاه اسکان داده شده اند که از جمله شامل "رمادی" با ۱۲ درصد، "فلوجه" با ۱۱ درصد و "هیت" با ۴ درصد در استان الانبار است.
گزارش ادامه داده است که درصد و شمار آوارگان بازگشتی در همسنجی با گزارش سالانه قبلی برای دوره بین (ژوئن ۲۰۱۹ تا آگوست ۲۰۲۰) از ۱۰ درصد به ۳ درصد کاهش یافته است.
بر پایه اطلاعات سازمان بین المللی مهاجرت، بیشتر موارد بازگشت آوارگان ناشی از استقرار امنیت و ثبات به محل سکونت اولیه بوده است و این امر ۹۱ درصد و همچنین وجود سرپناه و مسکن با ۸۲درصد از دلایل بازگشت بوده است.
بیشتر آوارگان عراق متعلق به حمله گروه تروریستی "داعش" در تابستان ۲۰۱۴ میلادی است که منجر به آوارگی بیش از سه میلیون نفر در این کشور شد و بخش کمی از آوارگان نیز به دلیل جنگ های طائفه‌ای سال‌های ۲۰۰۶تا ۲۰۰۸ میلادی مجبور به ترک محل زندگی خود شده بودند.
بزرگترین اردوگاه‌های آوارگان ناشی از درگیری با تروریست ها در اقلیم کردستان عراق و استان‌های نینوا و الانبار در شمال و غرب عراق قرار دارند.
در جنوب موصل مرکز استان نینوا ۶ اردوگاه، در دهوک ۱۷، در اربیل ۶ و در سلیمانیه ۴اردوگاه همچنان برای آوارگان وجود دارد که اغلب آنها از مسیحیان و اقلیت ایزدی هستند.
جمعیت ساکن اردوگاه‌ها در عراق متغیر و از ۴۰ هزار تا چهار هزار نفر است.
وزیر مهاجرین و رانده‌شدگان عراق سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که کشورش در اوائل ۲۰۲۱ همه اردوگاه‌ها را می بندد و آوارگان به شهرهایشان باز خواهند گشت.
افزون بر آوارگان ناشی از درگیری با تروریست ها در عراق، بخشی از آوارگان این کشور در جریان حمله گروه تروریستی "داعش" در ۲۰۱۴ میلادی به خارج از عراق از جمله کشورهای اروپایی گریخته و بخشی از آنها نیز اکنون در اردوگاه‌هایی در سوریه اقامت دارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала