صادرکنندگان ایرانی تا کی باید گرفتارغل و زنجیر باشند؟

© Photo / IRNAغلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران
غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2021
اشتراک
رئیس اتاق بازرگانی ایران: با وجود پیشرفت کشورهای هم سطح، صادرات ایران در ۳۰ سال گذشته افزایش نیافته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد "ما ۳۰ سال است که از مشکلات صادرات حرف می‌زنیم و هیچ تغییری در بسیاری از این مشکلات ایجاد نمی‌شود، امیدواریم که با حضور دولت جدید، سال آینده دیگر نیازی به تکرار مشکلات امروز نباشد".
وی با بیان اینکه صادرات ایران برای سال‌های طولانی در جا زده است، افزود: "وقتی به آمارهای ۳۰ سال گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در این مدت صادرات ترکیه هفت برابر، مالزی پنج برابر و نیجریه دو برابر شده است، ولی ایران در طول این سال‌ها افزایش صادراتی را تجربه نکرده است.
مقام ایرانی کاهش ارزش پول کشور را بهترین مشوق برای صادرکنندگان دانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2020
مقام ایرانی کاهش ارزش پول کشور را بهترین مشوق برای صادرکنندگان دانست
متاسفانه در سال‌های گذشته برخی سیاست‌های اشتباه و محدودکننده دولتی مانند عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف در امر صادرات، باعث شده که ما نتوانیم به درستی در این حوزه پیشرفت کنیم.
از سوی دیگر نزدیک به ۵۰ درصد از کل آمار صادراتی ایران به کالاهای مربوط به نفت محدود است و بخش دیگری نیز صرفا صادرات مواد اولیه و کالاهای خام است. ما باید در زمینه صادرات کالاهای صنعتی و با ارزش افزوده بالا پیشرفت‌های جدی را برنامه ریزی کنیم.
بر اساس آمارهای رسمی، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، حدود ۲۲ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شده که تنها ۱۰ میلیارد دلار آن سهم بخش خصوصی بوده است. در سال‌های گذشته حتی تقاضا برای این تسهیلات کاهش پیدا کرده زیرا میزان پذیرش ریسک آن از سوی صندوق اتفاق نمی‌افتد. اگر بنا بر افزایش صادرات و حضور قدرتمند در بازارهای جهانی داریم، باید بسیاری از این مشکلات که مربوط به سیاست گذاری‌های داخلی می‌شود، کنار بروند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала