علامت سوال‌های اُمیکرون مقابل کارشناسان سلامت

© REUTERS / Phil Nobleکرونا ویروس در جهان
کرونا ویروس در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2021
اشتراک
دبیر کمیته علمی ایران در مقابله با کرونا گفت: پیشنهاد ما این است که دز بوستر واکسن کرونا به افراد بالاتر از ۱۸ سال تزریق شود که این اقدام نیز بر اساس پروتکل وزارت بهداشت به شکل لایه لایه از سنین بالا آغاز شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا جماعتی درخصوص آخرین بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در زمینه اضافه کردن دو دارویی که به عنوان داروهای موثر در درمان کرونا مطرح شده‌اند (مولتی پیراویر و پکسلویید) به پروتکل درمانی کرونا، گفت: با توجه به مقالات و اسنادی که وجود دارد، این داروها در کمیته علمی تصویب شده‌اند، اما هنوز از نظر متخصصین سازمان غذا و دارو مطالعات کافی وجود ندارد و بحث‌شان این است که فرصت دهیم تا اطلاعات کافی به دست آید و فکر می‌کنم با به دست آمدن این اطلاعات، مصرف این داروها تصویب شود.
او در خصوص احتمال تغییر پروتکل‌های درمانی کووید۱۹ با توجه به جهش امیکرون، تصریح کرد: در مورد واریانت اُمیکرون هنوز اطلاعات کافی نداریم و چند هفته آتی اطلاعات کافی بر اساس مطالعات کشورهایی که این سویه در آنها وجود دارد، به دست ما می‌رسد. هنوز سازمان بهداشت جهانی و CDC آمریکا هم می‌گویند به دلیل نبود اطلاعات کافی نمی‌دانیم آیا سرایت‌پذیری این جهش بیشتر است یا خیر؟ آیا شدت بیماری را افزایش می‌دهد یا خیر؟ و... همه اینها علامت سوال‌هایی مقابل کارشناسان است؛ به همین دلیل باید اطلاعات کافی پیرامون امیکرون به دست آید تا بعد ببینیم لازم است داروهای درمانی تغییر کند یا خیر.
وی افزود: اکنون سویه دلتا از کووید۱۹ در کل جهان وجود دارد و آخرین مطالعات در خصوص دلتا است و در مورد جهش امیکرون باید منتظر رسیدن اطلاعات جدید باشیم؛ ولی پیشنهاد ما این است که دز بوستر واکسن کرونا به افراد بالاتر از ۱۸ سال تزریق شود که بر اساس پروتکل وزارت بهداشت به شکل لایه لایه از سنین بالا این کار آغاز شده است.
واکسن کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2021
واکسن های تقویتی کرونا علیه سویه اومیکرون
جماعتی تاکید کرد: با توجه به اینکه مشاهده شده است که سویه امیکرون در افراد جوان‌تر باعث ایجاد گرفتاری می‌شود، تاکید کردیم سنین ۱۲ تا ۱۸ سال هم واکسیناسیون را انجام دهند و افراد بالای ۶۰ سال هم دوز اضافه واکسن را تزریق کرده و در عین حال پروتکل‌های بهداشتی را به جد رعایت کنند؛ زیرا در مورد رفتار جهش جدید، اطلاعات زیادی نداریم و اگر رعایت نکنیم ممکن است مجددا دچار پیک شویم.
او درباره برخی اظهارات غیر رسمی پیرامون بالا بودن تعداد مبتلایان به HIV که به سویه امیکرون کرونا مبتلا می‌شوند، بیان کرد: در افراد دارای نقص سیستم ایمنی ویروس می‌تواند بیشتر در چرخه باشد و ممکن است سویه‌های جدید به صورت اولیه در این افراد به وجود آمده باشد ولی به معنای این نیست که جهش امیکرون فقط در کسانی شناسایی می‌شود که نقص سیستم ایمنی دارند؛ گرچه کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند ریسک بالاتری در ابتلا دارند اما سایر افراد بری از ابتلا به امیکرون نیستند.
او در پاسخ به سوال ایسنا درباره برخی اظهارات در دنیا مبنی بر تزریق دز چهار واکسن کرونا و تصمیم‌های احتمالی ایران در این خصوص گفت: فعلا چنین تصمیمی نداریم؛ چون در حال تزریق دز بوستر هستیم. بسته به رفتار ویروس تصمیم‌گیری ما تغییر می‌کند. اگر سویه‌ها به سمتی بروند که تضعیف شوند ممکن است نیاز به تزریق دز چهارم نباشد؛ اما اگر ویروس به همین شکل فعلی باشد، ممکن است نیاز به تولید واکسن‌هایی با پلتفرم جدید باشد و حتی ممکن است لازم باشد هر چند ماه یکبار بر اساس نوع واکسنی که تزریق می‌شود، واکسیناسیون تکرار شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала